Hlavní obsah

Prodrive staví nový speciál pro Dakar. Co se změní?

Foto: Prodrive

Nový speciál by měl Loebovi pomoci splnit jeho největší sen – vyhrát konečně Dakar

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Postavili ho, aby vyhrál Dakar. Ale jedno auto závod ani nedokončilo, druhé dojelo na pátém místě. Zklamání? Nepochybně. Prodrive si od svého speciálu sliboval víc, navíc tahle firma je zvyklá, že vyhrává na první dobrou. Pro ročník 2022 se ale mění předpisy a Prodrive chce výrazně dopředu!

Článek

Prodrive sice speciál staví, ale za vším stojí společnost Bahrain Raid Xtreme (BRX). Ta celý projekt financuje, zatímco Prodrive jej realizuje. Inženýři důkladně prostudovali řády a technické předpisy a postavili auto jménem Hunter. O jeho kabát se postaral legendární designér Ian Callum, a pokud vám jeho tvary připomněly F-Type, pak nejste daleko od pravdy.

Před pár týdny Prodrive potvrdil, že připravuje k výrobě verzi pro silniční provoz, která by mohla být paradoxně ještě ostřejší než závodní speciál svázaný předpisy, teď je ale naše pozornost spíš upřena na evoluci závodního modelu Hunter. S aktualizovanými předpisy T1+, které budou čerstvě platit pro třídu T1, Prodrive chystá několik vylepšení, aby vyrobil Hunter T1+, který můžete vidět na renderech.

Foto: Prodrive

Rozdíly mezi starým a novým Hunterem jsou jasně patrné

Největší změnou oproti předchozí verzi (a to doslova) je přechod na 17palcová kola s 37palcovými pneumatikami. Starý Hunter jel na 16palcových kolech s 32palcovými pneumatikami, což mohl být problém a nevýhoda oproti takzvaným buginám, které Dakar v Saúdské Arábii opět opanovaly. Přestože auto řídil skvělý Sebastian Loeb, tak několik defektů pneumatik a zlomené rameno znamenaly předčasné odstoupení ze soutěže. Druhý Hunter BRX, který pilotoval Nani Roma, skončil v celkovém hodnocení pátý.

S většími pneumatikami přichází taky větší zdvih odpružení. Hunter T1+ bude mít o sedmdesát milimetrů větší rozsah, z původních 280 mm to tak bude 350 mm. Ruku v ruce s tím jde rozšíření karoserie, auto má samozřejmě nová ramena a jiné musí být i diferenciály. Celkově se bude měnit přibližně polovina vozu. Auto teď bude širší a o něco málo vyšší, ale stále bude mít výrazný, agresivní vzhled.

„Jsme rádi, že organizátoři zohlednili rozdíly v předpisech mezi buginami a vozy T1 s pohonem všech kol, kde větší pneumatiky a větší zdvihy přinášely jasnou výhodu v rychlém terénu,“ řekl ředitel týmu BRX Gus Beteli. „Při letošním debutu jsme se toho hodně naučili a všechny získané poznatky jsme vložili do vylepšování vozu a věříme, že náš nový Hunter T1+ je významným krokem vpřed.“

Foto: Prodrive

Jsme zvědaví, jakou tvář ponese silniční verze Hunteru

Je otázkou, jestli k podobnému vylepšení svého Shreka, tedy speciálu Ford Raptor s motorem z Mustangu, přistoupí i Martin Prokop, který hned po skončení soutěže hlásil, že budou na autě dál pracovat, aby vyřešili problémy s poloosami a mohli pomýšlet nejen na elitní desítku, ale třeba i první pětku. „Změny technických předpisů samozřejmě umožňují nová řešení,“ hlásí šéfinženýr jihlavského týmu Ivan Matoušek. „Chceme být na další ročník Dakaru připraveni a Shreka pro nadcházející sezonu už brzy představíme.“

Foto: Jan Červenka

Je velmi pravděpodobné, že přestavbou projde i Shrek českého soukromého týmu MP Sports

Martin Prokop už v Saúdské Arábii patřil mezi ty jezdce, kteří na pořadatele tlačili, aby se rozdíly mezi kategoriemi v osobních autech víc setřely. „Buginy měly jednoznačnou výhodu,“ řeklo tehdy. „Nechci se na to vymlouvat, ale organizátoři by to měli nějak zohlednit, někde maličko ubrat, někde zase maličko přidat.“

Martin Prokop letošní sezonu zasvětil rally, ale na Dakar se těší. Jestli pojede zase sólo, nebo nasadí i druhé auto, se teprve uvidí. BRX už nyní oznámilo, že v lednu 2022 se na Dakar vrátí jak Loeb, tak Roma.

Reklama

Související témata:
Načítám