Hlavní obsah

První dojmy: Projeli jsme Mercedes-Benz EQA: Jako GLA, akorát lepší

Foto: Martin Jánský
21. 5. 2021

Automobilka Mercedes-Benz právě rozšířila svou modelovou nabídku o kompaktní crossover s čistě elektrickým pohonem, který by se měl stát nejprodávanějším elektromobilem značky. Tak to by tedy měl být hodně dobrý!

Článek

Naprosté ticho, nenucená akcelerace, jednoduché ovládání – elektrický pohon se k Mercedesu perfektně hodí, protože posouvá jeho proslulý jízdní komfort na ještě vyšší úroveň. Není proto divu, že automobilka má ve své modelové nabídce vedle čtrnácti (!) plug-in hybridů hned pět čistých elektromobilů – pionýrské EQC, velkoprostorové EQV, kompaktní EQA, rodinné EQB a vlajkovou loď EQS (poslední dva jmenované dorazí na trh v průběhu letošního roku). To už je slušná partička!

Bude to ale právě EQA, s nímž jsme se mohli poprvé krátce seznámit, které ponese tíhu úspěchu elektromobility s trojcípou hvězdou ve znaku. Má pro to ty nejlepší papírové předpoklady: konstrukční základ má EQA shodný s populárním kompaktním crossoverem GLA, který často plní roli druhého auta do rodiny trávícího hodně času popojížděním po městě a v jeho okolí. K elektrifikaci je tak jako stvořený.

Foto: Martin Jánský

EQA rozeznáte od GLA především podle LED světelných pruhů vpředu i vzadu (a zaslepené čelní masky)

V motorovém prostoru místo klasického benzinového nebo naftového motoru najdete moderní elektromotor, který v případě základního EQA 250 roztáčí pouze přední kola výkonem 190 koní a instantním zátahem 375 Nm (v nabídce jsou již také verze s druhým elektromotorem na zadní nápravě a pohonem všech kol: EQA 300 4Matic nabídne 229 koní a 390 Nm, silnější EQA 350 4Matic pak 292 koní a 520 Nm), což je na svištění městem víc než dost. Vlastně se neztratí ani při svižném cestování po okreskách nebo dokonce při křižování republiky po dálnicích.

Nedostatkem výkonu tedy trpět nebudete a ani dojezd vás nebude příliš limitovat. Baterie uložená v podlaze (neomezuje tak prostor pro posádku ani místo v kufru) má totiž využitelnou kapacitu 66,5 kWh, což slibuje papírových 426 kilometrů dojezdu, v reálu to bude kolem stále dostatečných 350 kilometrů (nabití 10–80 % na nabíječce DC 100 kW trvá pouhou půlhodinu, domácí plné nabití AC 11 kW pak kolem 6 hodin). V (pří)městském provozu pak dojezd natáhnete ještě o něco víc častou rekuperací – její intenzitu ovládáte pádly pod volantem ve čtyřech stupních od volného plachtění až po řízení jedním pedálem.

Foto: Mercedes-Benz

EQA umí být tichoučký a komfortní kočár, ale po okreskách umí taky pěkně pelášit

Díky tomu je řízení EQA naprosto snadné a intuitivní, dále vám ho budou ulehčovat jízdní asistenty v čele s nouzovým brzděním, adaptivním tempomatem a udržováním jízdy v pruhu. EQA ale umí vtáhnout do hry, stačí ho přepnout do dynamického režimu a přišlápnout plyn – pak vás překvapí stabilitou v zatáčkách a svižnou pružnou akcelerací na rovinkách (nemusíte být závodník, oceníte ji i při běžném předjíždění nebo připojování do pruhu). Většinu času však budete jen klidně plout s provozem, a v tu chvíli vás EQA bude zahrnovat příjemným tichem (odhlučnění je vážně excelentní) a vytříbeným pohodlím (dokonce i na 19“ kolech), jak se na prémiové auto sluší a patří.

Zážitek s EQA je tak hodně podobný jako s GLA, akorát lepší – vůz je tišší, pohodlnější, uvolněnější. Popis „jako GLA, akorát lepší“ ostatně sedí i na design exteriéru (EQA vypadá trochu osobitěji díky LED osvětlení, odlišným designům až 20“ kol a detailům v barvě mědi nebo růžového zlata) a zpracování špičkově vybaveného interiéru (vedle nejnovějšího systému MBUX na dvou displejích 10,25“ tu najdete i ambientní osvětlení s 64 volitelnými barvami nebo další detaily v barvě mědi nebo růžového zlata).

Elektrický Mercedes EQA je tak nečekaně praktickou a snadno použitelnou stylovkou pro ty, co si takové auto mohou dovolit – základní cenovka EQA 250 totiž činí 1 275 340 Kč (EQA 300 vyjde na 1 387 870 Kč, EQA 350 pak na 1 454 420 Kč). To je sice pořád o nějakých 200 tisíc víc, než na kolik přijde srovnatelný GLA 250, ale na druhou stranu to není o mnoho víc, než kolik stojí konkurence v podobě VW ID.3 nebo Audi Q4 e-tron. EQA tak má velkou šanci přesvědčit další zákazníky Mercedesu, že elektřina je ta správná cesta do budoucnosti.

Reklama

Sdílejte článek