Hlavní obsah

Pražáci milují kombíky a automatické převodovky

Foto: Shutterstock

Ojetiny s automatem jsou žádané zboží

5. 12. 2018

Už od nás víte o vzestupu trhu s ojetinami díky tomu, že se máme celkem dobře. V Česku se za ojetá auta utrácí víc, než kolik jsme za ně byli schopni zaplatit ještě před nemnoha lety, ale jsme už také vybíravější. Ukazují to data jednoho z pražských autobazarů, podle kterého v Praze vládnou karoserie typu kombi a dieselové agregáty.

Článek

Tedy ne u všech zákazníků. Například ženy o dieselu nechtějí ani slyšet. Pražské řidičky v 59,9 % totiž preferují benzinové agregáty. Naopak muži častěji (50,6 %) sáhnou po naftě. Ovšem, jak vidíte, s benzinem je to hodně vyrovnané. I samotný nákup ojetiny je v České republice ve velké většině doménou mužů. Nejvíce „maskulinní“ je v tomto ohledu Praha, kde ženy koupí pouhých 16 % z celkového počtu prodaných aut. Nejčastěji ženy nakupují auta v Karlovarském kraji, kde koupí každé čtvrté auto. Konkrétně zde k něžnému pohlaví putuje 27 % vozů.

Z dat také vyplývá, že zatímco ženy nejčastěji řídí hatchbacky (41,4 %), muži mnohem raději volí karoserii kombi. V 9 ze 14 krajů České Republiky muži nakupovali více kombíků než jakýchkoliv jiných druhů vozů. V celkovém poměru pak kombíky představují více než 30 % vozů koupených muži.

Diesely vládnou v Praze

Zní to až neuvěřitelně, ale nejoblíbenějšími typy motoru v Praze jsou ty dieselové. Dokazují to data, která říkají, že 57 % všech prodaných ojetin v hlavním městě je poháněno naftou. Navzdory tomu to, že se už řadu let většina odborníků shoduje, že pro jízdu ve městech je vhodný spíš motor benzinový. Naopak největší poměr benzinových aut se prodá ve Zlínském kraji. V celé ČR je pak situace téměř vyrovnaná, s nepatrně více prodanými benzínovými motory.

Asi nepřekvapí, že je to právě Praha, kde seženete ty nejdražší ojetiny. Taková auta se zde prodávají v průměru za 244 tisíc korun. Ve druhém Moravskoslezském kraji je to o 24 tisíc korun méně, ve třetím Jihomoravském kraji dokonce o 30 tisíc. Nejnižší průměrnou cenu pak mají vozy v Libereckém kraji, kde jen mírně převyšuje 194 tisíc korun.

Šetřivější jsou ženy, které za ojetinu průměrně utratí 187 tisíc korun. Muži jsou marnotratnější a za ojeté auto neváhají utratit i 214 tisíc korun. Největší rozdíl je v tomto ohledu znát ve Zlínském kraji, kde muži v průměru nakupují za 212 tisíc a ženy o 30 tisíc méně. Nejvíce vyrovnaná je v této statistice Praha, kde se obě pohlaví liší v průměru pouze o tisícikorunu. Muži nakupují za 217 tisíc korun a ženy za 216 tisíc.

Hlavně v Praze se ukazuje, že věčné poskakování v kolonách je řidičům milejší bez šlapání na spojku. Podle statistiky má přesně 27 % prodaných pražských ojetin nějaký druh samočinné převodovky. Spolu s automaty Praze vládnou i karoserie typu kombi, které volí 30 % zákazníků. Je to přitom nejvíce z celé ČR, v ostatních krajích lidé volí hlavně hatchbacky.

Barevná nuda

Není to tak dávno, co jsme vám říkali o tom, že Češi nemají rádi barevná auta. Platí to jak u aut nových, tak u ojetin. Ty se nejčastěji prodávají v šedé barvě, a to jak v metalickém, tak pastelovém provedení. Vybere si ji 23 % kupujících napříč všemi kraji. Druhou nejoblíbenější barvou pak je bílá, která tvoří zhruba 15 % prodejů.

Je to zvláštní, ale šedá barva vede i napříč pohlavími. Mezi muži je ale také velmi populární černá, která je na druhém místě v 7 ze 14 krajů. Ženy vedle šedé preferují bílou, která je na druhém místě v 9 ze 14 krajů, ovšem velmi často volí také červenou, modrou nebo černou. Jsme rádi, že se alespoň ženy umí barevně trochu „odvázat“. Co se oblíbenosti značek týče, i mezi ojetinami celostátně vedou škodovky, obzvláště pak modely Octavia a Fabia, které se na trhu s ojetinami podílejí 28 %. Druhou nejoblíbenější značkou je Volkswagen a o třetí místo se přetahují Ford a Hyundai.

Mimochodem, škodovky vedou jak u mužů, tak i u žen. Je to ale něžnější pohlaví, které na druhé místo co do oblíbenost dosadilo korejskou značku Hyundai. Muži na druhém místě mají Volkswageny následované Fordy.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama