Hlavní obsah

Polsko se chystá vyrábět vlastní moderní elektromobily

Foto: ElectroMobility Poland

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Polsku je hned několik továren produkujících auta, ale vlastní automobilku Polsko už dávno nemá. Nyní by ji však znovu mohlo získat – čtyři energetické společnosti vytvořily společný podnik, pod jehož křídly chtějí již brzy začít vyrábět moderní elektromobily.

Článek

Éra elektromobility představuje pro automobilový průmysl v podstatě restart – všichni začínají s technologickým vývojem prakticky od nuly a zapojit do hry se může skoro každý. Výrobce mobilů, výrobce fénů i docela malinké start-upy. A samozřejmě i energetické společnosti, které cítí šanci podpořit svůj byznys…

Právě tak to nejspíš vnímají polské firmy Tauron, Enea, Energa a PGE, které společně vytvořily podnik ElectroMobility Poland – pod touto značkou chtějí začít produkovat nové elektromobily navržené a postavené v Polsku, které by v blízké budoucnosti mohly zprostředkovat elektromobilitu masám. Plány hovoří o roční produkci až 100 000 jednotek a mělo by jít jak o rodinné hatchbacky, tak i větší SUV, po nichž je aktuálně největší poptávka. Sdílená platforma a technika by pak měla pomoci s návratností investice a dostupnou cenovkou pro zákazníky.

Výroba automobilů v Polsku

Automobilová produkce se v Polsku rozběhla po druhé světové válce díky státním podnikům FSO (Fabryka Samochodów Osobowych, Továrna na výrobu osobních aut) a FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych, Továrna na výrobu maloobjemových osobních aut) založených v roce 1948. FSO proslula modely Warszawa, 125p nebo Polonez, ve FSM se kromě legendárního Malucha vyráběly později i modernější Fiaty Uno nebo Seicento. FSM zaniklo krátce po pádu komunistického režimu, FSO díky automobilce Daewoo a dalším vlastníkům přežilo až do roku 2011. Nyní má v Polsku továrny například Fiat, Opel, Toyota nebo VW, baterie pro elektromobily zde vyrábí firma LG Chem.

Foto: FSM

Fiat 126p řečený Maluch se stal v zemích Východní Evropy skutečnou legendou

Investice do společného podniku překročily půl miliardy eur a největším podílníkem je polská vláda. Už 28. července by mělo dojít k představení prvních prototypů, celého projektu a konkrétních plánů, takže nezbývá než vyčkat. Vše vypadá poměrně nadějně, jenže na podobných projektech si vylámali zuby i větší hráči, takže jistého zatím není vůbec nic.

Reklama

Načítám