Hlavní obsah

Obytňáky z autosalonů zavedených značek

Foto: Volkswagen

Obytňáky ze zavedených značkových autosalonů představují rychlé řešení cestovatelských potřeb, ovšem mají i svá úskalí

15. 2. 2021

Fenomén jménem obytná auta je v plném rozpuku. Dnes se praktickým přestavbám a vestavbám věnuje kde kdo, proto můžete kempovat klidně v Dacii Duster. Jenže co když nemáte chuť hledat nebo sáhodlouze vybírat dodavatele? Pak se nabízí bydlíky, které pořídíte u autorizovaných prodejců zavedených značek.

Článek

Za poslední roky se s obytnými modifikacemi roztrhl pytel. Kempovat lze už na korbě pick-upu, nebo dokonce v kompaktní Dacii Duster. Dodavatelů je skutečně mnoho, a pokud nemáte čas, náladu nebo chuť vybírat ze širokého tržního portfolia, nabízí se bydlíky, které pořídíte v zavedených autorizovaných dealerství známých automobilek.

Foto: Volkswagen

Cestování je mnohdy doslova vášeň, v obytném automobilu obzvláště

Výběr sice není takový, ale zato máte jistotu tovární podpory, případně servisní střediska v každém větším městě. Takže o jaké vozy konkrétně jde?

Mercedes-Benz Marco Polo

Marco Polo byl věhlasný cestovatel, který se proslavil svým putováním po Asii, především v rámci Číny. Dokonce je po něm pojmenovaný kráter na přivrácené straně měsíce a také obytný automobil německé automobilky Mercedes-Benz.

Foto: Mercedes-Benz

Marco Polo se prodává ve třech různých základních variantách

Vůz se nabízí ve třech variantách a začíná na ceně necelých 1,2 milionu korun s daní, zatímco vyšší specifikace s příplatky vyjdou klidně na 2 miliony a dráže. Jednotlivé specifikace můžete mít s pohonem jedné nebo obou náprav, vybavené naftovými čtyřválci, vždy však s devítirychlostním automatem.

Foto: Mercedes- Benz

Mercedes-Benz se pyšní různorodými konfiguracemi interiéru

V rámci příplatků se můžete těšit třeba na sportovní paket AMG, ještě luxusnější interiér, pokročilý infosystém, nábytek či na variace zvýšených střech nebo spaní.

Foto: Mercedes-Benz

V portfoliu nechybí také čtyřkolky

Volkswagen Caddy California

Nástupce odcházející obytné Caddy Beach se nově přidal do rodiny pojmenované po jednom věčně slunném severoamerickém státě. U svěžího modelu volíte mezi standardním a prodlouženým rozvorem, benzinovými a naftovými čtyřválci (102 až 122 koní), manuálem či automatem a také mezi pohonem předních nebo všech čtyřech kol.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Caddy California má královské eso v rukávu – obří stan

Unikátní lůžkovou úpravu ještě doplňuje volitelná vestavěná kuchyňka a obří stan až pro šest osob. Výrobce myslel také na síťky proti hmyzu, odkládací prostory, případně na rozměrnou zatemňovací panoramatickou střechu.

Foto: Volkswagen

Výsuvná mini kuchyně je v třídě malých továrních bydlíků spíše ojedinělá

Ceník začíná na cifře téměř 625 000 Kč, ovšem za základní Maxi variantu zaplatíte 735 800 Kč. Pokud si budete vymýšlet a přihazovat položky, velice snadno přesáhnete bájnou hranici jednoho milionu korun s daní.

Foto: Volkswagen

Vozidla v maximálních konfiguracích stojí i přes 1,4 milionu korun

Volkswagen California 6.1

Veleslavný víceúčelový volkswagen se těší oblibě už od své první generace, kterou si zamilovali především dobrodruzi i příznivci hnutí hippies.

Foto: Volkswagen

Volkswagen California 6.1 je obytný pokračovatel slavné a dnes ceněné T1

Aktuální nabídka Volkswagenu zahrnuje tři varianty se základním cenovým rozpětím od 1,24 do 2,6 milionu korun. V rámci motorizací se bavíme o dvoulitrových turbodieselech s výkony od 110 do 199 koňských sil a také o pohonu předních, respektive všech čtyř kol. O řazení se stará ve slabších variantách šestirychlostní manuál, zatímco luxusnější kousky řídí sedmirychlostní dvouspojkové DSG.

Foto: Volkswagen

I přes kompaktnější rozměry se dovnitř vejdou (a vyspí se) čtyři osoby

V závislosti na výbavách se nabízí vestavěné kempingové spotřebiče, různé typy střech, kuchyňka nebo třeba venkovní sprcha. Rovněž seznam příplatků je neméně bohatý a obsahuje taktéž dvoubarevné varianty laku odkazující na slavnou éru modelu T1.

Foto: Jakub Deml

Široké portfolio doplňků na přání dokáže cenu vyhnat i nad dva miliony korun

Volkswagen Grand California

Komu je standardní California malá, může sáhnout po Grand verzi postavené na bázi Crafteru. Tady se už bavíme o skutečně plnohodnotném obytňáku s obývákem, koupelnou a královským vnitřním prostorem.

Foto: Volkswagen

Velká California má své základy v dodávce Crafter

Dospělácká grandka (předokolka) startuje od 1,5 milionu korun vybavená výhradně dvoulitrovým turbodieselem naladěným na 177 koní, navíc spárovaným s osmirychlostní automatickou převodovkou. Součástí standardu je například toaleta, koupelna, vnitřní sprcha, kuchyňka nebo spaní.

Foto: Martin Jánský

Volkswagen Grand California poskytne dvě nebo čtyři místa k sezení

Z hlediska volitelných doplňků potěší dvoubarevné lakování ve stylu Volkswagenu T1, 17palcová litá kola nebo praktické příslušenství ve smyslu zvýšené kapacity baterií, střešní klimatizace, případně satelitu pro příjem televizního vysílání.

Foto: Volkswagen

Chcete se v klidu koukat na televizi? Může být, Volkswagen vám dodá i satelitní přijímač signálu

Peugeot Boxer

Dům na kolech pořídíte v rámci vybraných prodejních středisek automobilky Peugeot. Mezi nejatraktivnější obytňáky značky patří modely Boxer v různých konfiguracích, přičemž výrobcem nejdoporučovanější provedení je verze L4H3 (extra dlouhý rozvor, vysoká střecha).

Foto: Peugeot

Domovy na kolech koupíte u vybraných autorizovaných prodejců Peugeotu

Specifikace interiéru se liší podle umístění postelí, sprchy nebo kuchyně, avšak vždy jde o nejvýše čtyřmístné uspořádání. Uvnitř samozřejmě nechybí otočná přední sedadla, která lze proměnit na stůl, pohovku či postel.

Foto: Peugeot

Interiéry obytných boxerů jsou mimo výjimek nejvýše čtyřmístné

Základní cena obytného Boxeru s 2,2litrovým turbodieselem (120 až 165 koní) a šestirychlostním manuálem činí necelých 1,5 milionu korun. Příznivci kempování však mohou zvolit i jinou cestu k pojízdnému obýváku, tedy sáhnout například po modelu Peugeot Traveller s vysunovací vestavbou, případně zakoupit až pětimístný karavan Boxer od nezávislého úpravce.

Foto: Peugeot

Základní cena vozu činí necelých 1,5 milionu korun

Lada Granta Camp

Ruská Lada Granta Camp se v Evropě prodává jako nosič výměnných nástaveb se samostatnou obytnou nástavbou, tedy papírově nejde o bydlík. To však dvoumístnému vozu neubírá na jeho schopnostech, protože nabídne plnohodnotné spaní, vaření, lednici, nezávislé topení nebo koupelnu.

Foto: Lux Form

Lada Granta Camp dorazila také do Evropy

Vozidlo je určeno pro nenáročné řidiče, jelikož jeho benzinové srdce o objemu 1,6 litru tluče v rytmu nevysokého výkonu 87 koní. Pětirychlostní manuál pak rozděluje točivý moment 140 Nm na přední kola, takže skutečně nečekejte závodníka. Uvnitř je automobil prakticky bez výbavy – vychází totiž ze základního užitkového derivátu Granty.

Foto: Lux Form

V obytném prostoru čekejte jen to nejnutnější

Konstrukčně jednoduchý stroj bez záplavy elektroniky pořídíte na objednávku u vybraných prodejců Lady za cirka 950 000 Kč s daní. V rámci příplatků se už objevují pouze drobnosti typu antikorozní nástřik nebo autorádio.

Foto: Lada

V kabině výbavu nehledejte, žádná tam není

UAZ Bajkal

Obytný Bajkal postavený na bázi Buchanky měl být už dávno na trhu, nicméně po doručení prvních prototypových kusů do Česka bylo rozhodnuto o rozsáhlejších úpravách modelu (kvůli schválení do provozu). Čerstvá evropská verze 2021 se tedy od té originální ruské liší především v interiéru, kdy nabídne zcela odlišnou koncepci.

Foto: Uazbuka.ru

UAZ Bajkal může mít mnoho variant i barevných motivů

Základem EU Bajkalu je 113koňový benzinový čtyřválec, pětirychlostní manuál, žebřinový rám, připojený pohon přední nápravy, přídavná redukce a obytná vestavba včetně spaní, dřezu, vařiče a skříněk. Volitelně se nabízí několik druhů střech a doslova telefonní seznam plný off-roadových i kempingových doplňků.

Prodejní cena evropské specifikace zatím není finální. Víme, že ve standardu půjde o dvoumístné, respektive třímístné provedení za cirka 680 000 Kč, nicméně ve hře je rovněž nasazení čtyřmístné konfigurace, pravděpodobně však spojené s nutností instalace zvýšené/výsuvné střechy se spaním, což cenu vyžene někam k hodnotě 810 000 Kč s daní a výše.

Foto: Uazbuka.ru

Evropské specifikace se nakonec oproti originálu budou lišit také zevnitř

Seznam továrně-dealerských bydlíků tedy ukázal, že jde spíše o okrajovou záležitost pro movitější klientelu nebo odvážnější dobrodruhy. Slabší nabídku automobilek však bohatě doplňuje řada jiných nástavbářů, případně se lidé chopí díla sami a vyrobí si obytný automobil přesně podle svých potřeb, což je vyjde zpravidla nejlevněji.

Pokud jste majiteli obytného vozu, který jste si postavili vy sami, a rádi byste se o svůj příběh podělili s dalšími čtenáři Garáže, ozvěte se nám na redakční mail redakce@garaz.cz a nezapomeňte přiložit i fotografie vašeho bydlíku.

Reklama

Sdílejte článek