Hlavní obsah

Tesla Model Y představuje důležitou novinku. Je nejúspornější, dojede nejdál a nejspíš to bude světový trhák

Foto: Tesla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Severoamerická Tesla málokdy poslouchá svoje zákazníky, nicméně víme o minimálně dvou případech, kdy se tak stalo. Ten první je červená dioda indikující auto ve slepém úhlu u Modelu 3 Highland a ta druhá je varianta nejdelšího dojezdu u nejprodávanějšího automobilu světa – Modelu Y. Tato žhavá modelová novinka má navíc šanci stát se lídrem značky.

Článek

Do Evropy se Model Y od Tesly dostal v létě roku 2021, kdy se nejprve rodil v Šanghaji, ovšem po rozběhnutí fabriky v Berlíně se výroba Modelu Y s levostranným řízením přesunula do hlavního města Německa.

Vloni Tesla prodala přes 1,2 milionu kusů Modelu Y, čímž se tento elektromobil stal nejen nejprodávanějším automobilem v Evropě, ale i na světě. Letos Tesla oslavila dokonce milník 6 milionů vyrobených aut celkově a hádejte, který model nesl ono jubilejní číslo. No jasně, šlo o Model Y.

Dosud se Model Y v Evropě prodával ve variantě Standard Range se zadním pohonem, Long Range s pohonem všech kol a prodlouženým dojezdem a také v provedení Performance s pohonem všech kol.

Nyní se do této rodiny přidává čtvrtý člen, a to zadokolka s prodlouženým dojezdem, která zároveň zaujímá místo nejúspornějšího vozu s nejdelším dojezdem z celé řady Model Y.

Foto: Tesla

Zadokolka s dlouhým dojezdem má zvládnout až 600 km na jedno nabití.

Model Y Long Range Rear-Wheel Drive totiž na 19palcových kolech nabízí homologovaný dojezd až 600 km, zatímco na 20palcových discích 565 km. Kombinovaná spotřeba u provedení s nejdelším dojezdem tak činí 14,9 kWh na 100 km, což z něj dělá úsporného premianta i mezi auty typu SUV-C, jelikož si musíte uvědomit, že Model Y je rozměrové srovnatelný se Škodou Enyaq.

Hmotnost pětimístné novinky je pak necelé dvě tuny, maximálka 217 km/h, přední kufr pobere 117 litrů zavazadel, zatímco ten zadní dokonce 854 litrů. Každý Model Y pak může s volitelným tažným zařízením táhnout přívěs o hmotnosti až 1 600 kg.

Aspirant na královský trůn

Elektromotor tohoto modelu se zadním pohonem a dlouhým dojezdem byl navržen a vyroben Teslou, stejně jako jeho řídicí software. Nechybí ani vylepšené tepelné čerpadlo, které slibuje vyšší účinnost zejména v zimním období, kdy spotřeba energie u elektromobilů značně stoupá (vytápění, pneumatiky). Posledním faktorem jsou také nízkoodporové pneumatiky, speciálně vyvinuté pro Model Y.

Foto: Tesla

Interiér je beze změn, takže obsahuje všechny „fíčury“ dostupné pro Model Y.

Interiér zůstal beze změn, proto nabízí všechny „fíčury“ typické pro Teslu, kdy většinu funkcí obsluhujete na centrálním dotykovém tabletu. Samozřejmostí je i správa vozu skrze aplikaci Tesla, která patří k nejlepším automobilovým appkám vůbec.

Díky delšímu dojezdu ubyde také zastávek na stanicích Tesla Supercharger, kterých je v Evropě více než 14 000 na 1 200 místech s tím, že Model Y s prodlouženým dojezdem a zadním pohonem můžete nabíjet rychlostí až 250 kW.

Sluší se připomenout, že Model Y také získal v rámci crash testů EURO NCAP opravdu vysoké hodnocení, takže dle testů jde o bezpečné auto.

A vzhledem k tomu, jak se Modelu Y dosud daří, je možné, že díky uvedení klienty hojně poptávané verze s nejdelším dojezdem jeho prodeje rapidně stoupnou a že právě tato nová varianta s dodáním do 2 až 4 týdnů ode dneška zaujme v žebříčcích prodejnosti první místo.

Cenově Model Y Long Range se zadním pohonem začíná na sumě 1 189 900 Kč, tudíž je posazen mezi základní provedení, které aktuálně (4/2024) vychází na 1 094 900 Kč, a provedení Long Range s pohonem všech kol, jehož ceník startuje od 1 284 900 Kč. Celková záruka na nejnovější přírůstek do rodiny Y pak činí 4 roky nebo 80 000 km, zatímco na pohonné ústrojí se zachováním kapacity baterie minimálně 70 % se vztahuje garance 8 let nebo 192 000 km.

Reklama

Načítám