Hlavní obsah

Drsný nárazový test dvou elektromobilů: Narazilo do sebe malé a obří SUV. Víme, jak dopadla baterka. I posádka

Foto: Mercedes

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je to historicky poprvé, kdy se crash test dvou elektromobilů jedoucích proti sobě prezentuje široké veřejnosti. Střet malého a obřího SUV vypadá děsivě, výsledky jsou však příjemným překvapením.

Článek

Nejedná se o tradiční a povinnou nárazovou zkoušku, ale jednu z bezpečnostních procedur automobilky Mercedes. Ta podobné testy absolvuje třikrát denně a až 900× za rok! Značka se rozhodla, že s tím nejčerstvějším vystoupí na veřejnost, aby ukázala, jak může vypadat střet dvou elektrických SUV v reálném provozu. A v modelovém portfoliu vybrala dva protipóly – obrovské EQS SUV proti městskému crossoveru EQA.

Povinné zkoušky organizace Euro NCAP vyžadují čelní náraz s 1400kg „vozíkem“, jehož přední hliníková bariéra simuluje příď jiného automobilu. Mercedes proti sobě poslal rovnou dva skutečné vozy – EQS a EQA jedou rychlostí 56 km/h, přičemž měření Euro NCAP při udělování hvězdiček vyžaduje rychlost rovných 50 km/h.

Podle dat Mercedesu se jedná o velmi častý scénář dopravní nehody, kdy řidič neodhadne předjížděcí manévr a střetne se s protijedoucím automobilem s 50% překrytím. A výsledek? Ač bychom to na vlastní kůži zkoušet nechtěli, vlastně velmi dobrý! „Auta vypadají hrozně, ale cestující jsou v bezpečí,“ komentoval zkoušku šéf bezpečnosti Mercedesu Paul Dick.

Z analýzy po crash testu vyplývá, že čtveřice figurín (tři ženy a jeden muž, přičemž každá má na sobě na 150 senzorů) vykazovala jen velmi nízké riziko vážného, až smrtelného zranění. Airbagy zafungovaly na výbornou stejně jako předpínače bezpečnostních pásů. Dveře vozů šlo navíc po nárazu stále otevřít, takže takzvaná „bezpečnostní buňka“ rovněž splnila svůj účel.

V případě nárazového testu elektromobilů nás pochopitelně zajímalo, jak dopadly baterie. Mercedes nezapomněl zmínit svůj tuhý ochranný rám, zesílené kabely a další přídavnou ochranu, díky čemuž při testu nedošlo k žádným dalším komplikacím. Vysokonapěťový systém se totiž odpojil již v době střetu.

„Tato zkouška dokázala, že všechna naše vozidla mají stejně vysokou úroveň bezpečnosti bez ohledu na to, jaká technologie je pohání,“ pochvaloval si technologický šéf Mercedesu Markus Schäfer.

Bezpečnostní ambice stříbrných šípů nejsou vůbec malé. Značka věří, že do roku 2030 zvládne počet smrtelných dopravních nehod ve vozech Mercedes snížit na polovinu čísla z roku 2020. Ani tím ale nekončí. „Naším cílem do roku 2050 je nula nehod ve vozech Mercedes-Benz,“ uvedl závěrem Schäfer. Jakkoliv odvážný je to plán, za zvyšující se bezpečnost všech aut dáváme obrovský palec nahoru. Jen doufáme, že se o ní nikdy nebudeme muset přesvědčit osobně.

Načítám