Hlavní obsah

Evropští výrobci s plnou elektromobilitou počítají, zákaz spalovacích motorů bojkotovat nebudou

Foto: Jiří Čermák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nehledě na to, jak dopadnou volby do Evropského parlamentu, budou evropští automobiloví výrobci respektovat zákaz prodeje aut produkujících emise, který má platit od roku 2035. Zdá se tedy, že přesto, že prodeje elektroaut leckde upadají, mají automobilky o budoucnosti za deset let jasno.

Článek

Článek si můžete poslechnout také v audioverzi.

Na letošním ženevském autosalonu zaznělo z úst prezidenta Evropské asociace výrobců automobilů jasné poselství, že evropští výrobci nebudou zpochybňovat rozhodnutí Evropské unie o zákazu prodeje automobilů na fosilní paliva. Luca de Meo na tiskové konferenci dále sdělil, že tento postoj neovlivní ani to, kdo vyhraje volby do Evropského parlamentu.

Luca de Meo je zároveň generálním ředitelem Renaultu, přičemž milník 2035 vidí při vytvoření správných podmínek jako reálný, jenom apeluje na to, aby se evropští výrobci do elektromobility pustili naplno už teď.

Prezident zároveň řekl, že by miliardy investované do elektrifikace přišly vniveč, pokud by se od spalovacích motorů neupustilo. Prý není myslitelné, aby se automobilový průmysl vrátil zase na začátek, a také připomněl, že by takový krok byl špatný pro životní prostředí.

Výrobci jsou aktuálně totiž pod velkým tlakem, protože nemají jistotu, co v nejbližších letech skutečně bude, nicméně soudě dle slov prezidenta asociace s plnou elektromobilitou nakonec počítají. Dalším trnem v patě je pokles poptávky po elektrických autech (mimo Tesly) zejména na trzích, kde skončily dotace na elektrické vozy.

Foto: Dacia ČR / Tomáš Devera

V Německu skončily dotace na elektroauta, na což trh reagoval snížením poptávky. Dealeři se tedy začali zbavovat skladových aut a vyprodávat je. Takový Spring se tak dá u našich sousedů koupit za cirka 350 tisíc korun.

Evropské automobilky tak musí snižovat náklady a vyvíjet dostupnější modely, jelikož jim čínští rivalové tvoří díky svým levnějším modelům velkou konkurenci. Dále výrobci volají po rozvoji nabíjecí infrastruktury a někteří chtějí po vládách vyšší dotace, a to proto, aby se zvýšila poptávka po elektromobilech a jejich masové přijetí.

Ať už si o dotacích na elektromobily myslíte cokoli, Evropa na ně patrně spoléhá, což se jí nakonec může, ale i nemusí vymstít. Každopádně se s předmětným zákazem vozů na fosilní paliva očividně počítá, a to i vývoji trhu a zákaznickým preferencím navzdory.

Ty se ovšem mohou, nicméně taktéž nemusí změnit, takže kdo si nakonec nechá zadní vrátka, může z toho ve finále slušně profitovat. Ale na to je ještě brzo a automobilkám tuhle situaci upřímně vůbec nezávidíme.

Reklama

Načítám