Hlavní obsah

Další výborná auta čeká v Evropě brzy konec. Důvodem tentokrát nejsou emise

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V posledních letech pravidelně slýcháme zprávy o tom, jak automobilky stahují z evropských trhů různá zajímavá auta. Nebo že v případě některých atraktivních novinek ani neuvažují, že by je na starém kontinentu prodávaly.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Za rozhodnutím často najdeme především přísné emisní regulace. Není žádným tajemstvím, že brzký konec čeká také na dvě velmi povedená a žádaná auta (vlastně je zázrak, že se na český trh vůbec dostala). Jde o dvojčata Toyota GR86 a Subaru BRZ, krásně jednoduchá, řidičská sportovní kupátka. Zajímavý je však důvod jejich konce…

Důvodem totiž tentokrát nejsou emise, což byste u sporťáků s výkonným atmosférickým motorem nejspíš očekávali. Za koncem Toyoty GR86 a Subaru BRZ totiž stojí bezpečnostní legislativa, konkrétně nařízení Evropské unie o obecné bezpečnosti vozidel, takzvané GSR2 (General Safety Regulations 2), jež vejdou v platnost letos v létě.

Ty rozšiřují seznam povinných bezpečnostních asistentů pro všechna nová auta, a i když by většina z nich šla do obou malých kupé implementovat, jeden představuje zásadní problém. Konkrétně jde o povinný kamerový systém sledující značení na silnici pro udržování jízdy v pruhu – ten by při zabudování za sklo nízkého auta neviděl přes protáhlou přední kapotu.

Obě automobilky tak už po letošním létě budou jen doprodávat skladovky (pokud vůbec nějaké zbyly) a další nová auta už do výroby zadávat nebudou, protože by je nemohly prodávat. GR86 i BRZ tak vydržely na evropském trhu jen dva roky (a dočkaly se navíc jen velmi malých kvót, které neuspokojily všechny zájemce).

Implementace nařízení GsR2 bude mít vliv i na další řidičské stroje, například na Alpine A110. Podle automobilky způsobí významné omezení prodejů v Evropě (odhadujeme maximálně 1 000 kusů, což bude ve srovnání s loňskými 4 328 kusy propad o 80 %). Alpine ovšem plánuje, že v roce 2026 stejně životní cyklus současné A110 skončí. Zajímavé však je, že nové bezpečnostní regulace údajně nebudou mít vliv na evropské prodeje Mazdy MX-5. Ta prý s námi ještě nějaký čas zůstane.

Reklama

Načítám