Hlavní obsah

Tatra v Ostravě představila speciál na vodík. Teď ho čekají testy v provozu

Foto: Profimedia.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks dnes na konferenci H2 Fórum 2023 v Ostravě ve světové premiéře představila nákladní automobil Tatra Force e-Drive s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články. Prototyp auta je konstruovaný pro těžařský průmysl a nyní ho čekají testy nejprve na tatrováckém polygonu a poté přímo v provozech. Řekl to vedoucí konstrukce hnacího traktu Jakub Pončík.

Článek

Přibližně do konce roku bude pokračovat finalizace prototypu, poté začne testování. „První testy budou probíhat u nás na polygonu v Kopřivnici. Poté samozřejmě chceme, aby auto bylo schopné vyjet do provozu a reálně jsme ho otestovali u našich zákazníků,“ řekl Pončík.

Hlavní výhodou konceptu vozu podle něj je, že je vhodný do městských aglomerací. „Vozidlo neprodukuje žádné emise a je tiché. Takže v případě nějaké výstavby bude také vhodné pro komunální sféru,“ řekl Pončík.

Na vývoji vozu Tatra spolupracuje se společností ÚJV Řež, která je koordinátorem projektu, firmou Devinn a Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze. „Auto, jež v konsorciu elektrifikujeme, je jedno z nejtěžších vozidel, které kdy na vodík bylo předěláno,“ řekl vedoucí oddělení vodíkových technologií a inovací v energetice ÚJV Řež Aleš Doucek.

Náročné bylo podle něj rovněž uzpůsobení vozidla pro provoz i v extrémních podmínkách. „Tatra si hodně zakládá na tom, že její vozidla mají velice dobré parametry v terénu, velice dobrou stoupavost a podobně, a byla velká poptávka ze strany Tatry, aby tyto parametry byly přinejhorším zachovány,“ řekl Doucek. Kvůli provozu auta v prašných prostředích řešil vývojový tým předúpravu vstupního vzduchu pro palivový článek, vůz tak má například odlučovače či chemický filtr.

Automobil vychází z nejnovější generace modelové řady Tatra Force. Využívá osmikolový podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami. Pohon prototypu je elektrický, je však koncipován tak, aby mohl být nezávislý na externích zdrojích elektrické energie. Má i tlakové nádrže na vodík v plynném stavu, palivové články tak vyrábějí elektrickou energii z vodíku přímo na palubě vozu.

Vůz se podle Pončíka díky elektromotoru řídí snadněji než klasické tatrovky se spalovacím motorem. „Člověk si zde nemusí hrát se spojkou, je to jako v osobním automobilu, když sednete například do elektrického vozu. Snažili jsme se to vozidlo tvořit tak, aby i řidič s minimálními zkušenostmi mohl toto auto ovládat bez nějakého většího zaškolení,“ řekl Pončík.

U auta se počítá s dojezdem na jedno nabití okolo 500 kilometrů. „Samozřejmě bude záležet na typu provozu. Jinak to bude, když vůz pojede po silnici, jinak to bude v terénu. Ale při celkové hmotnosti 44 tun, na což je to auto stavěné, by dojezd měl být něco mezi 400 až 500 kilometry,“ řekl Pončík.

Reklama

Načítám