Hlavní obsah

Tatra přestane vyrábět auta s manuálními převodovkami. Z nabídky zmizí velmi rychle

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks přestane vyrábět vozidla s manuálními převodovkami. V její nabídce budou jen do poloviny příštího roku. Důvodem jsou nová pravidla, která mají přispět k lepší provozní bezpečnosti vozů, ale také ke snižování spotřeby pohonných hmot a emisí.

Článek

Automobilka uvedla, že se musí přizpůsobit nařízení o obecné bezpečnosti vozidel General Safety Regulation (GSR), které začne pro všechna nově registrovaná nákladní vozidla platit od 1. července 2024. „GSR společně s nutností snižovat emise a také spotřebu u nákladních vozů preferují použití automatických a automatizovaných převodovek. Ve svém důsledku tyto trendy budou znamenat konec manuálně řazených převodovek ve výbavě nákladních vozů. To se dotkne i nabídky modelové řady Tatra Phoenix, která představuje hlavní pilíř výroby společnosti Tatra Trucks pro civilní trh,“ uvedla automobilka.

Obchodní ředitel Tatry Trucks Daniel Otáhal uvedl, že po 1. červenci 2024 již nebudou v nabídce automobilky manuálně ovládané převodovky pro modelovou řadu těžkých nákladních vozidel Tatra Phoenix Euro 6. „Do konce tohoto roku a v prvním pololetí příštího roku tak budou mít naši zákazníci poslední možnosti objednat si u nás vozy Tatra Phoenix s manuálními převodovkami,“ uvedl Otáhal.

Moderní automatizované či plně automatické převodovky mají podle Tatry řadu výhod. Zvyšují spolehlivost a bezpečnost automobilů a komfort řidičů, snižují provozní náklady, hlavně v těžkých terénech jsou efektivnější než manuální převodovky, jsou také často konstrukčně lehčí a mají pozitivní vliv na emise.

Foto: Lukáš Kukla

Takto vypadá volič jízdních režimů u Tatry Phoenix 8 × 8 s automatickou převodovkou.

Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či záchranných složkách. Má přes 1400 zaměstnanců, dalších víc než 700 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. Tatra Trucks patří do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, dalším jejím akcionářem je skupina Promet Group Reného Matery. Loni automobilka dosáhla tržeb 7,12 miliardy korun, zákazníkům dodala 1326 vozů.

Model Phoenix již s moderním automatem jsme v redakci Garáže letos vyzkoušeli. Kolega Honza Majurník psal o variantě s výkonem 390 kW (530 k), která se pojí s plně automatickým sedmikvaltem Allison, takže vlastně představuje to nejlepší pohonné ústrojí, jaké je pro řadu Phoenix k dispozici.

Nenechte se zmást výkonem, který u náklaďáků nehraje zase takovou roli, jelikož daleko důležitější je točivý moment (síla) přenášený na kola. Testovaný „fénix“ se pyšní až 2500 Nm posílanými na všechny čtyři nápravy, takže energie má nadbytek.

Ostatně to jsme sami vyzkoušeli na testovacím polygonu Tatra, kde jsme nejprve zamířili do vnitřního okruhu a „rozhulákali“ to na elektronicky omezených 85 km/h. Bylo vidět, jak s přibývajícími okruhy stoupala teplota provozních kapalin a měnilo se chování převodovky – za studena byly změny kvaltů dosti citelné, avšak po zahřátí automat řadil s lehkostí tónin houslového virtuosa.

A od poloviny příštího roku to už jinak než s automatem nepůjde…

Reklama

Načítám