Hlavní obsah

Nejlacinější Tesla by se mohla vyrábět v Německu, čínský gigant plánuje továrnu kousek od českých hranic

Foto: Tesla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kdo dokáže nabídnout evropským zákazníkům první skutečně dostupný elektromobil? K bitvě gigantů může dojít právě v tomto segmentu, kde se proti sobě postaví americká Tesla a čínský BYD – obě automobilky mají jasné plány a Evropa se má stát hlavním bojištěm, kde se střetnou.

Článek

Americká automobilka Tesla plánuje ve svém německém závodě vyrábět elektromobil za 25 000 eur (bezmála 610 000 Kč). Uvedl to prý šéf automobilky Elon Musk při své páteční návštěvě továrny u obce Grünheide nedaleko Berlína. Na setkání se zaměstnanci mimo jiné zmínil plán, že se tam bude vyrábět vozidlo za 25 000 eur, uvedl zdroj Reuters.

Musk dlouho plánoval výrobu cenově dostupnějšího elektromobilu, v roce 2022 ale prohlásil, že automobilka ještě nezvládla potřebnou technologii, a plán odložil. V září sdělily zdroje agentuře Reuters, že se Tesla blíží k inovaci, která by jí umožnila odlévat téměř celý podvozek elektromobilu z jednoho kusu. Byl by to průlom, jenž by urychlil výrobu a snížil náklady.

V německé gigafactory se v současnosti vyrábí Model Y, aktuálně nejprodávanější auto na světě. Jeho cena ale začíná lehce nad úrovní 50 000 eur (1,2 milionu korun), nový kompaktní model by měl stát zhruba polovinu. Průměrná maloobchodní cena elektromobilů v Evropě v první polovině roku 2023 přesahovala 65 000 eur (bezmála 1,6 milionu Kč), uvedla výzkumná společnost Jato Dynamics. V Číně to bylo jen něco málo přes 31 000 eur.

Foto: BYD

Čínský gigant BYD si už brousí zuby na Evropu. Jeho vozy tu již oficiálně pořídíte, ale pouze na vybraných trzích.

Což nás přivádí k plánům největšího konkurenta Tesly, čínského gigantu BYD, který loni prodal 1,8 milionu elektrifikovaných modelů (PHEV a BEV), Tesla oproti tomu loni vyprodukovala 1,3 milionu čistých elektromobilů. K jejich přímému souboji může dojít již za pár let právě na evropském trhu.

Noviny Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung totiž uvedly, že BYD už zvolil zemi, kde postaví svou první evropskou továrnu – má jít o Maďarsko. Maďarská vláda však tuto zprávu zatím nekomentovala a automobilka tvrdí, že stále vybírá lokace a své rozhodnutí oznámí před koncem roku.

Foto: BYD

Dovoz aut z Číny koncový produkt dost prodraží. Kompaktní BYD Dolphin stojí v Evropě minimálně 30 000 eur (730 tisíc korun), v domovské Číně ho pořídíte i za polovinu této částky.

Maďarsko je ale automobilovému průmyslu otevřené, továrnu tu provozuje již Mercedes-Benz, Audi a Suzuki, v roce 2025 tu rozjede výrobní linku také BMW pro svou Neue Klasse. Pro BYD by se pak tato země mohla stát skvělým odrazovým můstkem pro dobývání Evropy.

A co na to evropské automobilky? Nejspíš se třesou strachy, protože právě cenově dostupný elektromobil je něco, co většina z nich nedokáže nabídnout. Ačkoliv Citroën už svého konkurenta představilVolkswagen a spol. na něm také pilně pracují

Načítám