Hlavní obsah

Radikální Ferrari: Novinka SF90 XX je závoďák, který může i na silnice. Jeho produkce bude striktně omezena

Foto: Ferrari

Nová výkladní skříň automobilky z italského Maranella má jméno SF90 XX. Kupé jménem Stradale má vzniknout v počtu 799 kusů, otevřená varianta Spider je omezena dokonce jen na 599 exemplářů.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Maranello představilo novou vlajkovou loď jménem SF90 XX Stradale. Nový model je výkonnější, efektivnější, schopnější na okruhu a pochopitelně také rychlejší než původní SF90 Stradale. Výhodou je, že jako první model označený zaklínadlem „XX“ v historii bude schválen k silničnímu provozu, produkce však bude striktně omezena.

Článek

Vyšší výkon, větší porce přítlaku, lepší brzdy, lepší… téměř ve všech směrech. Vycizelovaná verze modelu SF90 Stradale s přídomkem XX je aktuálně výkladní skříní toho, čeho jsou lidé v Maranellu schopni. Navzdory dřívějším tradicím, kdy modely XX byly vyhrazeny pouze k okruhovému ježdění, má novinka SF90 XX Stradale, respektive otevřená verze SF90 XX Spider, schválení k silničnímu provozu.

Vizuálně je nové XX proti původnímu modelu agresivnější díky výraznějšímu splitteru předního nárazníku, který směřuje vzduch pod auto – podlaha vozu byla rovněž přepracována pro vyšší aerodynamickou účinnost. Po obou stranách předního nárazníku jsou nově navržené kanály pro lepší chlazení předních brzd, další dva se nacházejí uprostřed nárazníku. Přední kapota je kvůli aerodynamice úplně nová.

I při pohledu z boku jsou vidět změny. K nejviditelnějším patří výdechy v předních i zadních blatnících – těmi uniká vzduch z podběhů, čímž se snižuje vztlak ve vysokých rychlostech. Boční prahy jsou mnohem výraznější a blíže k silnici, vzadu pak vidíme velké, napevno ukotvené zadní křídlo – poprvé od dob modelu F50. Úpravy karoserie na povrchu i pod autem pomáhají vozu generovat přítlak 530 kg při rychlosti 250 km/h, tedy o 45 kg více, než tomu bylo v případě původní SF90 Stradale.

Foto: Ferrari

Ferrari SF90 XX Stradale a SF90 XX Spider (na obrázku) mají proti původní verzi výkon zvýšený z rovné tisícovky na 1 030 koní, kromě toho však umí svoji sílu lépe využít díky účinnější aerodynamice.

Pod kapotou nebylo potřeba nic měnit, alespoň z hlediska architektury pohonu. Stále tu tedy je dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,0 litru doplněný o tři elektromotory – dva pohánějí přední nápravu pro lepší trakci, jeden je mezi spalovacím motorem a převodovkou pro okamžitou odezvu na plyn.

Osmiválec twin-turbo sám o sobě nově dává výkon 797 koní (586 kW) proti předešlým 780 koním. Za to vděčí novým pístům, spalovacím komorám zhotoveným pomocí nové obráběcí technologie, nové je i sací a výfukové potrubí. Vstupní otvor sání je kromě toho posunut blíže ke kabině pro výraznější zvuk motoru. Elektromotory teď dávají celkový výkon 233 koní (171 kW) proti původním 220 koním, baterie plug-in hybridního systému zůstala stejná, vůz je tedy schopen ujet i nadále asi 25 km čistě na elektřinu rychlostí až 135 km/h.

Kromě nového kombinovaného výkonu plných 1 030 koní hybridní ústrojí umožňují SF90 XX Stradale a Spider zapnout „kvalifikační“ režim, kdy elektromotory poskytují více síly na výjezdech ze zatáček. V praxi to znamená, že na domácím testovacím okruhu Fiorano je díky tomuto zlepšováku SF90 XX až o 0,25 sekundy na kolo rychlejší, což ve světě závodů rozhodně není zanedbatelná hodnota – po deseti kolech to znamená rozdíl 2,5 vteřiny! Výrobce uvádí, že baterie má kapacitu až na 30 takovýchto výkonových injekcí.

Vůz teď zvládá sprint na stokilometrovou rychlost už za 2,3 sekundy, maximální rychlost je 320 km/h, což je nepatrně méně než v případě standardní verze (vlivem vyššího přítlaku). SF90 XX ve verzi Stradale i Spider mají výkonnější přední brzdy s lepším chlazením, zadní narostly z 360 na celých 390 mm.

Změny v interiéru jsou relativně malé. Palubní deska je kompletně pokryta Alcantarou, jež je doplněna hektary karbonu, z kterého jsou pochopitelně i závodní skořepiny s pětibodovými bezpečnostními pásy. Interiér verze Spider je doplněn o ovládání skládací střechy, která umí zmizet za 14 sekund.

Přirozeně půjde o limitovanou záležitost – SF90 XX Stradale má vzniknout v počtu 799 kusů, otevřená verze Spider nemá maranellské brány opustit ve více než 599 exemplářích. Přesnou cenu Ferrari zatím neuvádí, podle odhadů by měla částka za kupé atakovat hranici 20 milionů Kč, v případě otevřené verze ji pak s největší pravděpodobností překročí.

Související témata:
Ferrari SF90 Stradale
Načítám