Hlavní obsah

„Neříkej mi bejby!“ – Elektrické Porsche Cayman GT4 se chlubí výkonem až tisíc koní

Foto: Porsche

Typ Cayman už dávno není „baby“ Porsche. Dle automobilky se to v nedaleké budoucnosti nezmění ani s nadcházející elektromobilitou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Automobilka Porsche má bohatou závodní historii, přičemž ze získané odbornosti dodnes těží nejen její čistě závodní, ale také okruhové vozy. Úsvit nové éry potenciálně slibuje okruhový koncept 718 Cayman GT4 ePerformance – ten má posunout vývoj okruhových aut (zejména elektrických) na úplně novou úroveň.

Článek

Modelu Cayman už by dnes řekl „baby Porsche“ jen naprostý neznaboh. A tento elektrický koncept celým jménem „Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance“ to může jen potvrdit – v kvalifikačním nastavení totiž nabídne drtivou sílu až rovné tisícovky koní.

Foto: Porsche

Elektrický koncept okruhového Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance vychází z konceptu zvaného „Mission R“ (uprostřed), který dodal především pohonné ústrojí

Koncept okruhového sporťáku působí na první pohled poměrně povědomě – částečně proto, že šasi (a do značné míry i karoserie) vychází z klasického typu 718 Cayman GT4. Jediný rozdíl je v tom, že tento exemplář pohání elektromotor „vypůjčený“ z loňského konceptu Porsche Mission R.

Pamětníkům to může vzdáleně připomínat období z osmdesátých let, kdy za dob takzvané turbo éry ve Formuli 1 týmy pro účely kvalifikace „vyhnaly“ výkon klidně na 1 400 koní pro dosažení lepších časů – v závodě to samozřejmě nebylo možné, protože to značně omezovalo životnost motorů.

V tomto případě je to ve skutečnosti podobné – Cayman GT4 ePerformance vydrží v režimu maximálního výkonu jen doslova pár ostrých kol. Pro výdrž řekněme deseti až patnácti ostrých závodních kol je dle Porsche potřeba snížit výkon na nějakých 612 koní. To znamená, že výdrž baterií při tomto výkonu měla být zhruba půl hodiny, což je v podstatě doba, jakou zpravidla trvají závody seriálu Porsche Carrera Cup.

Foto: Porsche

Porsche provedlo přímé srovnání elektrického Caymanu ePerformance s benzinovou 911 GT3 Cup a výsledky byly překvapivé – měřené časy na kolo i maximální rychlosti na rovinkách byly téměř stejné

Důvodem tohoto vývoje u typu Cayman je z velké části fakt, že celá modelová řada by měla v roce 2025 přijít o spalovací motor a využívat už výhradně elektrický pohon. V případě typu 911 si na to ještě chvíli počkáme, neboť i samotné Porsche před nedávnem přiznalo (opodstatněné) obavy, že elektrická 911 by se mírně řečeno moc neprodávala.

Také by vás zajímalo, jak tento neslyšný střelec obstojí v přímém srovnání s benzinovým ekvivalentem? Kupodivu si tuto otázku položili i lidé od Porsche, a dle dostupných informací porovnali elektrický Cayman ePerformance s benzinovou 911 GT3 Cup. Výsledek byl překvapivě vyrovnaný – oba vozy na daném testovacím okruhu dosahovaly srovnatelných časů i maximálních rychlostí na rovinkách, pokrok je tedy velmi patrný.

Foto: Porsche

Pneumatiky jsou vyrobeny převážně z obnovitelných materiálů, karoserie je potom z recyklovaného karbonu a kompozitních materiálů na přírodní bázi. Automobilka tak chce dokázat, že i závodní auto lze postavit udržitelným způsobem

Ve vytrvalosti však, co si budeme povídat, bude hrát prim benzinová verze. Ovšem Porsche neztrácí hlavu – dvoumotorový 718 Cayman GT4 ePerformance používá 900voltový systém, díky čemuž lze vůz nabít z 5 na 80 procent za patnáct minut. Na „rychlou“ zastávku boxech to sice zatím není, ale je vidět, že už s tím pohnuli.

Zajímavé potom je, že i když Cayman ePerformance vlastně vychází už z hotového vozu a (teoreticky) jen stačilo vyjmout z motorového prostoru spalovací motor a nahradit jej bateriemi a dvěma elektromotory, museli v Porsche vyvinout zhruba 6 tisíc zcela nových dílů – částečně proto, že elektrický Cayman je ve skutečnosti o dobrých 14 centimetrů širší.

Elektrický Cayman jezdí na 18palcových pneumatikách Michelin vyrobených převážně z obnovitelných materiálů, takže v Porsche mysleli na udržitelnost i v této oblasti. Snížit množství emisí a odpadních materiálů při samotné výrobě pomáhá rovněž karoserie vyrobená z kompozitů na bázi přírodních (!) materiálů a recyklovaný karbon. Porsche tím chce ukázat, že i závodní auta umí vznikat i udržitelným způsobem.

Dle informací ze Stuttgartu se má produkční verze objevit zhruba za pět let, do té doby bude probíhat testování – i přesto se 718 Cayman GT4 ePerformance dočká ostrého nasazení před zraky publika, a to na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Reklama