Hlavní obsah

„Není vlastně nic, co bychom nezměnili,“ říká k ostrému elektrickému Hyundai Ioniq 5 N legendární vývojář Albert Biermann

Foto: Hyundai

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dlouhou dobu působil jako šéf vývoje sportovní divize BMW M, v Mnichově celkově strávil nějakých třicet let. Jeho přestup k Hyundai přinesl mimo jiné úžasnou i30 N. Z nejvyšších pozic korejské značky se Biermann sice stáhl, ale stále působí jako technický poradce. Že má pořád velké slovo, bylo jasné i při světové premiéře Ioniqu 5 N v Goodwoodu.

Článek

O mocném Hyundai Ioniq 5 N jsme na Garáži už psali. Ať už si o elektromobilech a případně o jejich sportovnějších verzích myslíte cokoliv, parametry má rychlá pětka úžasné – když to vezmu hodně z rychlíku, bavíme se o 650 koních, zrychlení na stovku za 3,4 s a maximálce 260 km/h. A Albert Biermann slibuje, že by nemělo zůstat jenom u čísel.

„Musíte se svézt, abyste nám věřili mimo jiné to, že vyšší hmotnost za volantem opravdu necítíte,“ sliboval nám Albert Biermann v Goodwoodu. Jen připomenu, že konkrétní hmotnost zatím neznáme, měla by se však pohybovat kolem 2,2 tuny.

Ve svých šestašedesáti letech by si Biermann mohl užívat důchodu, z každého jeho slova ale bylo cítit obrovské nadšení. Auta ho evidentně stále víc než baví. A jestli vás (třeba jako mě) napadlo, že by na tom měly elektromobily něco změnit, tak jste se (stejně jako já) velice spletli. „Úplně na začátku dalo velkou práci složit perfektně fungující tým, přece jenom šlo o projekt, který se naší dosavadní práci velmi vymykal,“ vracel se k rozjezdu prací Biermann.

Když jsem se s kolegy zeptal na výčet změn v rámci proměny Ioniqu 5 na sportovní verzi N, Albert se zasmál. „Máte pár dnů čas? Naprosto vážně, spíš bych mohl rychle vyjmenovat, co jsme proti výchozímu Ioniqu 5 nezměnili,“ pokračoval Biermann. Abych vám některé zásahy - zmíněné v článku o ostrém elektrickém crossoveru - osvěžil, Ioniq 5 N přidal jenom na podvozku dvaačtyřicet svařovacích bodů, u Hyundai zesílili upevnění motoru i baterie, přepracovali prostorový rám, poloosy, sloupek řízení, zaměřili se na brzdy, teplotní management baterky (aby se na okruhu tak nepřehřívala)…

Foto: Hyundai

Proti sériovému Ioniqu 5 je v případě ostré varianty N změněno v podstatě vše.

Vidíte, okruh! I tam jsem zabrousil, zajímalo mě, jak si Ioniq 5 N vedl na severní smyčce. Třeba rovnou v porovnání s i30 N. „Ty vaše časy na okruhu… Přiznám se, že ty mě nikdy moc nezajímaly. Zajedete dobrý čas na okruhu a co to znamená? Zajeli jste dobrý čas a tím to může skončit. Zapíšete si výsledek, ale opravdu jste se pobavili? Dalo vám auto něco navíc než jen ten čas? Já jsem se vždycky snažil, abych vyvíjel auta, která řidiče nadchnou, na jejichž řízení se budete pokaždé znovu těšit,“ vysvětloval svůj rezervovanější vztah k měřeným kolům.

Naprosto rozumím. Vždycky jsem se snažil definovat, proč mám tak rád i30 N. A vlastně jsem vždy zůstal na půli cesty, můžete zmínit přilnavost přední nápravy, skvělé řízení a podvozek, který úžasně zvládá i rozbitou okresku, ale ten faktor zábavy se tak strašně těžko vysvětluje… Hyundai i30 N není nejrychlejší hot hatch, ani nejpohodlnější, vlastně nevyniká v žádné jednotlivosti (snad s výjimkou ceny). A přece je to jedno z nejzábavnějších aut posledních let.

Foto: Hyundai

Za tohle jsem strašně rád. Normální, klasický, kulatý volant!

Nakousl jsem cenu, ta byla skutečně jednou z největších zbraní vozu Hyundai i30 N. A pořád je – vždyť aktuálně se prodává od 719 990 Kč, verze Performance (mimo jiné s elektronicky řízeným diferenciálem s omezenou svorností) je dražší o devadesát tisíc. Ioniq 5 N svou cenu zatím oficiálně nezná, Biermann však v Goodwoodu více než naznačil. „Proti třicítce by náš první ostrý elektromobil měl být zhruba dvakrát dražší,“ přiznal. Napadlo mě, jestli u Hyundai nemají z dost vysoké cenovky obavu. „Vůbec ne,“ odpověděl bez zaváhání Biermann. „Je to úplně jiné auto, technologicky daleko vyspělejší. V tuto chvíli sice přesně nevíme, jaká bude naše klientela, o nezájem však strach nemáme.“

Na cílovku jsem také zvědavý. A rovněž na to, co budou novince říkat fanoušci i30 N. Biermann si je svým produktem jistý, několikrát zopakoval, že mu po svezení s Ioniqem 5 N dáme za pravdu. A je fakt, že se tým kolem Biermanna velmi snažil, aby i nám, řekněme, tradičnějším nadšencům, elektrická novinka chutnala. Viz virtuální řazení. Když budete chtít, můžete pádly pod volantem volit jeden z osmi „převodových stupňů“. Samozřejmě je to všechno jenom jako, stejný případ je i umělý zvuk, který se tomu spalovacímu sice skutečně velmi podobá (další možností je třeba zvuk stíhačky…), ale tady asi bude záležet na vkusu, preferencích.

Pochopitelně to vše můžete vypnout, když se však budete chtít přiblížit spalovacím zážitkům, ta možnost tady je. „Když jsem s nápadem na řazení přišel, klepali si všichni na čelo,“ vzpomíná Biermann. „Pak jsme si ale řekli: Proč ne? Chceme přece zábavné auto, chceme jízdní zážitek a virtuální řazení by mohla být přesně jedna z těch nových cest, jak udělat elektromobil atraktivnější.“

Uvidíme. Znovu jsem zvědavý, Albert nejenom mě svým nadšením velmi navnadil. Pokud jste také zvědaví, sledujte dál Garáž, jízdní dojmy s Hyundai Ioniq 5 N vás určitě neminou!

Načítám