Hlavní obsah

Modernizovaný Zeekr 001 pomáhal vyvíjet pilot F1. Parametry výkonu i dojezdu berou dech, cena se konkurenci vysmívá

Foto: Zeekr

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jedno z nejnadějnějších čínských aut v Evropě prošlo faceliftem a vyšvihlo se více do sportovna. Nově je plně elektrický model Zeekr 001 výkonnější, luxusnější a v zásadních ohledech lepší než předchůdce. Navíc ho pomáhal ladit světový premiant ze seriálu Formule 1, což se podepsalo zejména na jízdě. Navíc za ty prachy…

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Mladá čínská automobilová značka Zeekr (koncern Geel) omladila svůj vlajkový model Zeekr 001 (debut 2021), jejž koupíte po boku SUV Zeekr X i v Evropě. Tento plně elektrický shooting brake oblékl sportovnější kabát, který je podobný tomu, jaký nosí předfaceliftovaná čtyřmotorová varianta FR, již pomáhal vyvíjet bývalý pilot F1 Kimi Räikkönen.

Foto: Zeekr

Kimiho raketa se stala předlohou pro facelift standardního modelu.

Modernizovaný model tedy nosí ostřeji tvarované nárazníky, na střeše má laserový měřič vzdálenosti (lidar) a vzadu přepracovaný spoiler. Elektromobil s rozměry 4 977 × 1 999 × 1 545 mm a rozvorem 3 005 mm nabídne také novou barvu karoserie – olivově zelenou. Stejně jako předfacelift má i faceliftovaný vůz elektricky ovládané dveře ve stylu Rolls-Royce.

Uvnitř se automobil pyšní novým přístrojovým štítem, volantem nebo třeba předělanou řadicí pákou – vše opět ve stylu ostrého FR. Změn se dočkaly rovněž barevné variace interiéru, centrální displej je nyní naklápěcí do stran, infosystém dostal výkonnější procesor, sedadla umí vibrovat a přibyl obrovský 35,5palcový head-up displej s rozšířenou realitou, který nahradil ten (menší) původní.

Foto: Zeekr

Změny v interiéru jsou menší, ale praktické.

Původní Zeekr 001 měl audiosystém s 8 reproduktory od Yamahy, nicméně po modernizaci jich má od stejné značky 28 a celkový výkon 3 000 wattů! Reproduktory najdete dokonce v každé hlavové opěrce mimo té zadní středové. A víte, co je nejlepší? Tenhle hudební hardware je součástí standardní výbavy, kterou si můžete doplnit panoramatickou střechou s měnitelnými barevnými tóny.

Mezi výbavu vozu dále patří autonomní řízení Level 3 (v EU omezené legislativou), pokročilá navigace, panoramatický kamerový systém pro parkování včetně možnosti dálkového ovládání a systém pro udržování vozu uprostřed jízdního pruhu. Tato výbava bude mj. zdarma pro všechny, kteří si nový Zeekr 001 objednají do konce března 2024.

Foto: Zeekr

Vůz vsadil na pokročilou 800voltovou architekturu podobně jako třeba Hyundai, Kia či Porsche.

Další podstatné vylepšení je přechod na 800voltovou architekturu, na niž sází třeba Porsche nebo Korejci a která umožňuje velice rychlé nabíjení. Základní baterii (lithium-železo-fosfát) o kapacitě 95 kWh díky tomu nabijete z 10 na 80 % za pouhých 11,5 minuty. A pokud vyrazíte s plnou baterkou, můžete se těšit na papírový dojezd až 675 km!

Druhou variantou je neméně pokroková ternární lithiová baterie o kapacitě 100 kWh, což znamená nabití z 10 na 80 % za 15 minut a dojezd až 750 km. Kromě toho může Zeekr 001 nabíjet jiná elektroauta, a to výkonem až 60 kW, což je mimochodem více, než nabízí standardně rozšířené rychlodobíjecí stanice u nás operující na 50 kW.

Foto: Zeekr

Vrcholové provedení nabídne výkon takřka 800 koní a sílu 810 Nm.

Omlazený Zeekr 001 má standardně zadní elektromotor ze sportovního modelu FR, což znamená výkon 310 kW (421,4 k). Čtyřkolka má navíc vpředu asynchronní indukční elektromotor vpředu naladěný na 270 kW (367 k), což nabízí celkový výkon 580 kW (788,5 k). Výhodou předního elektromotoru je jeho vysoká účinnost a nízká spotřeba v nízkých rychlostech, například v kolonách.

Kromě toho Zeekr 001 nabídne zrychlení z nuly na sto za 3,3 sekundy, což je o 0,6 sekundy rychleji, než zvládá konkurenční čínské NIO ET7 (3,9 s).

Typ baterieKapacitaDojezd
lithium-železo-fosfátová95 kWh675 km
lithiová ternární100 kWh705–750 km

Vysoký jízdní komfort zajistí dvoukomorový vzduchový podvozek se samonivelací, který jsme si v předchozím provedení zamilovali. Jízdní zážitek je díky němu intenzivnější, přičemž podvozek faceliftovaného modelu nepomáhal ladit Räikkönen, ale chlapík jménem Zhou Guanyu. Netušíte, kdo to je? Jde o prvního čínského pilota formule 1.

A pokud byste chtěli tahat třeba obytňák, tažné má kapacitu dvě tuny. Máte raději driftování? Přepněte na režim pro řízené smykování. Dítě okruhu? Klikněte na racing a užívejte.

Zeekr 001 po faceliftu se už od 1. března prodává v Číně za základní cenu 268 000 jüanů, což je na naše 870 000 Kč. Vyšší provedení stojí 299 000 jüanů, což je necelých 970 000 Kč. Vrcholová varianta je pak za 329 000 jüanů, tedy za 1,06 milionu korun.

Jde však o domácí ceny, přičemž do Evropy se faceliftovaný model dostane později. Nečekáme ovšem zásadní skok od základní prodejní částky, která činí v přepočtu 1,5 milionu korun. Navíc na auto aktuálně běží akce na 10 let záruky, servisu a konektivity zdarma, ovšem musíte si pro něj zajet až do Švédska nebo Nizozemska.

Reklama

Načítám