Hlavní obsah

Další čínská ofenziva: Elektrický Zeekr bojuje obřím kufrem, z ceny crossoveru bude mít evropská konkurence těžké spaní

Foto: Zeekr

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ještě nedávno si automobily z nejlidnatější země světa vysloužily jen posměch. Technologický a ekonomický pokrok Číny v posledních letech katapultoval vzhůru také její automobilový průmysl, takže dnes platí za velmi konkurenceschopného hráče – a nejen díky podbízivým cenám.

Článek

Důkazem budiž i značka Zeekr patřící pod koncern Geely. Specializuje se na elektromobily a své produkty staví na základech platformy Sustainable Experience Architecture, zkráceně SEA. Pozoruhodné je, že vstoupila na trh teprve v roce 2021, doma v Číně však už během roku 2022 prodala téměř 72 000 vozů.

Lidé z automobilky Zeekr si vytyčili cíl potrápit na globálním trhu velké hráče na poli elektromobility – tedy zejména své krajany z automobilky Nio a pochopitelně také americkou Teslu. Jedním z bitevních polí bude i evropský trh.

Evropská premiéra Zeekru by měla proběhnout někdy ve čtvrtém kvartálu letošního roku, prvními trhy bude Švédsko a Nizozemsko a výrobce u svých modelů slibuje „špičkovou kombinaci designu, technologií, dynamiky, výkonu a bezpečnosti“. V neposlední řadě se však mají evropští zákazníci těšit také na vynikající dojezd a rychlé dobíjení.

Foto: Zeekr

Zeekr 001 je pořádný kus auta a hodně připomíná Panameru od Porsche – což tak nějak vystihuje i jeho cíle.

První z vlaštovek bude model 001. Jde do určité míry o prémiovou limuzínu, avšak s karoserií, která asi ze všeho nejvíc připomíná shooting brake. Z hlediska rozměrů se s tím Číňané lidově řečeno nemazali – délka téměř přesně 5 metrů, dvoumetrová šířka, na výšku má vůz 1,56 metru. Štědrý prostor na palubě kromě vnějších rozměrů slibuje i rozvor náprav o délce rovné 3 metry.

Zeekr 001 slibuje pozoruhodný objem zavazadelníku až 2144 litrů, který platí pro všechny verze. Ty se liší zejména výkonem, dojezdem a počtem hnaných náprav. Verze s pohonem zadních kol má nabídnout dojezd až 712 km, přitom díky výkonu 272 koní disponuje stále velmi slušným zrychlením z klidu na stovku za 6,9 sekundy. Verze s pohonem všech kol je pochopitelně výkonnější, tady výkon činí 544 koní, mírně však utrpí dojezd – výrobce udává 526 km u standardní verze, s prodlouženým dojezdem je to pak 606 km. Udávaná maximální rychlost je 200 km/h.

Foto: Zeekr

Crossover X by měl plnit funkci kompaktního městského SUV.

Milovníky vozů s vyvýšenou karoserií možná zaujme model X, prémiové městské SUV. Jde zatím o nejnovější model značky, informací o něm tedy příliš nevíme. Oproti modelu 001 se však počítá s o něco menším dojezdem (cca 440 km), výkony mají za vlajkovou 001 zaostávat jen nepatrně. A zaujmout chce velmi příznivou cenou, cenovce v přepočtu kolem šesti set padesáti tisíc korun se skoro nechce věřit.

Sluší se zmínit ještě třetí model značky, 009. Ten je podle všeho prvním prémiovým MPV s elektrickým pohonem na světě a patří také k těm největším díky délce 5,2 metru, šířce 2 metry a výšce bezmála 1,9 metru. Zaujme i 3,2 metru dlouhým rozvorem náprav. S modelem 009 se pro Evropu prozatím nepočítá, ovšem třeba úspěch luxusního MPV z Japonska donutí vedení značky změnit názor, kdoví…

Zeekr v budoucnu plánuje rozšíření modelové řady nejen doma, ale i na evropském trhu, po Švédsku a Nizozemsku mají následovat i další trhy starého kontinentu, jak se ostatně nechal slyšet na šanghajském autosalonu Spiros Fotinos, šéf evropské divize automobilky Zeekr.

„Evropští zákazníci postupně začínají přijímat ideu vlastnictví plně elektrického vozu a jsou čím dál více nakloněni inovativním technologiím,“ řekl Fotinos. „S našimi znalostmi, odborností a zkušenostmi jsme schopni jim poskytnout už nyní elektromobily srovnatelné se světovou špičkou, díky poskytnutí inovativních služeb a nezaměnitelnému zážitku z jízdy pro ně tedy bude přechod k udržitelné budoucnosti mnohem snazší.“ Evropská konkurence by se tak měla začít bát!

Reklama

Načítám