Hlavní obsah

Škodovka probudila jednu ze svých nejkrásnějších legend: Kupé 1000 MBX znovu ožívá! I když možná až moc moderně

Foto: Škoda Auto

Vzali jednu z nejvzácnějších sériových škodovek 1000 MBX a podle tohoto předobrazu vytvořili novodobé kupé s designovým jazykem Modern Solid. Tentokrát však nejde o další fanouškovské dílo, ale práci designérů přímo v Mladé Boleslavi.

Článek

Dodnes krásné kupé Škoda 1000 MBX se vyrábělo jen velmi krátce v šedesátých letech. Tehdejší uvolněná atmosféra přinesla první vůz značky se samonosnou karoserií a zároveň revolučním blokem motoru vyráběným tlakovým litím hliníku. Auto s dvoudveřovou karoserií tudor bez středového sloupku karoserie a s bezrámovými dveřmi vstoupilo do výrobu roku 1966. O dva roky později přišla modernizace 1100 MBX se silnějším motorem, o další rok později však produkce definitivně skončila. A protože se stavělo nanejvýš pár aut denně, jejich celkový počet se zastavil na 2 517 vyrobených kouscích.

Právě tato boleslavská vzácnost dnes posloužila dvěma designérům Škody coby předobraz jejich moderní vize. Exteriér si vzal do parády finský kreativec Antti Savio, který pro automobilku pracuje už 17 let. Interiér je zase prací čtyřiadvacetiletého Davida Stingla, pro něhož to byla první designérská zkušenost přímo v automobilce.

Foto: Škoda Auto

Tak co, líbila by se?

„Naše pojetí je sice celkově sportovnější, ale stále má takový přátelský vzhled. Moderní sportovní auta bývají často až příliš agresivní, tehdejší vozy přitom působily až roztomile. To jsme chtěli zachovat,“ popisuje Savio úplné začátky jejich práce.

Konceptu tvůrci vtiskli designový jazyk Modern Solid, čemuž odpovídá hlavně pojetí světelné techniky a dalších detailů karoserie. V kabině najdeme originální pojetí interiéru s uspořádáním sedadel v konfiguraci 2+2. Vzadu se můžete posadit pohodlně jako v kině, případně sedáky (nikoliv opěradla, jak bývá zvykem) sklopit a vytvořit tak prostor pro velké množství zavazadel, ale třeba i jízdní kolo.

Foto: Škoda Auto

Myslelo se i na praktičnost.

Palubní deska je zpracována do podoby proskleného oválného tubusu (zdravíme Mercedes Vision Iconic), stejný motiv se opakuje napříč interiérem včetně hlavových opěrek. To vše vychází z původní historické předlohy.

„Scházeli jsme se alespoň dvakrát týdně, především abychom prodiskutovali propojení exteriéru a interiéru. Chtěli jsme se ujistit, že vytváříme něco, co odpovídá současné filozofii značky Škoda,“ vysvětluje Antti. Dvojice prý na projektu pracovala tři až čtyři týdny. A výsledek? Ten můžete zhodnotit na přiložených fotkách.

Načítám