Hlavní obsah

Je tady nejrychlejší Fabia všech dob! Škodovka představuje speciální edici, ale možná jsme čekali ještě víc…

Foto: Škoda Auto
4:38
4:38

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Škoda představuje speciální edici modelu Fabia, která oslavuje 130. výročí založení české automobilky. Novinka sice dostala vyšší výkon a představuje nejrychlejší sériovou Fabii všech dob, přesto jsme asi doufali v něco víc…

Článek

„S modelem Fabia 130 oslavujeme naše 130. výročí a vzdáváme hold naší bohaté tradici v motorsportu. Model Fabia je velmi úspěšný s více než 5 miliony vyrobených vozů od roku 1999. Tato speciální edice, která je zároveň nejrychlejší sériově vyráběnou variantou modelu Fabia, klade důraz na zážitek z jízdy prostřednictvím zvýšeného výkonu a různých vizuálních vylepšení, čímž přidává vzrušení naší modelové nabídce,“ říká Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast Prodeje a marketingu.

Škoda Fabia 130 vychází z provedení Monte Carlo s 1,5litrovým, turbodmychadlem přeplňovaným zážehovým čtyřválcem. Jednotka 1.5 TSI evo2 však ve speciální edici místo původních 110 kW poskytuje výkon 130 kW, který je k dispozici mezi 5 750 a 6 000 ot./min. Maximální točivý moment 250 Nm (stejný jako u výchozího naladění motoru) je dostupný mezi 1 500 a  4 000 ot./min.

Výrobce se také chlubí, že motor nyní produkuje více výkonu již od 3500 ot./min a že specialisté na pohonné jednotky z Technického vývoje navíc vyměnili některé díly, jako je sací komora, tlumič vibrací nebo vahadla, aby odpovídaly zvýšenému výkonu.

Vylepšena byla i sedmistupňová automatická převodovka DSG. Mezi novinky patří například vyšší body řazení pro rychlejší akceleraci, podřazení s meziplynem v režimu Sport pro plynulejší řazení nebo upravená logika brzdění pro rychlejší opětovnou akceleraci.

Výsledkem je malý hatchback, který akceleruje z klidu na stovku za 7,4 sekundy a rozjede se na 228 km/h. Jde tak o dosud nejrychlejší sériově vyráběnou fabii.

Přesto jsme asi čekali trochu víc, zvlášť když víme, že například ve Španělsku nedávno vznikla limitovaná verze Fabia Rally2, na níž se podílel známý úpravce ABT Sportline, poskytující 140 kW a 290 Nm.

Ale zpět k dalším specifickým vlastnostem modelu Fabia 130. Jen u výkonu a převodovky totiž změny proti standardní verzi Monte Carlo nekončí. Vůz je dále vybaven sportovním podvozkem sníženým o 15 mm v kombinaci s 18palcovými koly. Upraveno bylo také řízení, podle automobilky nyní nabízející přesnější zpětnou vazbu a okamžitou odezvu v nově přizpůsobených jízdních režimech Normal a Sport.

Foto: Škoda Auto

Škoda Fabia 130 a novinky, které přináší.

Speciální edice dostala také dvoustupňový systém dynamické kontroly. Systém regulace prokluzu (ASR) lze vypnout, čímž se deaktivuje kontrola trakce. Ve vhodném prostředí má toto nastavení umožnit řízený smyk. Volba režimu ASR Sport + ESC Sport povoluje větší prokluz kol, zatímco systém ESC zasahuje později.

Novinka bude k dispozici ve čtyřech barvách, bílé, červené, modré a černé, doplněných o černou střechu a černé sloupky. Sportovnější vzhled zajišťují černě lakované detaily, jako je přední spoiler, zadní křídlo a difuzor, 18" kola Libra v kouřové barvě, černý pruh vzadu (má připomínat Škodu Fabia Rally2) a hlavně dvojitá koncovka výfuku.

Emblémy Edice 130 pak připomínají škodováckou tradici v motorsportu. Umístěny jsou na předních blatnících a dveřích zavazadlového prostoru. Bi-LED světlomety mají vnitřní černé orámování.

V interiéru najdeme sportovní sedadla s výraznějším bočním vedením, tříramenný volant, pedály s nerezovými krytkami, prahové lišty z černého hliníku a stříbrné dekorativní prvky na palubní desce a madlech dveří. Součástí standardní výbavy je 10“ digitální přístrojový panel.

Škoda Fabia 130 by měla k prvním zákazníkům dorazit v prosinci letošního roku. K dispozici má být limitovaný počet kusů, konkrétní číslo ale výrobce nezveřejnil. A neznáme ještě ani cenu. Výchozí Fabia Monte Carlo 1.5 TSI startuje na částce 609 900 Kč.

Související témata:
Škoda Fabia 130
Načítám