Hlavní obsah

Honda a Sony budou společně vyrábět automobily. První se mají objevit na silnicích už za tři roky

Foto: Sony

Jedna z tradičních japonských automobilek a tamní technologický gigant plánují „dát hlavy dohromady“ za účelem společného vývoje a výroby elektrických vozů. Podaří se jim potrápit konkurenci?

Jedna z firem je světoznámý výrobce (nejen) automobilů. Ta druhá je velkým hráčem na poli elektroniky a technologií. Bohaté zkušenosti obou z nich se již brzy mají spojit, aby vznikaly co možná nejsofistikovanější vozy na elektrický pohon.

Článek

Kdo by nesnil o autě od Sony? No, patrně nikdo, zavedený výrobce elektroniky z Japonska se drží svého řemesla a svět válcuje mimo jiné herními konzolemi PlayStation. Během pár let se ovšem chystá pustit do produkce osobních vozů. A partnera si k tomu vybral z nejpovolanějších. Ale začněme od začátku.

Foto: Sony

Koncept Vision-S Sony představilo už v roce 2020. Konkurence ze strany zavedených výrobců se nebojí, na poli elektromobility totiž jejich technologický náskok není tak markantní

Pokud se vám matně vybavuje nějaký ten koncept z předešlých let, tak vás paměť nešálí – opravdu šlo o vůz Sony, konkrétně koncept Vision-S, který naznačil, jak by mohl vypadat sedan střední třídy od Sony. To bylo v roce 2020. Poměrně nedávno pak Sony představilo předběžnou podobu vozu kategorie SUV, prozatím lakonicky nazvaného Vision-S 02.

V éře čistě spalovacích motorů asi úplně nehrozilo, že by se výrobce elektroniky pustil do vývoje auta. Jenže teď, s nástupem elektromobility, je to trochu jiné – vývoj elektromobilu má k vývoji elektroniky podstatně blíž, a tak se technologický náskok tradičních výrobců automobilů v řadě ohledů ztenčuje.

Je tedy pochopitelné, že Sony vytvořilo divizi zvanou Sony Mobility, která zvažuje „potenciální“ vstup na automobilový trh. Pravda je však taková, že slovo „potenciální“ bylo od prvopočátku značně eufemistické – ve skutečnosti v Sony byli rozhodnutí vyrábět auta, jen hledali tzv. „strategického partnera“.

Foto: Sony

Druhým konceptem je SUV jménem Vision-S 02. Oba vozy by potom měly pohánět dva elektromotory o kombinovaném výkonu 544 koní, stovka by měla trvat zhruba pět sekund, maximálka bude přibližně 240 km/h

Bystrému čtenáři jistě hned docvaklo, že oním partnerem má být rovněž japonská automobilka Honda. Obě firmy našly společnou řeč v oblasti vývoje, výroby a prodeje vozidel na elektrický pohon – přičemž Honda dodá odbornost na poli výroby a konstrukce aut, Sony pak má dodat především potřebné technologie.

Tato nově utvořená společnost sloužící k výrobě bezemisních vozidel dostala velmi prozaický název „New Company“. Pokud vše půjde lidově řečeno „jako po másle“, prvního elektromobilu od této společnosti bychom se mohli dočkat už v roce 2025. Prozatím není jisté, zda se produkční verze vozu bude podobat jednomu z dosud představených konceptů.

Víme však to, že výroba by měla probíhat v továrně Hondy, přičemž platformu by mělo poskytnout Sony. Zajímavé je, že z technologických gigantů není ve hře pouze Sony – zájem o podíl na výrobě elektromobilů a možnou investici do vozu Vision-S a Vision-S 02 projevila další velká jména jako například výrobce pneumatik Continental, výrobce převodovek ZF nebo dokonce Nvidia, americký výrobce grafických procesorů.

Zajímavé je, že i přes z počátku „potenciální“ zájem vyrábět elektromobil sdělila firma Sony „předběžná“ technická data jak pro sedan, tak pro SUV. Oba koncepty by v budoucnu měly být poháněny dvěma elektromotory, jedním vpředu, druhým vzadu, oba o kombinovaném výkonu „přibližně“ 400 kW, tedy na koně nějakých 544.

Samozřejmostí je pohon všech kol, díky čemuž by vůz s karoserií sedan byl schopen zrychlit na stovku za zhruba 5 sekund, maximální rychlost se potom odhaduje na (na poměry elektromobilu) velmi slušných 240 km/h. Druhý model s karoserií SUV by měl vykazovat o chlup horší hodnoty vzhledem k vyšší hmotnosti cca 2,5 tuny, sedan má být zhruba o dva metráky lehčí.

SUV s prozatímním názvem Vision-S 02 však bude bodovat na poli praktičnosti, neboť kde sedan bude nabízet posezení pro čtyři dospělé, tam má být interiér SUV schopen pojmout až sedm cestujících.

Je docela dobře možné, že se do hry zapojí další technologické společnosti – americká společnost Apple například pomalu, ale jistě vyvíjí svůj automobil iCar a další mohou následovat. Nemluvě o rozvoji start-upů jako Fisker, Nikola nebo Lordstown Motors.

Reklama

Načítám