Hlavní obsah

Toyota vyvíjí falešné manuální převodovky. Sní o řešení pro elektromobily a nadšené řidiče

Foto: Toyota

Kulisa řazení u konceptu Toyoty GR HV. Odklopíte červený kryt a pod ním je tlačítko aktivující automatickou převodovku

Manuální převodovky jsou dlouhodobě na ústupu a zdálo se, že je definitivně pohřbí vynucený nástup elektrických aut. Jenže pořád je tady skupina řidičů, kteří si jiné auto než s manuální převodovkou snad ani neumí představit. A přesně na ně Toyota myslí, aktuálně má zažádáno hned o osm patentů.

Článek

Japonská automobilka má svou dlouhodobou strategii s elektrickými vozy jasně spojenou, ostatně řekli byste, že od premiéry Priusu to letos bude už pětadvacet let?! Aktuálně modely Toyota navíc platí za velmi povedené vozy, navíc si značka díky nižším emisím může dovolit vyrábět i takové libůstky, jako je Yaris GR nebo Supra.

A na řidiče ze staré školy Toyota nezapomíná ani při navrhování nových elektromobilů. Prosáklo totiž, že společnost podala v USA hned osm patentů, které naznačují, že bude nabízet budoucí elektrická vozidla s falešnými manuálními převodovkami. Patenty, které se poprvé objevily na BZ Forums, byly podány už v létě 2021 a nabízí hned několik zajímavých technologií, včetně simulovaného spojkového pedálu, simulovaného řazení a metody přerušení toku točivého momentu, aby vozy napodobily zážitek z jízdy v tradičním automobilu se spalovacím motorem s manuální převodovkou.

V popisu se přímo píše: „Elektrický vůz má řadicí páku a pedál spojky pro pseudorealizaci manuální změny převodového stupně vozidla. Řadicí páka je ovládána řidičem, který si zvolí libovolný virtuální režim převodového stupně z mnoha režimů virtuálního převodového stupně. Ovladač vypočítá otáčky virtuálního motoru a zobrazí otáčky virtuálního motoru na otáčkoměru tak jako u vozidla se spalovacím motorem.“

Foto: Toyota

Otáčkoměr je ocejchovaný do 7 500 ot./min. Klidně by to mohlo být i na víc, ale Toyota chce být evidentně rozumná. Zvuk pak doženou reproduktory

Patenty naznačují, že Toyoty vybavené tímto systémem budou nabízet tři různé jízdní režimy. Jeden by vyžadoval, aby řidič používal spojku i řazení, zatímco druhý odstraňuje nutnost používat spojku, což by podle Toyoty mohlo být užitečné při parkování, při couvání nebo při jízdě v koloně. V třetím režimu by vůz pak fungoval jako tradiční auto s automatickou převodovkou.

Ano, malé bezvýznamné plus pro ty, kteří si vzpomněli, že něco podobného měl už koncept Toyoty GR HV z roku 2017, což byla v podstatě elektrifikovaná GT86 s karoserií Targa. Tehdy to byl jen koncept, ale teď je jasné, že nám tehdy značka jasně naznačila, že to se záchranou manuálů myslí opravdu vážně.

Jsme upřímně zvědavi, jak to bude celé fungovat, jestli to bude jen simulace, nebo zda budeme mít za volantem opravdu pocit, že řídíme auto s manuálem. Toyota by tak mohla ukázat směr i automobilkám jako Porsche, Ferrari nebo BMW, tedy všem těm, které pořád chtějí nabízet auta pro řidiče a ne jen uživatele. Líbí se nám hlavně to propojení automatického režimu s manuálem, něco jako pádlové řazení u moderních automatických převodovek.

A jak se na to tváříte vy? Uvítali byste u elektromobilu falešnou manuální převodovku, nebo vám to zní jako hrozný nápad? Napište nám v diskuzi!

Reklama

Načítám