Hlavní obsah

Dacia přiváží odvážný hipsterský koncept, který byste od značky určitě nečekali. Na nízkou cenovku ale nezanevře

Foto: Dacia
4:59
4:59

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Futuristický koncept Hipster ukazuje Dacii, jak ji neznáte – odvážnou a vizionářskou. Přesto staví na osvědčených základech úsporného minimalismu s rozumnou mírou komfortu. A hlavně na dostupné cenovce. Tak si uvařte flat white a přikousněte avokádový toast a jdeme se na toho hipstera mrknout detailněji.

Článek

Možná vypadá jako hračka postavená z LEGA, ale ve skutečnosti jde o geniální vizi mobility blízké budoucnosti ve světě, kde vládne střídmost a plýtvání je hříchem. Je to historicky první Dacia, která je opravdu moderní, fresh a cool. A proto dostala jméno Hipster.

Foto: Dacia

Krabice. Ale hodně cool krabice!

Její tvůrci ale nemají hlavu v oblacích, naopak stojí pevně na zemi – a ptají se, co všechno vlastně v osobní dopravě potřebujeme? Co všechno by u moderního auta šlo zjednodušit, co musí nutně mít a bez čeho se obejde?

Co třeba místo vnějších madel dveří udělat jen prohlubně, za které můžete dveře uchopit. Sedačky taky nemusí být tlusté a těžké, stačí se inspirovat ve světě kancelářských židlí a udělat je z prodyšné, pružné síťoviny. Velký, složitý a drahý infotainment? Vždyť máme každý v kapse obří telefon!

Takových chytrých zjednodušení je na celém konceptu bezpočet – proto má jen troje dveře, rovná skla s posuvnými bočními místo stahovacích, jen mírně zaoblené a snadno vyměnitelné panely karoserie, jednoduchá přední LED světla, ta zadní dokonce ani nemají vlastní sklo a jsou integrovaná do dvoudílné výklopné zádi.

Interiér je pak oholený až na kost a prostý všech zbytečností. Máte tu jen volant a pedály, k tomu informační displej, držák na mobil místo infotainmentu a přenosný bluetooth reproduktor místo sofistikovaného audia, k tomu na palubní desce systém šikovných úchytů YouClip, na které můžete připevnit různé praktické držáčky a maličkosti. Jednoduché, laciné, ale přitom vysoce smysluplné.

Foto: Dacia

V kabině toho moc není. Ale co všechno vlastně u městské plechovky potřebujete?

Minimalistické pojetí navíc maximalizuje vnitřní prostor. Přestože Hipster měří na délku pouhé tři metry (čili o sedmdesát čísel méně, než už tak droboučký Spring), vejdou se dovnitř čtyři dospěláci. Kufr má sice jen směšných sedmdesát litrů (čili tak akorát pro tašky na nákup), ale tohle není auto na dovolenou. A když budete převážet něco většího, stačí sklopit zadní sedačky a máte k dispozici naprosto 500 litrů prostoru.

Možná se teď většina čtenářů chytá za hlavu, co je tohle za pitomost, za absurdní vizi auta, do kterého by vás nedostali ani za zlaté prase. Možná ale tohle auto prostě jen není pro vás. Je pro ty, co chtějí moderní, jednoduchou mobilitu, ale zároveň za ni nemohou utratit moc peněz. Průměrná cena nového auta totiž za posledních 15 let poskočila o závratných 77 procent, takže na funglovku má už jen málokdo a ani slušné ojetinky nejsou kdovíjak dostupné. Vy přitom nutně potřebujete dojet do práce, do školy, na nákup…

Foto: Dacia

Chtěli byste jet v deštivé noci do práce nebo o víkendu na velký nákup na skútru nebo autobusem? Auto pořád znamená pohodlí a svobodu, i když jen v téhle skromné, kapesní variantě.

Hipster s cílovou cenou 15 tisíc eur (v přepočtu 365 tisíc korun) je vizí takového auta. Lidovky, jež by mohla méně náročným uživatelům, kteří toho stejně moc nenajezdí, nahradit únavnou a neflexibilní hromadnou dopravu, poněkud nebezpečný a nepohodlný skútr nebo olítanou ojetinu, která si už zaslouží věčný odpočinek. Hipster by mohl snadno posloužit mladým, nebo naopak starším párům, aby mohli dojíždět do práce nebo do školy, dojet si nakoupit, na chalupu nebo na výlet do přírody, případně jako nenáročné druhé auto do rodiny pro pendlování mezi domovem, školou a obchodními centry.

Na takhle krátké cesty většinou po městě nepotřebujete výkonné motory a stovky kilometrů dojezdu, tuny výbavy a bezpečnostních asistentů, které moderní auta přehnaně prodražují. Právě proto se v Evropě rýsuje speciální třída menších a jednodušších městských aut, takových evropských alternativ japonských mini aut (kei car), které by s jistými omezeními zůstaly v dostupné cenové oblasti. A právě sem by mohla spadat i Dacia Hipster.

O technice v Dacii nemluví, přeci jen jde jen o koncept. Ale odhadují maximální rychlost 90 km/h, dojezd kolem 160 km (při průměrném nájezdu 40 km by stačilo dobít ho jednou týdně), hmotnost kolem 800 kg. Maličké, úsporné auto, které nespotřebuje moc energie na svůj provoz, ani při výrobě. Prostě auto, které šetří životní prostředí ve skutečném světě, nejen na papíru. Auto, které vám přinese svobodu volné mobility s rozumnou cenovkou a minimálními provozními náklady – stačí, když se trochu uskromníte.

Realizace tohoto konceptu ale závisí na legislativě – pokud Evropská unie otevře třídu mini aut a stanoví pro ně rozumné podmínky, pak bychom Dacii Hipster mohli vidět na silnici. A upřímně, viděli bychom ji tam fakt moc rádi.

Související témata:
Načítám