Článek
Tahle verze v nabídce obou modelů vyloženě chyběla. Buď jste totiž mohli mít benzinovou čtyřkolku s manuálem nebo automat v předokolce a jen s hybridem. Naštěstí zákazníci volali dost hlasitě a Dacia jejich přání vyslyšela. A žádanou verzi navrhla navíc tak šalamounsky, že vám ještě dokáže ušetřit peněženku…
Jde totiž o hybrid. Ale jiný, než na jaký jste zatím u Dacie zvyklí. Přední kola totiž roztáčí přeplňovaný benzinový tříválec 1,2l s výkonem 140 koní (převzatý z větších hybridů Renault) spojený s dvouspojkovým automatem a vybavený úspornou 48V mild-hybridní technikou (umí zhasnout motor i za jízdy a vypomůže také při akceleraci).

Nový pohon dostane nejen Duster, ale také novinka Bigster.
Zadní kola pak má na starosti elektromotor o výkonu 31 koní a 87 Nm spojený s dvoustupňovou převodovkou – první rychlost je do 70 km/h pro jízdu v terénu, druhá do 140 km/h na běžné silnice. V kombinovaném režimu tak máte k dispozici výkon 150 koní a 230 Nm. Uprostřed je pak relativně skromná baterie o kapacitě 0,84 kWh dobíjená pouze jízdou, takže se nemusíte bát žádných kabelů ani dobíjení.

Mild-hybridnímu spalováku vpředu (který může spalovat i LPG) pomáhá elektromotor na zadní nápravě. Uprostřed je nízkokapacitní baterie, které díky chytrému managementu nemůže nikdy dojít energie.
Vlastně s celým hybridem se velmi snadno sžijete – prostě jen nasednete, zařadíte „D“ a jezdíte. Jen vás možná překvapí, jak tiše a hladce. V nižších rychlostech se totiž tento hybrid s kombinovaným výkonem 150 koní umí plížit čistě na elektřinu (díky zadnímu elektromotoru). Pomůže vám při manévrování, při rozjezdech i při plachtění přes obec nebo na okresce.

Řízení pohonu všech čtyř kol můžete nechat na automatice, nebo si ho aktivovat (a "uzamknout") sami.
Vám jde ale určitě hlavně „uzamknout“ o ten pohon všech kol, abyste měli jistotu na silnici s horší adhezí nebo v terénu. Tam oba motory spolupracují v automatickém režimu (čili při detekci prokluzu), nebo si přímo můžete čtyřkolku zvolit a uzamknout (nemá diferenciál, jen oběma motorům řeknete, ať se neflákají a makají společně). Za všech podmínek tak máte jistotu maximální trakce (navíc už z továrny dostanete celoroční pneumatiky s šířkou 225 mm) podpořenou bleskovými reakcemi elektřiny.

Nová čtyřkolka bude přínosná hlavně v terénu, hybridní část však bude šetřit palivo i při běžné jízdě.
Zadní elektromotor také umí při sjezdu z kopce sbírat energii rekuperací, tím také rozložit brzdné síly a zvyšovat vaši kontrolu v klesáních. A vůbec se nemusíte bát, že by elektřina došla a vy jste byli najednou bez čtyřkolky – v terénním režimu spalovací motor baterii průběžně dobíjí a umí přímo vyrábět elektřinu pro zadní elektromotor.
A úplně nejlepší je, že tenhle chytrý hybrid můžete mít jak v čistě benzinové variantě, tak i v ještě úspornější variantě spalující LPG – tím vám o 30 % klesnou náklady na pohonné hmoty. Dacia navíc uspoří 10 % emisí, takže velká SUV Duster a Bigster s automatem a čtyřkolkou jezdí se spotřebou malého městského auta.
Další nové motorizace
Tím výčet novinek nekončí, nabídka motorizací totiž došla značných změn.
- Základní litrový tříválec na LPG posílil ze 100 na 120 koní (jmenuje se tak Eco-G 120).
- Mild-hybridní dvanáctistovka posílila ze 130 na 140 koní (označená prostě mild hybrid 140).
- Hybrid 140 si díky výměně benzinové šestnáctistovky za osmnáctistovku polepšil na kombinovaný výkon 155 koní místo dřívějších 140, spotřeba přitom klesla o 8 % na 4,7 litru.
Hybrid na LPG je již v nabídce, na benzinový hybrid si budete muset počkat do poloviny příštího roku. Ceníky jsou již však k dispozici:

Aktuální ceník Dacie Duster.

Aktuální ceník Dacie Bigster.