Článek
Dnes už prakticky vyhynulý druh automobilu. Levný, jednoduchý, benzinový, bez elektrifikace nebo nesmyslně povinných asistentů. Vzhledem k požadavkům EU se taková auta přestává vyplatit vyrábět, nicméně stále je tu početná klientela, která je ochotna takové vozy kupovat.
Vždyť takový Renault Clio nebo Dacia Sandero patří k nejpopulárnějším zástupcům tohoto segmentu.
Odstavení takových aut z výroby by znamenalo nižší zisky i ztrátu pracovních míst, což si zástupci EU nejspíš uvědomili a jsou ochotni spolupracovat na nové iniciativě ohledně malých a cenově dostupných aut.
Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) se v nadcházejících týdnech sejde se zástupci EU s konkrétními návrhy. Ty se kromě zachování aut samotných budou týkat i emisních cílů, dnes zdá se nereálných.
Mezi další argumenty asociace bude patřit čím dál menší cenová dostupnost nových vozů všeobecně, jelikož jsou kvůli povinným systémům dražší a dražší i ty nejobyčejnější vozy. Navíc se nám blíží norma EURO 7, která má například řešit i prach z brzdových destiček (takže další drahý systém).

Malá auta se výrobcům už nevyplatí dělat, proto pomalu umírají.
ACEA dále poukazuje na průměrné stáří aut v Evropě dosahující 12 let, což znamená, že emise CO2 půjdou snížit i tím, že by došlo k větší obměně vozového parku. Stará auta pochopitelně v rámci celého dlouhého životního cyklu vypouští daleko více emisí než ta nová (provoz, servis, díly…).
Ve hře tak jsou speciální pravidla pro malé, jednoduché a cenově dostupné vozy, zejména se bavíme o výjimkách z pokročilých asistenčních systémů, neúměrně zvyšujících náklady na výrobu. Ono proč by městská auta musela mít hlídání jízdních pruhů a další systémy, zároveň však může přijít kompromis ve formě omezovače rychlosti na 110 km/h.
Auta omezená na tuto rychlost by nemusela mít takové brzdy, chlazení, tolik protivibračních a tlumících hmot, což by ve finále ušetřilo hmotnost (a tedy emise) i náklady.
Tohle se už vlastně děje. Vzpomeňme na Volvo, které omezilo maximálku svých aut na 180 km/h pod záminkou bezpečnosti. Jenže ono to mohlo být i kvůli nákladům, protože komponenty schopné fungovat stabilně ve 180 km/h nebo 250 km/h se dost zásadně liší (i cenou).

Jedním z důvodů, proč nevznikla čtvrtá generace Fabie v kombíku, byly emise. A tedy to, že by se podle tehdejších měřítek auto nevyplatilo vyrábět..
Na jednu stranu zní návrh rozumně a přijatelně, na tu druhou však v EU všechno trvá dlouho, protože se neustále někdo dohaduje, nesouhlasí, upravuje návrhy. A to případné zachování levných aut nebo nástup novogeneračních levných aut dost oddaluje.
Do toho tu máme stále aktuální zákaz prodeje nových aut vypouštějících emise Co2 od roku 2035, i ten se však bude nejspíš posouvat. Jistou naději dávají také syntetická paliva, ale jejich rozšíření by vyžadovalo nemalé investice.
Stanovisko EU je však konstantní v tom, že ať se děje cokoli, budoucnost má být elektrická. Kdy ale nastane, v tuto chvíli jasné opravdu není.