Hlavní obsah

Číňané vítáni! Z evropského odporu proti čínským automobilkám nebude nic

Foto: BYD

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jak čelit invazi laciných čínských značek? Evropa se ve stavění obchodních hradeb tváří jednotně, jenže na druhé straně některé státy vítají čínské automobilky s otevřenou náručí.

Článek

Jde do tuhého! Evropské automobilky se už dlouho třesou strachy kvůli laciné, přitom technicky nečekaně pokročilé čínské konkurenci, která se různými cestičkami pomalu, ale jistě prokousává na evropský trh.

Loni se tu podle odhadů prodalo přes 600 tisíc čínských aut (z celkových 12,8 milionu) a letos se očekává nárůst o dalších 25 %. Přitom zhruba 70 % z těch 600 tisíc prodaných čínských aut byly bateriové elektromobily, což v přepočtu znamená, že každý čtvrtý elektromobil prodaný v Evropě byl čínského původu (a další minimálně čtvrtinu uzmula Tesla). Z toho evropským automobilkám, které se marně snaží zlákat zákazníka na elektrickou cestu, běhá mráz po zádech…

Proto už dokonce uvažují o vytvoření evropského konsorcia pro úzkou technologickou spolupráci umožňující rychlejší vývoj a snížení nákladů – šéf Renaultu Luca de Meo navrhuje vznik takového automobilového Airbusu. Ale z praxe víme, že takováto intenzivní spolupráce mezi mnoha značkami je problematická a trvá dlouho ji smluvně ustanovit a ještě déle ji realizovat. Tolik času automobilky nemají.

Foto: BYD

Elektromobil Dolphin stojí v Evropě přes 750 tisíc, doma v Číně ho BYD prodává za polovinu. Vyšší evropské ceny odpovídají tržní situaci a pomáhají BYDu vydělat to, co na vysoce konkurenčním domácím trhu tratí. Rozhodně má ale kam zlevňovat, když na to přijde…

Evropská unie jim chce pomoci ustavením dovozního cla na automobily, jenže nedávná studie ukázala, že by muselo být opravdu vysoké. V Číně vyráběná auta se totiž v Evropě prodávají za mnohdy i dvojnásobek toho, co stojí ve své domovině. Dovozní clo by tak muselo být někde na úrovni 25-35 %, což by zákonitě vedlo k obchodní válce s Čínou, kterou by Evropa prostě nemohla vyhrát (když odtamtud dovážíme prakticky všechny výrobky).

Navíc přístup Evropy zdaleka není tak jednotný, jak by se mohlo zdát. Před pár týdny totiž italská vláda otevřeně pozvala BYD k jednáním o stavbě nové továrny na jejím území, nyní se do závodu o přízeň Číňanů připojila i Francie.

Foto: BYD

BYD umí nejen laciná auta, ale i modely konkurující Tesle.

Čínský gigant, největší výrobce elektrifikovaných aut na světě (loni prodal přes 3 miliony elektromobilů a plug-in hybridů), přitom staví svou první evropskou továrnu v Maďarsku a již v roce 2026 by měla začít chrlit 150 tisíc aut ročně s možností rozšíření na dvojnásobek.

Mezitím se v Polsku připravuje start výroby Leapmotor T03, malého elektromobilu s cenovkou kolem 225 tisíc korun (tedy polovinu toho, co stojí Dacia Spring s podobnými parametry) – z bran továrny Stellantisu v Tychy by mohla tato auta sjíždět již v červnu.

Foto: Leapmotor

Mrňouse s délkou 3,6 metru pohání elektromotor s výkonem 74 koní čerpající energii z baterie o kapacitě 36,5 kWh. Umožňuje dojezd 403 km (no, reálně spíš kolem 300 km). Za ty prachy do města dobrý, ne?

Do Evropy se chystá i značka Chery, specialista na laciná auta, která jedná o postavení továrny s kapacitou 150 tisíc jednotek ročně ve Španělsku – ta by mohla začít fungovat již v roce 2029.

Na jednotný postup Evropy proti čínským značkám to tak nevypadá, spíš by si evropské státy měly vyvěsit čínské vlaječky a transparenty „Vítejte!“. Na druhou stranu pro zákazníka nadchází skvělé období s obrovským výběrem aut a nízkými cenami.

Načítám