Hlavní obsah

Nejziskovější auto na světě? Porsche 911!

Foto: Porsche
18. 9. 2019

Každé desáté prodané Porsche je model 911. Zisk na něm ale tvoří celou třetinu příjmů automobilky a Porsche díky němu může financovat i ztrátové modely, jako je třeba nový Taycan. Osmá generace „devětsetjedenáctky“, která debutovala v loňském roce, není pro automobilku zlatým vejcem, ona ta zlatá vejce totiž rovnou snáší!

Článek

Ano, nejvýdělečnějším autem na světě není Škoda Octavia, ani žádný supersport, ba ani Dacia Duster. Je to Porsche 911. Už zase. Podle Bloomberg Intelligence – výzkumné skupiny analytické společnosti Bloomberg – tvoří příjmy z prodejů modelu 911 bezmála třetinu zisku automobilky, a to i navzdory tomu, že jen každé desáté prodané Porsche je právě to s označením 911, jež tvoří pouze jedenáct procent jejích tržeb.

Jen pro srovnání – na takovém Ferrari F8 Tributo má sice automobilka marži těžko uvěřitelných padesát procent(!), ale do kasičky Ferrari přispívá zmíněný model jen sedmnácti procenty z celkových příjmů. Bloomberg Intelligence pak dodává, že třeba v případě příjmů Mercedesu za modely GLE spolu se sourozencem GLS jde o celých 24 procent výdělku, ačkoliv na všech prodaných kusech mají zmíněné modely podíl ve výši 9 procent. BMW X5 pak přinese 16 procent všech příjmů, ale přitom představuje jen nějakých 7 procent ze všech prodaných BMW.

„Všechny tyto modely vytváří nepřiměřeně vysoký zisk, ale Porsche 911 je ještě o kus někde jinde,“ říká Michael Dean, analytik společnosti Bloomberg Intelligence. „Automobilka používá jeden základní model, který však nabízí v nepřeberném množství derivátů a s množstvím doplňků. Může tak zvýšit maloobchodní ceny, aniž by nějak dramaticky zvyšovala náklady.“ A dodává, že takové Porsche 911 je v podstatě pro automobilku jen čistý zisk.

Zatímco ostatní německé automobilky se v současnosti potýkají s propadem prodejů, a třeba v Německu je nejhorší situace na trhu s novými vozy od roku 2010, tak Porsche roste. Zatímco v roce 2018 se celosvětový prodej vozů Porsche zvýšil o tři procenta na finálních 256 255 aut, u modelu 911 došlo k dvojcifernému nárůstu dodávek – konkrétně o 10 procent, což obnáší 35 573 prodaných vozů. A to i přesto, že se čekalo na nový model 992. Jinými slovy, prodej modelů Porsche 911 převýšil v loňském roce prodeje všech automobilů od Bentley, Ferrari, Aston Martin a Lamborghini dohromady.

Michael Dean tvrdí, že s uvedením modelů Porsche 911 a Taycan nešlo o náhodné načasování. „Zisky z prodeje nové generace pomohou vykrýt ztráty související s uvedením nového elektrického Taycanu.“ Ten by měl být podle Porsche taky výdělečný, ale teprve až časem a jen ve vrcholných verzích. „Do Taycanu investovalo Porsche 6,6 miliardy dolarů, což je obrovská částka. Podle odhadů ale nebude v černých číslech dříve než v roce 2023.“

Porsche 911 je zkrátka dobré auto, ale ještě lepší továrna na peníze!

autowebAUTOWEBaUtOwEb