Hlavní obsah

Auto-moto muzea: Na staré dobré automobilové časy zavzpomínáte v Kopřivnici

Foto: Jan Majurník

Ve městě nedaleko Ostravy nenajdete jen slavnou Tatru, ale také útulné AutoMotoMuzeum Oldtimer Kopřivnice

2. 3. 2020

Město Kopřivnice není jen domovem Tatry, ale také jednoho útulného soukromého muzea, které skrývá vzácné a zajímavé veterány ze zlaté éry minulého století. Nově vybudované prostory nás zlákaly k návštěvě, a přinášíme vám tak deset největších zajímavostí, které uvnitř haly najdete.

Článek

AutoMotoMuzeum Oldtimer Kopřivnice najdete ve Štefánikově ulici a před areálem pohodlně a bezplatně zaparkujete. Budova vyrostla asi před čtyřmi lety a postupně se stala domovem mnoha vzácných veteránů, které Jaroslav Šerý (majitel muzea) celý život sbírá a renovuje.

Do tohoto projektu se postupně přidali i další lidé okolo nadšeného a velmi zručného sběratele, proto se dnes můžeme těšit opravdu pestrou sbírkou vozidel ze světové historie. Muzeum je živé, proto se expozice pravidelně mění a my jsme pro vás vybrali deset největších zajímavostí, které se uvnitř momentálně nachází.

Windhoff 1902

Jeden z nejvzácnějších vozů sbírky má poměrně zajímavou historii. Tento typ automobilu vznikl v celkovém počtu dvou kusů, z toho jeden se už nedochoval. Druhý předmětný vůz málem také ne, protože prvně sloužil olomouckému arcibiskupství a samotný arcibiskup Theodor Kohn s ním jednou prý porazil neznámou ženu, kterou posléze zaměstnal jako kuchařku na faře. Vůz má motor o objemu 0,9 litru, výkon šest koní a třírychlostní převodovku.

Foto: Jan Majurník

Windhoff sloužil od roku 1903 olomouckému arcibiskupství

Bugatti T40

Sportovní Bugatti pochází z roku 1928 a jde opět o zajímavý exponát muzea, se kterým majitel vyhrál druhé místo na závodech historických vozidel značky Bugatti. Pohonná jednotka, čtyřválcová patnáctistovka, měla jako nová výkon 45 koní a rozhýbala auto až k nejvyšší rychlosti 121 kilometrů za hodinu.

Foto: Jan Majurník

Bugatti T40 je vzácným závodním modelem

Ford Model T

Henry Ford udělal pro severoamerický průmysl opravdu hodně, protože jako první na světě rozjel sériovou výrobu automobilů. Muzejní kousek Ford Model T je z roku 1913, nicméně „téčka“ se podle informačního letáku vyráběla v letech 1908 až 1927. Benzinový motor pracující vpředu měl objem 2,9 litru, výkon 20 koní a zajistil zrychlení auta až k hranici 70 kilometrů za hodinu.

Foto: Jan Majurník

Ford Model T se většinou lakoval do černé barvy

Horch 830BL Sedan Cabrio

Pokud jste v roce 1937 někomu tvrdili, že máte luxusní vůz značky Auto Union (dnes Audi), museli jste řídit jeden z modelů z dílen automobilky Horch, která produkovala vozy pro německou elitu. Zajímavé jsou také technické parametry, jelikož zastavěný 3,8litrový osmiválec zvládl vyprodukovat výkon 92 koní a poslat 2,1 tuny vážící sedan-kabriolet až k rychlostní hranici 130 kilometrů za hodinu.

Foto: Jan Majurník

Nejluxusnější vozy značky Auto Union dělala továrna Horch

Lamborghini R1

Když se řekne Lamborghini, představíte si nějaký luxusní sportovní model s designem kosmické rakety, nicméně v roce 1957 bylo všechno jinak. Feruccio Lamborghini se tehdy zabýval výrobou traktorů, proto model R1 pracoval především na polích a rytmus života mu udávala naftová čtrnáctistovka o výkonu 21 koní.

Foto: Jan Majurník

Lamborghini nejprve vyrábělo traktory, pak do portfolia zařadilo i sportovní vozy

Mercedes-Benz 250 SE

Pokud vlastníte tento automobil značky Mercedes-Benz s označením W111 produkovaný v letech 1965 až 1967, gratulujeme, jste totiž majitelem jednoho z 954 vyrobených exemplářů. Vyjížďka v takovém autě musí být jedna radost, jelikož srdce vozu tvoří 2,5litrový šestiválec naladěný na 152 koní, a to znamená maximálku 193 kilometrů za hodinu. Na veterána z roku 1967 slušný výsledek.

Foto: Jan Majurník

Těchto mercedesů třídy S bez pevné střechy vzniklo necelých tisíc kusů

Ferrari 308 GTSi Quattrovalvole Targa

Právě se koukáte na jeden ze sedmi zakázkově vyrobených kusů pro trh ve Velké Británii. Modrý youngtimer z roku 1984 se může pochlubit skotačícím koníkem na kapotě, třílitrovým vidlicovým osmiválcem, výkonem 240 koní, hmotností 1 286 kilogramů a nejvyšší rychlostí 255 kilometrů za hodinu.

Foto: Jan Majurník

Díváte se na limitovanou edici modelu Ferrari 308 GTSi Quattrovalvole Targa z roku 1984

BMW Isetta 250 Export

BMW Isetta je opravdovým lidovým bavorákem se vzduchem chlazeným jednoválcovým motůrkem o objemu 0,25 litru a výkonu 12 koní. Městské autíčko jezdilo rychlostí až 85 kilometrů za hodinu a spotřebovalo 3,7 litru benzinu na sto kilometrů. Jako zajímavost uvádíme, že pro výrobu vozu si BMW koupilo licenci od italské firmy ISO.

Foto: Jan Majurník

BMW Isetta je licenčně vyráběným modelem, který je původem z Itálie

Jaguar Mark VIII

Britové sice v rámci automobilismu pokazili, co mohli, ale v době zlaté éry jste mohli na silnicích vidět třeba Jaguar Mark VIII z roku 1959. Luxusní vůz vážil asi 1,7 tuny a jeho 3,4litrový šestiválec naladěný na 210 koní zvládl vystřelit limuzínu až k hranici 170 kilometrů za hodinu. A že šlo o vůz pro velmi bohaté, dokazují také zadní stolky, vhodné například na odložení šampaňského.

Foto: Jan Majurník

Jaguar Mark VIII je luxusní limuzína z minulého století

Motocykl Indian

Na své si tu přijdou také milovníci motorek, kteří se mohou kochat například historickými severoamerickými stroji značky Indian. Mezi zrenovovanými mašinami můžete narazit i na jednu v původním stavu, která je paradoxně vzácnější než většina nablýskaných motocyklů kolem.

Foto: Jan Majurník

Velmi vzácný motocykl značky Indian v původním stavu

Kromě samotné expozice můžete využít pohostinnosti útulné kavárny stylizované do automobilové tématiky, přečíst si dobové knihy, staré časopisy, slyšet originální gramofon se zesilovačem nebo rozeznít pianino z počátku minulého století.

Muzeum má otevřeno celý týden včetně víkendů, a to od 9:30 do 17:00 hodin. Děti do pěti let mají vstupné zdarma, návštěvníci od 5 let do 15 let a důchodci zaplatí 59 korun a dospělého člověka vyjde prohlídka na 65 korun. AutoMotoMuzeum Oldtimer Kopřivnice rozhodně stojí za to, jelikož se nespecializuje jen na tatry, ale nabídne i jiné a neméně vzácné veterány.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.