Hlavní obsah

Na staré dobré automobilové časy zavzpomínáte v Kopřivnici

Foto: Jan Majurník

Ve městě nedaleko Ostravy nenajdete jen slavnou Tatru, ale také útulné AutoMotoMuzeum Oldtimer Kopřivnice

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Město Kopřivnice není jen domovem Tatry, ale také jednoho útulného soukromého muzea, které skrývá vzácné a zajímavé veterány ze zlaté éry minulého století. Nově vybudované prostory nás zlákaly k návštěvě, a přinášíme vám tak deset největších zajímavostí, které uvnitř haly najdete.

Článek

AutoMotoMuzeum Oldtimer Kopřivnice najdete ve Štefánikově ulici a před areálem pohodlně a bezplatně zaparkujete. Budova vyrostla asi před čtyřmi lety a postupně se stala domovem mnoha vzácných veteránů, které Jaroslav Šerý (majitel muzea) celý život sbírá a renovuje.

Do tohoto projektu se postupně přidali i další lidé okolo nadšeného a velmi zručného sběratele, proto se dnes můžeme těšit opravdu pestrou sbírkou vozidel ze světové historie. Muzeum je živé, proto se expozice pravidelně mění a my jsme pro vás vybrali deset největších zajímavostí, které se uvnitř momentálně nachází.

Windhoff 1902

Jeden z nejvzácnějších vozů sbírky má poměrně zajímavou historii. Tento typ automobilu vznikl v celkovém počtu dvou kusů, z toho jeden se už nedochoval. Druhý předmětný vůz málem také ne, protože prvně sloužil olomouckému arcibiskupství a samotný arcibiskup Theodor Kohn s ním jednou prý porazil neznámou ženu, kterou posléze zaměstnal jako kuchařku na faře. Vůz má motor o objemu 0,9 litru, výkon šest koní a třírychlostní převodovku.

Foto: Jan Majurník

Windhoff sloužil od roku 1903 olomouckému arcibiskupství

Bugatti T40

Sportovní Bugatti pochází z roku 1928 a jde opět o zajímavý exponát muzea, se kterým majitel vyhrál druhé místo na závodech historických vozidel značky Bugatti. Pohonná jednotka, čtyřválcová patnáctistovka, měla jako nová výkon 45 koní a rozhýbala auto až k nejvyšší rychlosti 121 kilometrů za hodinu.

Foto: Jan Majurník

Bugatti T40 je vzácným závodním modelem

Ford Model T

Henry Ford udělal pro severoamerický průmysl opravdu hodně, protože jako první na světě rozjel sériovou výrobu automobilů. Muzejní kousek Ford Model T je z roku 1913, nicméně „téčka“ se podle informačního letáku vyráběla v letech 1908 až 1927. Benzinový motor pracující vpředu měl objem 2,9 litru, výkon 20 koní a zajistil zrychlení auta až k hranici 70 kilometrů za hodinu.

Foto: Jan Majurník

Ford Model T se většinou lakoval do černé barvy

Horch 830BL Sedan Cabrio

Pokud jste v roce 1937 někomu tvrdili, že máte luxusní vůz značky Auto Union (dnes Audi), museli jste řídit jeden z modelů z dílen automobilky Horch, která produkovala vozy pro německou elitu. Zajímavé jsou také technické parametry, jelikož zastavěný 3,8litrový osmiválec zvládl vyprodukovat výkon 92 koní a poslat 2,1 tuny vážící sedan-kabriolet až k rychlostní hranici 130 kilometrů za hodinu.

Foto: Jan Majurník

Nejluxusnější vozy značky Auto Union dělala továrna Horch

Lamborghini R1

Když se řekne Lamborghini, představíte si nějaký luxusní sportovní model s designem kosmické rakety, nicméně v roce 1957 bylo všechno jinak. Feruccio Lamborghini se tehdy zabýval výrobou traktorů, proto model R1 pracoval především na polích a rytmus života mu udávala naftová čtrnáctistovka o výkonu 21 koní.

Foto: Jan Majurník

Lamborghini nejprve vyrábělo traktory, pak do portfolia zařadilo i sportovní vozy

Mercedes-Benz 250 SE

Pokud vlastníte tento automobil značky Mercedes-Benz s označením W111 produkovaný v letech 1965 až 1967, gratulujeme, jste totiž majitelem jednoho z 954 vyrobených exemplářů. Vyjížďka v takovém autě musí být jedna radost, jelikož srdce vozu tvoří 2,5litrový šestiválec naladěný na 152 koní, a to znamená maximálku 193 kilometrů za hodinu. Na veterána z roku 1967 slušný výsledek.

Foto: Jan Majurník

Těchto mercedesů třídy S bez pevné střechy vzniklo necelých tisíc kusů

Ferrari 308 GTSi Quattrovalvole Targa

Právě se koukáte na jeden ze sedmi zakázkově vyrobených kusů pro trh ve Velké Británii. Modrý youngtimer z roku 1984 se může pochlubit skotačícím koníkem na kapotě, třílitrovým vidlicovým osmiválcem, výkonem 240 koní, hmotností 1 286 kilogramů a nejvyšší rychlostí 255 kilometrů za hodinu.

Foto: Jan Majurník

Díváte se na limitovanou edici modelu Ferrari 308 GTSi Quattrovalvole Targa z roku 1984

BMW Isetta 250 Export

BMW Isetta je opravdovým lidovým bavorákem se vzduchem chlazeným jednoválcovým motůrkem o objemu 0,25 litru a výkonu 12 koní. Městské autíčko jezdilo rychlostí až 85 kilometrů za hodinu a spotřebovalo 3,7 litru benzinu na sto kilometrů. Jako zajímavost uvádíme, že pro výrobu vozu si BMW koupilo licenci od italské firmy ISO.

Foto: Jan Majurník

BMW Isetta je licenčně vyráběným modelem, který je původem z Itálie

Jaguar Mark VIII

Britové sice v rámci automobilismu pokazili, co mohli, ale v době zlaté éry jste mohli na silnicích vidět třeba Jaguar Mark VIII z roku 1959. Luxusní vůz vážil asi 1,7 tuny a jeho 3,4litrový šestiválec naladěný na 210 koní zvládl vystřelit limuzínu až k hranici 170 kilometrů za hodinu. A že šlo o vůz pro velmi bohaté, dokazují také zadní stolky, vhodné například na odložení šampaňského.

Foto: Jan Majurník

Jaguar Mark VIII je luxusní limuzína z minulého století

Motocykl Indian

Na své si tu přijdou také milovníci motorek, kteří se mohou kochat například historickými severoamerickými stroji značky Indian. Mezi zrenovovanými mašinami můžete narazit i na jednu v původním stavu, která je paradoxně vzácnější než většina nablýskaných motocyklů kolem.

Foto: Jan Majurník

Velmi vzácný motocykl značky Indian v původním stavu

Kromě samotné expozice můžete využít pohostinnosti útulné kavárny stylizované do automobilové tématiky, přečíst si dobové knihy, staré časopisy, slyšet originální gramofon se zesilovačem nebo rozeznít pianino z počátku minulého století.

Muzeum má otevřeno celý týden včetně víkendů, a to od 9:30 do 17:00 hodin. Děti do pěti let mají vstupné zdarma, návštěvníci od 5 let do 15 let a důchodci zaplatí 59 korun a dospělého člověka vyjde prohlídka na 65 korun. AutoMotoMuzeum Oldtimer Kopřivnice rozhodně stojí za to, jelikož se nespecializuje jen na tatry, ale nabídne i jiné a neméně vzácné veterány.

Reklama

Načítám