Hlavní obsah

Na prodej je závodní Porsche 919, má to však jeden háček

Foto: ZWECK ©2021 Courtesy of RM Sotheby's

Tohle Porsche 919, jak to jen říct, se hodí zaparkovat spíše do obýváku, než do soukromé garáže na závodním okruhu

Porsche 919 Hybrid je úspěšný závodní prototyp třídy LMP1, který posbíral řadu vítězství na vytrvalostních soutěžích po takřka celém světě, mezi nimi i na ikonickém Le Mans. Teď si (téměř) kdokoliv může tento konkrétní kousek koupit – no uznejte sami, že takový stroj by bylo skvělé vlastnit, byť nesmí na silnice. Potíž je v tom, že tento konkrétní kus je vhodnější zaparkovat spíše do obýváku než do boxu na závodním okruhu…

Článek

Porsche 919 Hybrid – možná nejde o nejkrásnější závodní auto na světě, to však nemá nic co do činění s faktem, že bezesporu bylo úspěšné. Typ 919 soutěžil ve vytrvalostním seriálu FIA World Endurance Championship v letech 2014–2017, přičemž se podařilo triumfovat v sezonách 2015, 2016 a 2017, totéž platí i pro nejvýznamnější závod celého seriálu, 24 hodin Le Mans. Po tříleté dominanci se pak Porsche ze seriálu stáhlo a vyklidilo pole nejbližšímu konkurentovi, Toyotě, načež se v kuloárech horečně diskutovalo, že posléze třída LMP1 zanikne úplně, což se také stalo.

Foto: ZWECK ©2021 Courtesy of RM Sotheby's

Porsche si dalo tu práci a na vytvarování karoserie využilo přesně ty stejné postupy, jako kdyby šlo o funkční auto. Vůz jde do dražby v říjnu, zatím nebyla stanovena ani odhadovaná cena. Tipne si někdo?

Ne, tohle konkrétní auto není zmenšenina, kterou byste si vystavili v pracovně na polici. Velikostně, tvarově i aerodynamicky plně odpovídá typu 919 Hybrid. Zakopaný pes je v tom, že Porsche postavilo kromě závodních vozů také dalších 13 vozů čistě pro předváděcí účely, které nejsou pojízdné. A tohle je jeden z nich.

Pořád jej ale stavělo Porsche, takže karoserie byla vyrobena s využitím výpočetní dynamiky kapalin, tedy stejně, jako se vyrábí plnohodnotná závodní a funkční 919, takže má i stejné aerodynamické vlastnosti. Ovšem v tomto případě se díváme na sklolaminátovou skořápku, která je posazená na ocelovém rámu. Je to tak, žádný karbon, bohužel.

Jednoho napadne, zda mělo vůbec význam si dát tolik práce s autem, které ani nejezdí, ale potřeba to patrně bylo – koneckonců tyto „předváděcí vozy“ byly vystaveny na různých reklamních akcích, závodních podnicích nebo na akcích Porsche Experience Center. Člověka pak pochopitelně nepřekvapí, že otvory pro sání a další vstupy vzduchu jsou zaslepené, stejně jako okna, skrz která není vidět do „interiéru“. Na druhou stranu se říká, že všechno má svého kupce. Když byl před časem prodán podobný prezentační model, výdělek šel na charitu, takže kdo ví, třeba to bude podobný případ.

V rychlosti si snad jen připomeňme, že pohon závodního vozu Porsche 919 Hybrid zajišťoval 2,0 vidlicový (!) čtyřválec s turbodmychadlem, který dával sám o sobě výkon 500 koní. Tomu pomáhaly ještě dva samostatné elektromotory, které uměly nejen rekuperovat a uchovávat kinetickou energii z brzdění, ale také tepelnou energii z výfukových plynů. Za normálních okolností šlo o zadokolku s výkonem circa 750 koní, při spuštění systému KERS se z 919 stávala dočasně čtyřkolka o výkonu 1 000 koní. Při hmotnosti 875 kg to musel být pořádný kalup!

Reklama

Načítám