Hlavní obsah

McLaren Elva – 399 kusů, 40 milionů a žádná střecha!

Foto: McLaren

McLaren Elva – 800 koní, žádné čelní okno a zrychlení z klidu na 200 km/h rychlejší než Senna. Očekávejte pořádný vítr ve vlasech

17. 11. 2019

Novým přírůstkem klanu „Ultimate Series“ v rodu automobilky McLaren je vůz, který vypadá jako závodní vůz ze zlaté éry motorsportu, jenž se takzvaně „vrátil z budoucnosti“. Moderní Elva evidentně vzdává hold svým závodním předkům ze 60. let, je však patrné, že ani v nejmenším nezapomíná být moderní McLaren. Jinými slovy, pořád je až „po strop“ napěchovaný technologiemi, je silně orientován na řidiče, a je drtivě rychlý.

Článek

Pravda, ta metafora se stropem je poněkud zavádějící – McLaren Elva nemá žádnou střechu, ba dokonce ani čelní okno. Ovšem pohodlnější povahy si za „menší příplatek“ asi nechají namontovat alespoň čelní deflektor, tedy jakousi částečnou náhradu čelního skla. Ovšem ti praví srdcaři budou chytat sršně do zubů! Tak jak se to dělalo běžně před více než padesáti lety.

Foto: McLaren

McLaren Elva , inspirovaný typem M1A z poloviny 60. let, půjde do prodeje koncem roku 2020

Asi vás překvapuje, jak může zrovna McLaren, automobilka tolik zaměřená na moderní technologie, preciznost a dokonalost, postavit v jednadvacátém století auto bez střechy… Inu, odkaz a historie. U prestižních značek je to dnes součástí jakéhosi nehmotného bohatství automobilky, a ostatní včetně třeba Ferrari, Porsche a Lamborghini se je nebojí využít k představení nějakého speciálu v omezené sérii.

Elva je toho dokonalým příkladem. Odkazuje totiž na ikonický McLaren-Elva M1A, který se především v polovině 60. let úspěšně účastnil Britského poháru sportovních vozů, a do něhož usedal sám Bruce McLaren, zakladatel automobilky, společně se stájovým kolegou Chrisem Amonem. McLaren tehdy nevyráběl své motory, takže M1A poháněl osmiválec Oldsmobile, který byl převrtán z 3,5 na 4,5 litru zdvihového objemu, k čemuž dostal navrch čtyři karburátory Weber. Výsledkem bylo 310 koní v autě, které vážilo pouze něco málo přes 800 kilogramů. O místo na výsluní se M1A pralo třeba s Lotusem 30 nebo krásnou Lolou T70.

Britský výrobce však tvrdí, že „sršní přesnídávka“ nebude nutná, neboť karoserie Elvy je navržena tak, že oba pasažéry chrání jakási aerodynamická „bublina“, která má „do značné míry“ chybějící čelní okno nahradit. V McLarenu toho dosáhli tak, že vzduch, který nasaje čumák Elvy, je znovu vypuštěn otvorem v kapotě právě těsně před nechráněnými obličeji pasažérů. Účinnost této bubliny má podpořit ještě aktivní deflektor, který se umí vysunout až o 15 cm. Tím pádem turbulentní vzduch a hmyz přeletí otevřenou kabinu vozu a posádka si tak může nerušeně užívat vánku ve vlasech. Do jaké rychlosti to funguje však není známo.

Věřte, že slovo rychlost je v tomto případu na místě, protože byť jde o roadster připomínající spíše showcar nebo koncept, jedná se o drtivě rychlé sportovní náčiní. V8 twin-turbo vlastní výroby tu dává výkon plných 804 koní, které putují na zadní kola skrz sedmistupňovou převodovku, a díky absenci aerodynamických „břemen“ v podobě obřího přítlačného křídla a velkých průduchů v karoserii dokonce ve sprintu na 200 km/h překoná okruhově orientovaný McLaren Senna, a to za 6,7 sekundy – o jednu desetinu sekundy…

Na první pohled by si každý řekl, že McLaren Elva nejspíš bude hardcore hračka pro odvážné, kde jako výbavu dostanete tak maximálně rádio a blinkry. Jenže McLaren Elva umí být i překvapivě použitelný, tedy svým způsobem – na palubě od McLarenu dostanete plně funkční systém infotainmentu ovládaný přes osmipalcový dotykový displej, a v „hrbech“ za sedadly najdeme úložný prostor pro dvě helmy. Nebo třeba pro spodní prádlo, zubní kartáček a nabíječku na mobil, pokud jedete dál než jen „kolem komína“.

McLaren dělí své portfolio na Sport Series, Super Series a Ultimate Series. Do první skupiny spadají sporťáky jako 570S a 600 LT, nad nimi jsou pak modely 720S a 720S Spider, zatímco Elva se přidá do vrcholné edice Ultimate Series po bok modelů Senna, Senna GTR a Speedtail. Za tento balisticky rychlý „kabriolet pro extrémisty“ si v McLarenu řeknou 1,7 milionu dolarů, tedy přibližně 40 milionů korun. Výroba série čítající 399 kusů se rozjede koncem roku 2020.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama