Hlavní obsah

Nástupce McLarenu F1 – manuál, 650 koní a jen 1000 kg!

Foto: Gordon Murray Design
6. 6. 2019

McLaren F1. Úchvatné auto. Vynikající stroj. Skvěle ovladatelný sporťák. Auto snů pro nespočet automobilových nadšenců. Nejrychlejší auto světa. Bylo o něm už řečeno dost, přičemž vše dříve napsané stále platí, tedy až na to nejrychlejší auto – ale i to mu vydrželo dobrých 10 let. A věřte nebo ne, v roce 2022 se svět dočká jeho nástupce. Už sice neponese znak McLarenu, ale to důležité zůstává – vše totiž navrhuje tatáž ruka, tak jako legendární F1 před 25 lety.

Článek

Rychlá rekapitulace: Gordon Murray je britský automobilový konstruktér, který kdysi pracoval u stáje Brabham a poté u McLarenu, kde navrhl veleúspěšný monopost MP4/4, s nímž se Senna stal v roce 1988 mistrem světa, a který vyhrál onoho roku 15 ze 16ti Velkých cen. V 90. letech pak navrhl silniční vůz F1, který se stal nejrychlejším autem světa s rychlostí 384 km/h. 18. června bude slavit už 73. narozeniny, ale do práce stále chodí. Už navrhl pokroková městská vozítka z karbonu a ve volných chvílích si sem tam navrhl nějaký ten malosériový sporťák jako třeba LCC Rocket. Také pomáhá znovuzrozené firmě TVR s vývojem. Ale svět se ne a ne dočkat nástupce legendárního F1. Až doteď.

Foto: Gordon Murray Design

T.50 se má designově inspirovat Formulí Brabham ze 70. let a McLarenem F1

Víme, kdy přijde, víme, jaký bude mít motor, víme specifikace. Mělo by jít o velmi jednoduché a kompaktní sportovní auto s dvanáctiválcovým motorem uprostřed a manuální převodovkou. Výkon by měl být kolem 650 koní, což je zhruba teritorium Ferrari 488 GTB, jenže Murrayho „T.50“, jak zní pracovní název, bude úplně někde jinde – má vážit jen 980 kg, takže Ferrari proti němu bude vlastně pořádný cvalík.

Jak bude rychlé? Velmi, ale na tom nezáleží!

Nízká hmotnost bude mít příznivý vliv na dynamiku auta. Tím pádem bude zrychlení na stovku… velmi rychlé, to je jisté. Nevíme totiž kolik, a Murray možná ani tyto údaje nebude zmiňovat – odmítá se účastnit té války čísel, která je dnes tak trendy. Žádná čísla zrychlení, žádná čísla maximální rychlosti, žádné zajeté časy na Nordschleife a kdoví kde. Jak prohlásil sám strůjce: „Nevidím v tom logiku. F1 byla rychlá a T.50 bude ještě rychlejší, tečka. Dnes se auta staví tak, že se vytyčí nějaká maximální rychlost, kterou má auto dosáhnout, a s ohledem na to je pak zkonstruováno. Ale to je krátkozraké, protože pak stejně přijde někdo, kdo vás v tomto překoná. Vývoj pak podléhá spoustě kompromisů. A my stavíme zcela nekompromisní auto.“

Murrayho T.50 tak bude v podstatě hrát svou vlastní ligu. Částečně je to plánovanou cenovkou 2 miliony liber (cca 60 milionů korun), ale zároveň je to tím, že Murray se zkrátka nehodlá s někým předhánět v číslech a přeměřovat si pindíky. Ostatně tato cenová hladina se nebezpečně blíží třeba Astonu Martin Valkyrie. Jenže Valkyrie bude jednostranně zaměřený kostitřas, zatímco T.50 bude auto orientované hlavně na řidiče, a nadto pojme ještě další dva pasažéry, stejně jako u F1, a k tomu uveze také slušnou porci zavazadel.

„Je evidentní, že T.50 lze považovat za moderní ekvivalent F1. A to je koneckonců náš cíl, ačkoliv se bude v mnohém lišit, protože dnes máme k dispozici úplně jiné technologie než před 25 lety,“ přiznal Murray. Nepopřel však, že by T.50 mohla mít tepelný štít v motorovém prostoru ze zlata, jako to měla F1.

Foto: McLaren

S McLarenem MP4/4 se stal Ayrton Senna mistrem světa v roce 1988, auto jako takové tehdy vyhrálo 15 ze 16 závodů sezony. Ano, i tohle navrhoval Murray

Murray tedy především chce, aby jeho nové auto hlavně těšilo svého řidiče. Právě tak, jako kdysi F1. A za svým si pevně stojí: „Všechna moderní hyperauta jsem řídil a je pravda, že téměř všechna jsou brilantní. Většina z nich je neuvěřitelně schopná. Ale skoro všechna jsou příliš těžká. Prostě tu hmotu cítíte. Z těžkého auta se vám nezježí chlupy na krku tak, jako to umí výkonné, lehké auto.“

Zajímavý má být také design. O tomto kreativním chlapíkovi je známo, že navrhuje svá auta tzv. „zevnitř ven“, takže podobu karoserie zatím neznáme, ale techniku ano. Má však jasno v jednom – půjde o uhlazený a elegantní design. Žádná křídla ani podobné nesmysly. Přítlak bude řešen difuzorem a promyšleným obtokem vzduchu pod autem, kterému bude pomáhat 40cm větrák, což ještě zvýší přítlačnou sílu a přilnavost k vozovce – právě tím se dosáhne přísavného efektu (tzv. „ground-effect“). Murray tuto aerodynamickou vymoženost poprvé použil na Brabhamu BT46, kde se osvědčila, jenže po čase byla v závodech zakázána. Půjde tak o aerodynamicky nejpokročilejší auto na trhu.

Co si myslí o elektromobilitě?

Murray se zmínil také o elektromobilech. Prý mu zatím nic neříkají. „Elektrické superauto je holý nesmysl. Vzhledem k současném stádiu vývoje, kde se baterie nachází, by to znamenalo auto vážící dobré dvě tuny. Bude skvěle zrychlovat na rovině, ale v zatáčkách neobstojí. Nehledě na to, že by nemělo příliš dobrý dojezd. Naše auto bude vlastně takový opak elektromobilu, dá se říct.“

Foto: Gordon Murray Design

Gordon Murray ve své pracovně

Murray tak dokazuje, že v jeho hlavě je svět ještě v pořádku. Až T.50 v roce 2022 dorazí k prvním majitelům, bude výjimečné. Částečně proto, že bude stát 2 miliony liber, tedy na „naše“ kolem 60 milionů, a částečně proto, že jich vznikne jen sto kusů, což bude dokonce méně, než kolik vzniklo všech McLarenů F1. Ale bude výjimečné i svými technologiemi. A hlavně přístupem k řidiči. Nebude svého šoféra uchvacovat jen na papíře, ale zejména ve chvílích, kdy bude sedět za volantem. A přesně to je věc, na které opravdu záleží, ale v dnešním světě je čím dál vzácnější.

autowebAUTOWEBaUtOwEb