Hlavní obsah

Duchovní nástupce McLarenu F1 nebude McLaren!

Foto: McLaren, AutoWP.ru

Duchovní nástupce McLarenu F1 nebude McLaren!

2. 8. 2018

Nenechte se mystifikovat, technicky vzato připravuje nástupce božského F1 i automobilka z Wokingu. V případě McLarenu však půjde o luxusní a balisticky rychlé hyper-GT. Ale původní McLaren F1 byl především puristický sporťák dotažený do extrému. Takových je dnes málo. A jeden pán s knírem tvrdí, že to hodlá změnit…

Článek

Gordon Murray. Že vám to jméno nic neříká? Ne, to není ten charismatický černošský herec. A ne, není to ani hlavní hrdina počítačové hry… Gordon Murray, muž stojící za zrodem McLarenu F1, je britský inženýr a konstruktér. Je výjimečný mimo jiné tím, že jeho po dekády pěstovaný knír zůstává skvělý i ve věku 71 let. A i ve věku 71 let je stále odhodlán měnit svět.

Přejete si lehké nakouknutí do jeho životopisu? Tak jo, ale jen zběžně… Ian Gordon Murray strávil strašnou spoustu let v závodním týmu McLarenu, velmi dobře se zná s Ronem Dennisem. A znal i Sennu. Koneckonců, právě Murray stojí za fenomenálními, pokrokovými a dominantními monoposty McLarenu z konce osmdesátých let, které válcovaly konkurenci. Ano, včetně vynikajícího MP4/4, které vyhrálo svého času 15 ze 16 závodů seriálu formule 1. Za zmínku ještě stojí třeba Brabham BT49, se kterým Nelson Piquet získal titul mistra světa v roce 1981. BT49 vydržela být konkurenceschopná po tři sezony. Stačí?

Čili ví, jak se pečou koláče. Zejména ty karbonové. Poslední dobou však měly podobu trochu nudných, ačkoliv velmi pokrokových městských vozítek T25 a T27 pod hlavičkou značky iStream, potažmo Gordon Murray Design. Mezitím udělal extrémní sportovní auto LCC Rocket, nikoliv nepodobné Lotusu 49. A jelikož má tento profík, jak by řekli na Moravě „pod čepicó“, klíčovými aspekty bude nízká hmotnost a vyspělá aerodynamika.

„Sportovní auta, superauta, hyperauta – říkejte si jim jak chcete – jsou čím dál obtížněji využitelná a málokdy si je řidič opravdu užije. Já chci vyvinout vůz, který bude využitelný, a na sto procent orientován na řidiče.“
Gordon Murray

V jeho očích se podobné filozofii z moderních aut nejvíce blíží Mazda MX-5 jako moderní, a přesto velmi lehké auto schopné komerčního úspěchu. Jeho budoucí výtvor zatím nemá jméno. V jednom však má jasno: „Hmotnost se musí vejít do jedné tuny. Vlády teď bedlivě sledují dopad auta na životní prostředí. Jakmile přestanou řešit emise, začnou se orientovat také na tuto stránku věci. Zkrátka přibývá aut, ale prostoru ne, velká auta tak přestávají dávat smysl.“

„U F1 byl řidič na prvním místě, kabina byla uzpůsobena k tomu, aby se potenciál auta dal plně využít. A nevidím důvod, proč by stejná filozofie nemohla fungovat i teď, po 25 letech…“

Takže víme, že bude kompaktní a s hmotností nanejvýš 1000 kg. Murray se nikdy netajil obdivem k prvnímu Lotusu Elan, což je koneckonců evidentní. Pod kapotou má dojít na „překvapivou“ volbu motoru od externího dodavatele. Dohoda má prý velmi blízko k uzavření. Nic bližšího o pohonu však nevíme.

A Murray zůstává záhadný i nadále: „Co ode mě chcete slyšet? Bude vzrušující, to vám garantuji. Někoho možná dokonce překvapí, ale především - a to je pro toto auto klíčové - bude velmi puristické a velmi orientované na řidiče, co se týká podávání svých výkonů.“tím pádem je velmi pravděpodobné, že pod kapotou bude sídlit atmosférický motor.

Čeká nás tedy slušná porce vysokootáčkové zábavy. A co řazení? Jednoznačně manuál, podle Murrayho není měnič ani „dvouspojka“ ničím záživným ze strany řidiče. V útrobách to bude také vypadat zajímavě. Murray hodlá použít rám vyvinutý během programu iStream – takže ta miniaturní vozítka přece jen byla k užitku. Má být hliníkový a samozřejmě vyztužený karbonovými panely.

Taky nám je slíbeno, že půjde o stroj s „nejvyspělejší aerodynamikou, jaká se na silničním autě doposud objevila“ a která bude využitelná i při nižších rychlostech než kolem 200 km/h, jak jsme poslední dobou zvyklí. Gordon Murray je také znám tím, že navrhuje svá auta takzvaně zevnitř ven, takže finální vzhled a název se nejspíš dozvíme až úplně na konci. Ale to nevadí, i tak to zní slibně. Tento chlapík s knírkem to ještě nezapomněl, zdá se.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama