Hlavní obsah

Mazda překvapuje! V plánu je kupé a šestiválcové motory!

Foto: Mazda

Je dost možné, že se právě díváte na předskokana úplně nové Mazdy 6 – je totiž známo, že silniční vozy Mazdy se od konceptů liší jen málo

12. 5. 2019

Když se daří, tak se daří! Japonská automobilka Mazda momentálně prochází obdobím rozkvětu – její portfolio roste jak na kvantitě, tak na kvalitě. A v Hirošimě rozhodně nehodlají polevit už také proto, že příští rok oslaví opravdu velké kulatiny. Vše totiž nasvědčuje tomu, že se Mazda hodlá propracovat až mezi prémiové automobilky. A jedním z prvních kroků k tomu budou i nové šestiválcové motory!

Článek

Důkazem budiž nejnovější generace Mazdy 3, která se dle mnohých oproti povedenému předchůdci posunula v úrovni kvality a zpracování ne jen o jednu, ale hned o dvě úrovně dál. Možná i proto nová Mazda 3 nenese kódové označení BN, jak by bylo logické po poslední generaci BM, ale rovnou BP.

Foto: mazda.com

Nová technologie Skyactiv-X zvedla vlnu nadšení i zvědavosti, každý chce totiž vědět, jak takový „diesel spalující benzin“ funguje. Agregát už získal ocenění Q Global Tech Award

Jedno je však „tutovka“: příští rok Mazda oslaví sto let od založení automobilky, a v Hirošimě se rozhodně nehodlají držet zkrátka. Čekají nás hned dvě novinky – jednak nová platforma s pohonem zadních, potažmo všech kol, a jednak zcela nové motory v podobě benzinových a naftových řadových šestiválců! Je tak jasné, že Mazda si brousí zuby na prémiový segment. Mercedes se k řadovým šestiválcům postupně vrací a Jaguar je v blízké budoucnosti také plánuje.

Třikrát sláva, tím nám Mazda opravdu vytřela zrak. Zpráva pro investory také odhaluje, že ačkoliv se zarputile drží rozvoje a zlepšování tradičního pohonu, čímž si Mazda získala nejednoho příznivce, nezapomíná také jít s dobou – můžeme očekávat hybrid, počítá se i s platformou pro elektromobil a ve hře je i možnost tzv. PHEV, nebo-li hybridu „do zásuvky“. Celá tato japonská ofenzíva dostala pracovní název „New Generation“ a první její vlaštovkou bude příští Mazda 6. A ta by, věřte nebo ne, měla designově vycházet z famózního konceptu Vision Coupé.

Jak ale Mazda hodlá udržet při životě motor typu řadového šestiválce, a to ve světě všudypřítomných emisních limitů? Řešením má být revoluční technologie Skyactiv-X, která se poprvé představí v nové Mazdě 3. Ve zkratce jde o technologii, kde motor spaluje benzin vznětovým způsobem, což by benzinovému agregátu propůjčovalo efektivitu dieselu, a tím pádem i spotřebu.

Je potom poměrně paradox, že v nabídce BMW, které bylo vždy symbolem pro řadové šestiválce a zadní pohon, takových modelů ubývá. Vždyť už i taková 330i má dnes jen přeplňovaný čtyřválec, šestiválce jsou vyhrazeny spíše okrajovým a „M“ modelům. Například příští generace řady 1 podle všeho nebude k mání se zadním pohonem, ale s náhonem na předek.

Je to ještě zajímavější, když si uvědomíte, že Tetsuya Tada, inženýr Toyoty, pod jehož taktovkou vznikala nová Supra, se nechal slyšet, že vývoj řadového šestiválce byl opravdu tvrdý oříšek. Dle jeho slov by bez spolupráce s BMW bylo takřka nemožné, aby nový sporťák od Toyoty poháněl takto charakteristický a nevšední motor. A v tom se zničeho nic ozve z Mazdy: „Chceme do prémiového segmentu! Máme na to technologie, a již brzy na to budeme mít i patřičnou techniku!“

Čímž se také otvírá skulinka pro spekulace. S růstem Mazdy jako takové, a se zařazením do prémiového segmentu, by bylo příhodné okořenit nabídku hirošimské automobilky opravdovým sportovním kupé, kterému by koneckonců řadový šestiválec padl jako ulitý. A navíc, když i Toyota oživila svůj legendární sporťák, tak proč bychom se od Mazdy nemohli dočkat nástupce RX-7 a RX-8? No, jen vzpomeňte na koncept RX-Vision zobrazený výše…

autowebAUTOWEBaUtOwEb