Hlavní obsah

Mazda 3 se zapojí do závodního seriálu cestovních vozů TCR

Foto: Mazda

Mazda 3 TCR – odstartuje novou závodní éru japonské automobilky? A co hlavně – odstartuje novou sérii sportovních modelů?

8. 10. 2019

Šampionát cestovních vozů teď bude ještě zajímavější, do nelítostných závodů kolo na kolo, kde si jezdci nedarují ani metr asfaltu, se od nynějška zapojí také Mazda 3 TCR. Debut ji čeká už začátkem příštího roku.

Článek

První oficiální závod si nová okruhová pila z Hirošimy střihne 26. ledna na 24 hodin v Daytoně v USA, tedy na závodě, který je součástí IMSA Michelin Pilot Challenge. Pro nás „obyčejné smrtelníky“ pak může být lákavý fakt, že bude dostupná i pro soukromníky. Nicméně, ať už jste „smrtelník“, či ne, nic to nemění na tom, že budete muset mít na účtě alespoň 175 tisíc dolarů, tedy 4,1 milionu korun, abyste si mohli závodní Mazdu dovolit.

Foto: Mazda

Mazda 3 TCR se na okruzích po celém světě utká s konkurenty jako Renault Mégane RS nebo Honda Civic Type R

Mazda 3 TCR samozřejmě přebírá úderný design silničního auta, je tady ale doplněn o zásadní aerodynamická vylepšení, která začínají odvážným spojlerem předního nárazníku, pokračují nástavci bočních prahů a jako taková „nenápadná“ třešinka na dortu je tu pořádné zadní křídlo, které je usazené napevno.

Exteriér a aerodynamika vozu už jsou více méně hotové, na motoru se však stále ještě pracuje. Půjde o přeplňovaný čtyřválec o výkonu 350 koní, který pohání přední kola přes šestistupňovou převodovku s řazením pádly. Auto je vyvíjeno společně s firmou Long Road Racing, jež je zodpovědná za povedenou Mazdu MX-5 Cup, která jezdí cupové závodní série po téměř celém světě. Mazda 3 TCR potom získá homologaci na všech 36 seriálů cestovních vozů, které se v průběhu roku jezdí, samozřejmě jak na starém kontinentu, tak za velkou louží.

Foto: Mazda

Mazda 3 TCR je primárně zamýšlena pro závodní týmy, do rukou soukromníků se však také dostane. Nebude to ovšem levná okruhová „hračka“, tohle totiž je závodní auto každým coulem

„Model TCR nám dává příležitost předvést novou Mazdu 3 zase v trochu jiném světle, a ukázat, že automobilka stále umí hrdě jít cestou závodních vozů,“ nechal se slyšet předseda a generální ředitel severoamerické divize Mazdy, Masahiro Moro.

„Spousta klíčových úspěchů v závodech se nám podařila dosáhnout díky našim oddaným zákazníkům, kteří se rozhodli závodit ve vozech Mazda. A pevně věříme, že s novou generací závodních vozů, kterou odstartuje právě model TCR, na tyto úspěchy navážeme.“

Na první pohled se to možná nezdá, ale v této pomyslné Petriho misce už je docela slušná škála prvků, jejichž vzájemná reakce by mohla být přinejmenším zajímavá. No uznejte sami, v „cesťácích“ už jezdí Renault Megan RS, Seat Leon, Subaru WRX STi, Volkswagen Golf GTI, Hyundai Veloster N a rovněž Honda Civic Type R. Nevíme jak vy, ale my jsme na to dost zvědaví. Jen škoda, že se u nás „cesťáky“ už nejezdí. Nabízí se však varianta vyrazit na Slovakiaring. Nebo na Nürburgring? Podle toho, kam to máte blíž, ale tohle bude za výlet stát!

Nabízí se pak jedna otázka – bude soutěžní verze TCR předzvěstí sportovní verze Mazdy 3 pro silnice? Těžko říct, už je to nějaký ten pátek, co se vyráběla poslední sportovní verze MPS. A předešlá generace Mazdy 3, nesoucí kódové označení BM, se bez sportovní verze obešla úplně.

Pravda, v kuloárech se neustále něco šušká, ale všechno jsou to zatím jen nepodložené spekulace. Na druhou stranu, když se teď Mazda chce pustit do prémiového segmentu a připravuje platformu se zadním pohonem a šestiválcovými motory, bylo by to podle nás příhodné…

autowebAUTOWEBaUtOwEb