Hlavní obsah

První dojmy: Mazda CX-30 – to nejlepší z Mazdy3 a ještě něco navíc

Foto: Mazda
9. 9. 2019

Povedená Mazda3 se už předvedla jako klasický hatchback a sedan, nyní ale přichází stylové SUV CX-30, které je praktickou náhradou za kombi. Při první jízdě ve španělské Barceloně jsme zjistili, že si ponechává ty nejlepší vlastnosti trojky a přidává k nim pár příjemných výhod navíc. Klidně se vsadíme, že z tohohle auta bude další prodejní hit!

Článek

Chtělo to hodně přesné pravítko, aby se Mazdě mezi CX-3 s délkou 4 275 mm a CX-5 dlouhé 4 550 mm podařilo vmáčknout ještě jedno SUV. Ale je tu a dává perfektní smysl – CX-3 má totiž technicky blízko k Mazdě2 a CX-5 zase k Mazdě6. A Mazdě3 to prostě přišlo tak nějak líto…

Přivítejte tedy Mazdu CX-30. Ha, možná jste čekali CX-4, ale čtyřka je v Japonsku nešťastné číslo, takže se jí raději vyhnuli. Jinak tu však žádná zásadní překvapení nejsou – co přinesla nová Mazda3, to najdete i u CX-30. Pojďme si to projít detailněji.

Design

Společně s novou Mazdou3 patří CX-30 k druhé vývojové fázi designového jazyka Kodo. Má tak jednoduché, ladné tvary, které však nepostrádají rafinovanost – například klesající linie vytváří na boku profil „S“, který mění odraz světla (zvlášť pěkně to vynikne na tradiční červené Soul Red Crystal). Celková vizáž úspěšně kombinuje dojem robustnosti SUV (černé lemy) s elegancí kupé (nízké prosklení, svažující se záď) a CX-30 tak patří k nejpohlednějším SUV ve své třídě.

Rozměry

Nové SUV je ve srovnání s Mazdou3 hatchback o 65 mm kratší, o 100 mm vyšší (šířka je shodná) a má o 70 mm kratší rozvor než Mazda3 hatchback. Přesto je její kabina podobně prostorná a kufr je dokonce o 100 litrů objemnější (hlavně na výšku). Na rozdíl od trojky má CX-30 elektricky ovládané víko kufru, což majitelům určitě přijde vhod.

Interiér

Kabina je kompletně převzatá z Mazdy3, akorát sedíte o 5 cm výš (pro snazší nastupování a lepší přehled na silnici). I přesto se tu cítíte útulně a sedíte „v autě“, ne „na autě“, jak je u některých SUV zvykem. Díky širokému nastavení sedadla i volantu si tu snadno najdete přirozenou řidičskou pozici. Design je cíleně minimalistický, aby nerušil, a zaměřený na řidiče – proto je k němu i mírně natočený 8,8palcový infotainment. Ten lze ovládat dotykem jen při zastavení, takže si daleko víc zvyknete na otočný ovladač a tlačítka kolem něj. Velmi šikovné!

Technologie

Nabídka pokrokové techniky se shoduje s Mazdou3 a příjemné je, že spoustu prvků najdete už v základní výbavě – například LED světla vpředu i vzadu, head-up displej, 8,8“ infotainment, systém nouzového brzdění a sledování mrtvých úhlů, automatické přepínání dálkových světel, adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruhu, čtení dopravních značek a upozornění na únavu řidiče. Ve vyšších výbavách pak najdete ještě hi-fi Bose s 12 reproduktory, adaptivní LED světlomety, 360° parkovací kamerový systém, asistent pro jízdu v dopravní zácpě nebo infračervenou kameru sledující pozornost řidiče.

Motory

CX-30 sdílí s novou trojkou také kompletní motorovou paletu. Základem je 2,0litrový atmosférický benzinový čtyřválec SKY-G s výkonem 122 koní a točivým momentem 213 Nm. Je krásně tichý a hladce se vytáčí, je docela živý v nízkých i středních otáčkách, ale nahoře se kvůli dlouhým rychlostem už trochu trápí. Když na něj ale budete hodní, odmění se vám (i díky 12V mild-hybrid technice) nízkou spotřebou kolem 6 litrů.

Milovníci nafty mohou sáhnout po 1,8litrovém čtyřválcovém turbodieselu SKY-D se 116 koni a 270 Nm, který je velmi dobře odhlučněný a pružný a určitě s ním nebude problém jezdit kolem 5 litrů. Jen ve spojení s manuální převodovkou měl docela výraznou prodlevu za plynem, příjemnější bude určitě v kombinaci s šestistupňovým automatem.

Foto: Mazda

Inovativní motor SKY-X je to nejlepší, co si pod kapotu Mazdy CX-30 (a také trojky) můžete objednat

Nejzajímavější je pak novinka Skyactiv-X, inovativní benzinový atmosférický čtyřválec kombinující vysoký kompresní poměr (16,3:1) typický pro diesel a zapalování svíčkou běžné u benzinových motorů. To umožňuje motoru při nízkém zatížení nasávat velké množství vzduchu (2x až 3x vyšší než obvykle) a smíchat ho s malým množstvím paliva, směs silně stlačit a těsně před samovznícením zapálit svíčkou, což zajistí její kompletní prohoření.

V praxi se tento motor projevuje solidním zátahem a velkou chutí do života – nabízí „dieselový“ průběh krouťáku (maximum není o tolik vyšší než u SKY-G122, ale je k dispozici o tisíc otáček níž), přitom se ochotně vytáčí a nadšeně táhne až do maxima. S tímhle motorem je prostě radost jezdit rychle i pomalu. Slibovanou nízkou spotřebu (pomáhá jí i 24V mild hybrid) jsme při krátké jízdě nestačili prověřit, ale tabulkově je podobná, jako má o 60 koní slabší SKY-G122.

Jízda

Mazdy obecně platí za řidičská auta a CX-30 není výjimkou – i při svižné jízdě se chová způsobně, zarytě se drží asfaltu, hbitě přenáší váhu a ochotně zatáčí. CX-30 sdílí s novou trojkou podvozek s vlečenou zadní nápravou, ale kdybychom vám o ní neřekli, ani byste si toho za jízdy nevšimli. Těžiště má o 45 mm výš, takže se naklání o trochu víc než trojka, ale na jistotě to vůbec neubírá. Jediný citelný rozdíl je tužší naladění podvozku – u třídy SUV je docela běžné, jenže od Mazdy jsme zvyklí spíš na vláčnější nastavení. Mazda bude mít v nabídce také verze s pohonem všech kol, pokud ale nebydlíte na horách, nejspíš se bez něj obejdete.

Foto: Mazda

Mazda CX-30 aktuální ceník

Model CX-30 je tak pro Mazdu trefou do černého – využívá již existující techniku a nabízí ji v atraktivním balení SUV. Vedle hatchbacku a sedanu má Mazda3 konečně také praktičtější variantu, která potěší hlavně mladé rodiny. S finálním verdiktem si počkáme až na test na českých silnicích, ale už teď je jasné, že CX-30 má skvěle nakročeno k úspěchu.

autowebAUTOWEBaUtOwEb