Hlavní obsah

Revoluční motor Mazdy Skyactiv-X jde konečně do výroby!

Foto: Mazda

Motor s technologií Skyactiv-X vzbudil vlnu zvědavosti. Jednak všichni chtěli vědět, jak vlastně „benzino-nafťák“ z Mazdy funguje, na druhou stranu jsme všichni byli zvědaví, zda to bude vůbec fungovat. Zdá se, že bude!

10. 6. 2019

Mazda se dlouhodobým drobným vylepšováním účinnosti v rámci technologického balíčku Skyactiv snaží prodloužit život klasickému spalovacímu motoru. Nyní na prahu elektromobility přichází s pokrokovou technologií Skyactiv-X, která kombinuje ty nejlepší vlastnosti zážehového a vznětového motoru – a homologační zkoušky naznačily, že tento nový motor skutečně funguje. Spalovací motor tak stále žije!

Článek

Nový způsob spalování „Spark-controlled compresion ignition“ (SPCI) by se dal přeložit jako „Kompresní (vznětové) spalování ovládané zapalovací svíčkou". Zní to komplikovaně, ale v podstatě jde o to zkombinovat klady zážehového a vznětového motoru dohromady – tedy vytvořit výkonný a živý motor, který by byl zároveň úsporný. Jde tak o vůbec první motor na světě, kombinující tyto dva typy zapalování.

Foto: Mazda

Schematická ukázka, jak vlastně nový Skyactiv-X snoubí výhody benzinového a naftového motoru

Mazda slibovala hodně, což znělo podezřele, ale první homologační zkoušky jí daly za pravdu. Dvoulitrovému benzinovému čtyřválci totiž při náročnějších WLTP testech naměřili výkon 180 koní a 224 Nm při kombinované spotřebě 5,4 l/100 km a 96 g/km emisí CO2 (hodnoty se mírně mění podle zvolených kol, výbavy a převodovky).

Dosahuje toho tak, že při nízkém zatížení totiž pracuje s vysokým kompresním poměrem, který odpovídá spíš moderním dieselům, díky čemuž dokáže spalovat i chudou směs (málo paliva, hodně vzduchu – tomu pomáhá i přeplňování kompresorem). Až ve vyšších otáčkách přejde motor automaticky na zapalování svíčkou, aby dokázal vyprodukovat vysoký výkon a nabídl točivý charakter. Motoru asistuje 24voltový mild-hybrid, čili posílený startér-generátor, který dokáže pomoci motoru při zátahu svou rekuperovanou energií (bude dostupný i pro ostatní motory). Mazda slibovala snížení spotřeby o 30 % při pomalejší jízdě a o 20 % v kombinovaném režimu, přičemž WLTP homologační testy to jen potvrzují.

My jsme ale zvědaví, jakou zkušenost s tímto motorem uděláme v reálném provozu. Motor 2,0 Sky-X bude k mání u nové Mazdy 3 zhruba za měsíc (postupně by se měl prosadit i do ostatních modelů), a to jak pro provedení hatchback i sedan, manuální i automatickou převodovku. Hatchback má v nabídce dokonce i verzi s pohonem všech kol. Počítejte ale s tím, že si za tento motor připlatíte, pro Mazdu 3 totiž představuje vrchol nabídky, a proto je k dispozici pouze ve vyšších úrovních výbavy – začíná se na 603 400 Kč za výbavu GT.

autowebAUTOWEBaUtOwEb