Hlavní obsah

Manuální ruční brzda – ohrožený druh?

Foto: BMW

Manuální ruční brzda bude nejspíš už brzy historií

úterý 06:00

Doba jde neustále kupředu a v řadě aut se nám ztrácejí i takové komponenty, které bychom brali v autě jako samozřejmost, třeba taková ta páka, kterou se dřív běžně volily kvalty… Vzpomínáte? Jenže leccos nasvědčuje tomu, že na ústupu není jen námi milovaný „fofrklacek“, ale i mechanická ruční brzda…

Článek

Napadá vás, kolik aut dnes ještě manuální ručku má? No, z těch nově přihlášených to není ani polovina. Podle průzkumu asociace CarGurus je to v Británii 37 %, ve zbytku Evropy přibližně stejně, u nás se pak počet může blížit ke 40 procentům. Je však možné, že páka ruční brzdy bude jednou tlačítkem nahrazena úplně.

Jediná Dacia a Suzuki nabízí „pákovou ruční brzdu“ v každém ze svých modelů. Naproti tomu prémiové značky jako Audi, Mercedes, Porsche, Jaguar a Land Rover dodávají své vozy výhradně v „tlačítkové“ verzi, případně v podobě jakéhosi „čtvrtého pedálu“, kdy se ruční brzda ovládá nohou a nachází se vedle konvenčních pedálů úplně vlevo.

Zdá se být celkem evidentní, proč to tak je – z objektivního úhlu pohledu má totiž elektronická ruční brzda řadu výhod. Například se vám jen tak nestane, abyste se rozjeli se zataženou ruční brzdou a připomněli si tak, jak přibližně „voní“ na uhel spálená kaše. Jsou tam totiž jen dvě polohy – ON a OFF. Navíc je to samozřejmě mnohem pohodlnější, protože stačí jeden pohyb prstem. A když ji zatáhnete během jízdy, stačí jen zlehka šlápnout na plyn a sama se uvolní.

To je ale fakt, který nás mírně znepokojuje. Co když se náhodou sama zničehonic uvolní? Samozřejmě, že při zaparkování auta to pojistíte kvaltem, ale když potřebujete někam narychlo odběhnout, třeba zavřít vrata od garáže? Člověk nikdy neví. Zkrátka tam není ten mechanický element, který by to pojistil. Na druhou stranu je pravda, že s elektronickou ruční brzdou vám na STK asi těžko řeknou „Jo, a mimochodem ručka… levá vám brzdí tak napůl a pravá vůbec“. Jen je škoda, že s moderní variantou ruční brzdy uděláte „otočku přes ručku“ jen těžko. Ale zkušení si prý poradí „malým fíglem“ – stačí prý mezi tlačítko a okolní plast zarazit malou minci, která „ručku“ vrátí zpět do původní polohy. Naděje tu tedy stále je.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama