Hlavní obsah

Lidé se bojí autonomních aut. Jaguar proti tomu chce bojovat

Foto: Jaguar Land Rover

Komunikace autonomních vozidel

28. 1. 2019

Doba jde opravdu neuvěřitelně dopředu. Před pár lety jsme si ani neuměli představit, že pojem elektromobilita bude běžný a dnes už si pomalu zvykáme na přítomnost autonomních vozidel. Ovšem někteří z nich mají svým způsobem strach, což chce napravit značka Jaguar Land Rover.

Článek

Faktem je, že ne všichni, nás asi nevyjímaje, si na elektromobilitu zvykli tak v pohodě jako jiní. Ovšem podle všeho to vypadá, že se jí nevyhneme a dříve nebo později se pro nás všechny stane tak normální a běžnou, jak běžné jsou dnes auta se spalovacími motory. Ovšem dalším krokem, který k elektromobilitě patří, jsou autonomní auta. O ty se už pár let pokouší několik nejen automobilových značek, ovšem zatím je vše jen ve fázi testování a zkoušení.

A zatím to tedy není žádná velká sláva. Problém je, že se autonomní auta testují v provozu, což bohužel vede k nebezpečným, často fatálním situacím a nehodám. Pamatujete, kterak autonomní vozidlo Uberu v režimu testování srazilo a zabilo chodkyni? A před nedávnem Tesla v autonomním režimu zase srazila autonomního robota, který z nějakého důvodu z chodníku vjel na silnici. Zrovna v tomto případě jde podle nás o nehodu, která sice působí jako z nějakého sci-fi filmu, ale časem budou podobné srážky běžnější, než si teď myslíme. I když se ozývají hlasy, které tvrdí, že jakmile se budou po silnicích pohybovat stroje, chladně přemýšlející a pracující jen s pomocí drátků, budou bezchybné a k nehodám přestane docházet. To už je ale opravdu budoucnost.

Obavy z autonomních vozidel chce rozehnat i značka Jaguar Land Rover, která hodlá hlavně chodcům vysvětlit, že se vlastně není čeho bát. A jak to udělá? Pomocí systému, který před autonomní vozidlo promítá směr jízdy, a sděluje tak ostatním účastníkům provozu, co se chystá udělat. Jako chodec tedy na první pohled uvidíte, kam vozidlo jede, jestli zrychluje nebo brzdí. Systém obsahuje sérii čar nebo pruhů, jejichž vzdálenost se mění. Mezery se zmenšují, když se autonomní vozidlo chystá brzdit, až se zcela zhustí k sobě při zastavení. Když se auto zase rozjede a akceleruje, rozestupy mezi pruhy se zvětšují. Jak se blíží odbočení, pruhy se nafouknou doleva nebo doprava a signalizují směr jízdy.

„Testy jsou zaměřeny na pochopení toho, kolik informací má autonomní vozidlo sdílet s chodci, aby získalo jejich důvěru. Stejně jako u každé nové technologie se jí lidé musí naučit důvěřovat, a pokud jde o autonomní vozidla, chodci musí mít jistotu, že mohou bezpečně přejít silnici. Zmíněný průkopnický výzkum tvoří základ neustálého vývoje toho, jak bude v budoucnu interakce mezi lidmi a autonomními vozidly vypadat,“ dodal Pete Benett, Future Mobility Research Manager Jaguar Land Rover.

Přijde nám to jako zajímavý nápad, který možná někomu pomůže si na autonomní auta si zvyknout. Ale ruku na srdce, opravdu to pomůže k bezpečnosti? Neměli by chodci prostě jen koukat kolem sebe a nevstupovat do vozovky ve chvíli, kdy se blíží auto? Případný průšvih je pak samozřejmě mnohem snazší hodit na autonomní auto…

HLASUJTE: Myslíte, že je v autonomních autech budoucnost?
Ano
53.2 %
Ne
46.8 %
Celkem hlasovalo 171 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb