Hlavní obsah

Autonomní auto s očima má vzbuzovat důvěru u chodců

Foto: Jaguar Land Rover

Prototyp autonomního auta s virtuálníma očima

Výzkum a aplikace plně autonomních technologií je jednou z největších výzev, před kterou automobilový průmysl kdy stál. Aby mohla auta plnohodnotně a bezpečně jezdit sama, je potřeba vyřešit ohromnou spoustu překážek nejen v rámci samotné techniky, ale i s přihlédnutím k tomu, jak na samořiditelná auta reaguje okolí.

Článek

Už několikrát se objevila potřeba učinit chování autonomních aut více „lidské“. Auta se zkrátka musí na silnici chovat přirozeně a občas vyměnit striktní dodržování pravidel za trochu „selského rozumu“. V souvislosti s testováním autonomních aut Uberu se hovořilo třeba o tom, že se musí naučit najíždět více do středu silnice, když se chystají odbočit doleva. A podobných drobných nuancí se musí řešit spousta.

Jedním z podstatných prvků je třeba i komunikace s chodci. Automobilka Jaguar Land Rover totiž při vývoji autonomních technologií v rámci projektu U.K. Autodrive zjistila, že celých 63 % chodců nechce přecházet silnici před autonomním autem. Vůz bez řidiče totiž nijak nedá najevo, že o pěším ví a že se chystá zastavit a stát až do chvíle, kdy bude zranitelný účastník silničního provozu bezpečně na chodníku.

Pro velkou spoustu lidí je totiž přirozené, byť podvědomě, navazovat oční kontakt s řidičem. Pokud se na sebe řidič a chodec podívají, je jasné, že o sobě vědí. Jaguar Land Rover tedy udělal nejjednodušší možný krok a svému autonomnímu prototypu zkrátka přidal virtuální oči sledující chodce po celou dobu jejich setkání na silnici. Vypadají sice trochu unaveně nebo otráveně, ovšem svůj účel splní naprosto perfektně. Okaté auto bylo testováno se zhruba 500 figuranty a inženýři spolu s psychology zjišťovali jejich reakce. Nápad se ukázal jako úspěšný. Jakmile chodci navázali s autem oční kontakt, bylo jim jasné, že o nich ví a přecházení pro ně přestalo být nepříjemné.

Jestli v rámci sbližování strojů a lidí uvidíme oči i na produkčních autech, to zatím nikdo neví. Spíš než oči se jeví docela reálně displeje na přídi vozidel. Na nich by se rozsvítila zpráva pro chodce a ten by tak věděl, že ho auto zaznamenalo a chystá se zastavit. V každém případě se však stále bavíme o relativně vzdálené budoucnosti. Moment, kdy plně autonomní auta vyjedou do ostrého provozu bez zodpovědné osoby za volantem, je zatím pěkných pár let vzdálen.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama