Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Lexus LF-Z Electrified: Když v teslách vidíte dětské hračky

Foto: Lexus

Lexus LF-Z není jen obyčejná studie, jde o předvoj dvacítky nových nebo modernizovaných modelů budoucnosti

30. 3. 2021

Neuplyne den, kdy bychom od fanatických obdivovatelů Elona Muska neslyšeli, jak ostatním automobilkám ujel na poli elektrifikace vlak, jenže poslední měsíce ukazují, že Tesle roste jeden vážný konkurent za druhým. V partě elektrikářů se nyní blýsknul Lexus, a to zajímavou studií LF-Z Electrified, nabízející sofistikovanou čtyřkolku a dojezd až 600 kilometrů na jedno nabití.

Článek

Přivítejte novou éru luxusní divize japonské Toyoty, odstartovanou díky nabytým zkušenostem s vývojem sportovních vozů a hybridů. Koukáte se na předvoj dvacítky svěžích nebo modernizovaných vozidel, které značka hodlá do roku 2025 uvést na světové trhy. A že bude z čeho vybírat, Lexus totiž slibuje sedany, SUV i sporťáky ve formě hybridů, plug-in hybridů nebo čistých elektromobilů.

Foto: Lexus

Budoucnost Lexusu bude elektrifikovaná, a to napříč segmenty a modely

Automobilka není v těchto segmentech žádným zelenáčem, vzpomeňme třeba na supersport LFA, modely s přívlastkem F nebo na povedené evropské hybridy v čele s vlajkovým RX.

Bez větších okolků lze napsat, že půjde o nejrozsáhlejší transformaci za posledních sto let. Všechno na světě se mění – životní styl, priority, technologie, smýšlení, preference, výzkum, vývoj a tak dále. Základy Lexusu mají zůstat, tedy řemeslné zpracování, pověstná kvalita a další dílčí aspekty. Změny pocítí především milovníci elektropohonů, ty totiž půjdou masově do popředí. Cíl výrobce je ambiciózní, a to uhlíková neutralita do roku 2050 se zohledněním celého životního cyklu vozidel – od výroby po recyklaci.

Foto: Lexus

Rok 2050 a uhlíková neutralita není nejspíše výkřikem do tmy. Stejný milník avizoval před nedávnem i japonský Nissan

Karoserie hraje na emoce, interiér kypí vzdušností (snad takový bude i v reálu), palubní technologie souzní s umělou inteligencí a zážitek z řízení má být údajně několikanásobně intenzivnější než dosud. Nebudeme vás zahlcovat detailním popisem toho, co sami vidíte, upozorníme jen na nové zadní logo (nápis) značky.

Uvnitř blíže zaujme kokpit orientovaný na řidiče, nabízející přirozenější splynutí s autem. Bavíme se například o provázaných spínačích na volantu s head-up displejem, navíc disponujícím rozšířenou realitou. Hodně velkou roli bude hrát hlasové ovládání nebo digitální klíč, využitelný třeba pro zapůjčení vozu nebo doručení zásilky do kufru.

Foto: Lexus

Mrkněte na ten useknutý volant – Tesla už ho má, Lexus teprve promuje

Elektrická platforma studie LF-Z Electrified zahrnuje baterie umístěné podélně pod podlahou, což má za následek zvýšení tuhosti konstrukce automobilu a snížení přenosu hluku do kabiny. Inovativní pohon všech kol DIRECT4 umožňuje zcela nezávisle regulovat hnací síly elektromotoru na jednotlivá kola, proto bude vůz umět hladce přecházet mezi režimy předokolky, zadokolky nebo čtyřkolky.

Soustava řízení je elektronická, tedy bez mechanické vazby mezi volantem a tyčí řízení, což však není nic novátorského, jelikož podobný systém byl už dříve nasazen u vybraných modelů Infiniti. Nevýhoda? Ztráta fyzické odezvy ve věnci volantu. Výhoda? Žádné vibrace.

Foto: Lexus

Že by konečně vzdušný interiér?

Ale nebyl by to Lexus, kdybychom uvnitř nenašli pár vychytávek. Tak třeba výsuvné kliky na sobě mají dotykový senzor pro odemčení, dveře se otevírají stiskem příslušného spínače a senzory monitorují okolí vozu, a tak případně varují před blížícím se autem či cyklistou, tedy eliminují potenciální kolizi při vystupování. Opět žádná novinka, podobný bezpečnostní systém mají vlajkové kousky automobilek Hyundai/KIA.

Foto: Lexus

Abychom nezapomněli, Lexus má vpředu klasické logo, zatímco vzadu jej vystřídal nápis

U panoramatického střešního okna jde nastavit stupeň zaclonění, zadní sedadla vás namasírují, dotykový panel střechy usnadní komunikaci mezi členy posádky a precizní audiosystém bude lahodit uším.

Technické údajeLexus LF-Z Electrified
Celková délka4 880 mm
Celková šířka1 960 mm
Celková výška1 600 mm
Rozvor2 950 mm
Pohotovostní hmotnost2 100 kg
Dojezd na elektřinu600 km (WLTP)
Typ baterieLithium-iontová
Kapacita baterie90 kWh
Nabíjecí výkon150 kW
Způsob chlazeníKapalinový
Zrychlení 0–100 km/h3,0 s
Nejvyšší rychlost200 km/h
Maximální výkon400 kW (544 k)
Maximální točivý moment700 Nm

V březnu 2024 plánuje Lexus v závodu Šimojama (v prefektuře Aiči) otevřít nová obchodní, technologická, výstavní a konferenční centra. Budou zde působit také konstruktéři, návrháři a lidé zaměření na produktové plánování. Celý vývoj se tak přesune na jedno místo, ovšem automobily zažijí ještě náročnější testování, například i kvůli různým profilům terénu nebo pokročilému vyhodnocování vysokých cestovních rychlostí. Zvýší se rovněž podpora zachování přirozeného ekosystému a regenerace okolní fauny i flóry.

Je jasné, že technologický závan jedné z největších automobilových korporací nenechá globální trh chladným, a protože rok 2025 pomalu klepe na dveře, možná s nákupem bzučící Tesly ještě počkejte. Mohlo by se totiž stát, že severoamerické elektromobily Elona Muska budou oproti japonským lexusům působit jen jako dětské hračky.

Reklama

Sdílejte článek