Hlavní obsah

Blog: Legenda, která by se měla bát o jméno

Foto: Jeep

Jeep aby už možná začal pro Cherokee vymýšlet nové jméno. Hlavně ať nic neznamená a na nic neodkazuje, aby se to náhodou někoho nedotklo

3. 3. 2021

Existuje už pětačtyřicet let a v automobilovém světě je to legenda. Teď se ale ozvali indiáni z kmene Cherokee, kteří si myslí, že by bylo vhodné, kdyby Jeep svůj model přejmenoval. A nemuselo by skončit jen u auta…

Článek

Když jsem si vloni přečetl, že se americký fotbalový tým Washington Redskins („Rudoši“ či „Rudokožci“) musel po skoro devadesáti letech přejmenovat na Washington Football Team, nevěřícně jsem zavrtěl hlavou a dál tomu nevěnoval pozornost. Teď už zase nevěřícně kroutím hlavou. Zástupci indiánského kmene Cherokee podle serveru Washington Post vyzvali Jeep, aby přejmenoval svoje legendární auto.

Foto: Jeep

Za pětačtyřicet let Jeep vyrobil víc než tři miliony aut Cherokee

Přijde vám to padlé na hlavu? Mně ano. Napřed se Lewis Hamilton soudí s výrobcem hodinek Hamilton o jméno (hodinářská manufaktura byla založena v roce 1892, Hamilton se narodil v roce 1985), teď se náčelník Cherokee ozval, že ho hnutí Black Lives Matter inspirovalo k tomu, aby Jeep přestal používat označení Cherokee. První Jeep Cherokee se přitom objevil v roce 1974.

„Jeep by neměl dělat marketing prostřednictvím našeho jména,“ uvedl v otevřeném dopise automobilce náčelník kmene Chuck Hoskin Jr. „Bylo by vhodné, kdyby automobilka přestala používat jméno našeho kmene a kdyby přestala používat maskoty, kresby i ikonografii log, které s námi souvisejí.“ Podle Hoskinse je název Cherokee součástí kulturní identity jeho kmene.

Pravda je taková, že když se řekne Cherokee, tak si napřed vzpomenu na indiánky Karla Maye, Vinnetoua a Old Shatterhanda a teprve pak na auto. Ale na druhou stranu, Cherokee se s jedním krátkým odmlčením vyrábí už pětačtyřicet let, tvoří čtyřicet procent prodejů automobilky a výrobce už pracuje na další generaci. Takže tady si nikdo nevymyslel žádnou velkou novinku a značku Jeep Cherokee už lze svým způsobem taky považovat za historickou.

Foto: Jeep

Jeep Grand Cherokee

„Názvy našich automobilů byly pečlivě vybrány, aby uctívaly a oslavovaly původní americké obyvatele za jejich ušlechtilost, odvahu a hrdost. Jsme otevřeni dialogu s náčelníkem kmene Cherokee Chuckem Hoskinem Jr. více než kdy jindy,“ uvedla společnost Jeep. Náčelník se nechal slyšet, že se mu přístup výrobce vozů líbí a že dveře k jednání jsou otevřené. „Chápeme vysvětlení Jeepu, ale víc by nás poctilo, kdyby se Jeep zajímal o naši historii, kulturu a jazyk,“ řekl Hoskins v rozhovoru pro Automotive News, ale taky přiznal, že Jeep Cherokee se nejspíš bude dál vyrábět. „Nedali jsme Jeepu požehnání k tomu, aby jméno dál používal, ale myslím si, že to společnosti nezabrání, aby jméno dál používala.“

Může se tedy zdát, že náčelník má rozum. Jenže to by nesměl vzápětí vyjít v americkém magazínu Car and driver článek, ve kterém Hoskins jr. říká, že to vnímá tak, že nejde jen o samotný Jeep Cherokee, ale o celkový pohled na věc. „Všichni výrobci by měli přestat používat názvy, které obsahují indiánská jména,“ řekl doslova. „Lepšímu pochopení naší kultury nepomohou jména, maskoti nebo zpěv na fotbalových stadionech. Doufejme, že výrobci od toho všeho oprostí.“

Takže fajn. Teď aby se Jeep bál, že přijde o název Cherokee. Ach jo. Myslím, že Řím by se měl ozvat, že Ferrari parazituje s novým modelem Roma na jeho historii, Renault by se měl zamyslet nad názvem Koleos, Mercedesu bych doporučil, jestli by nebylo méně sexistické, aby se jmenoval jen Benz a cikánskou pečeni bych snad raději ani nechtěl komentovat. A co si o tom myslíte vy?

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: