Hlavní obsah

Česká stopa: Bez Čechů by značka Mercedes nikdy nevznikla!

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Území České republiky se dá považovat za kolébku automobilismu. Tatra je druhou nejstarší dosud existující automobilkou a ve Vratislavicích nad Nisou se narodil geniální konstruktér Ferdinand Porsche. Málokdo však ví, že Češi jsou významně spojeni rovněž s historií značky Mercedes-Benz, nejstarší automobilky světa!

Článek

Historie značky Mercedes-Benz je spletitá, září v ní však jedna osoba - Emil Jellinek. Rakousko-uherský podnikatel, vizionář a automobilový nadšenec, který má, jak již samotné příjmení napovídá, české kořeny - jeho otec se narodil v Drslavicích poblíž Uherského Hradiště.

Emil Jellinek nešel ve šlépějích otce a bratrů, místo studia se začal rovnou věnovat obchodu, což mu přineslo značné jmění. Jako správný vizionář se Jellinek zajímal i o tehdejší novinku - automobil. V roce 1897 si přečetl novinový článek o automobilu Daimler s motorem Phoenix. Vydal se tedy do Daimlerovy továrny v Cannstattu s tím, že by si rád dva automobily objednal. Byl však zklamán maximální rychlostí vozu a toužil po navýšení z 24 km/h na tehdy nevídaných 40 km/h. "Proč bych si jej měl kupovat místo koně, když nebude rychlejší," uvažoval. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Jellinek však disponoval značným finančním obnosem, nakonec se tedy s Daimlerem domluvil. Navíc to byl pěkný rýpal, neustále se tedy do konstrukce vozu vměšoval. Pan Daimler a šéfkonstruktér Maybach však jeho připomínky neignorovali, ale naopak je brali jako výzvu. Vše vyvrcholilo v roce 1900, kdy Jellinek přišel s velkým finančním obnosem a touhou postavit nejlepší závodní vůz světa. Automobil dostal zcela nový motor o výkonu 35 koní, příhradový ocelový rám, štěrbinový chladič a další novinky. Jellinek si vymínil, aby se automobil jmenoval dle jeho milované dcery Mercedes, což ve španělštině znamená "půvab". Výsledkem byl automobil Mercedes 35hp, který je považován za první stroj z nové éry automobilsmu, přičemž s původní kočárovou konstrukcí nemá nic společného.

Foto: Archiv Garáž.cz

Hned první závod v Nice byl obrovským úspěchem, Mercedes vyhrál ve všech kategoriích! Díky tomu se Daimler rozhodl používat obchodní označení Mercedes pro všechny své modely. Jellinek mezitím fungoval jako dealer těchto vozů, díky svým konexím a značné popularitě mezi smetánkou dokázal nadchnout pro tehdy drahé a výstřední automobily i ostatní. 

Automobilce se začalo dařit a noví zákazníci se jen hrnuli. Kvůli sporům s vedením Daimleru však nakonec Jellinek z automobilky v roce 1911 odchází, přičemž vydělané peníze investuje do nemovitostí ve Francii. Slibné poslední roky života překazí Emilovi první světová válka. Byl totiž Francouzi obviněn ze špionáže a zabavili mu veškerý majetek. To přivedlo Jellinkovu rodinu na mizinu, Mercedes dokonce prý musela žebrat o jídlo na ulici. Emil Jellinek nakonec umřel v roce 1918 v hotelovém pokoji v Ženevě ve věku 64 let, přičemž až do své smrti byl obrovským automobilovým nadšencem. 

Foto: Archiv Garáž.cz

V roce 1922 se pak jeho rodina dozvěděla, že s rozpadem Rakouska-Uherska získává Jellinek česko-slovenské občanství po svém otci, čímž se ruší perzekuční opatření, uvalená na jejich majetek ve Francii. O čtyři roky později pak v důsledku hospodářské krize došlo ke spojení firem Daimler a Benz, čímž vzniklo obchodní označení Mercedes-Benz. Kdo však ví, kde by tato automobilka dnes byla bez zapálení Emila Jellinka, který jí dal nejen tvář, ale i jméno.

Spolupráce Ferdinanda Porsche a Mercedesu

Konstruktr Ferdinand Porsche, kter měl až do svch 59 let česk občanstv a již v roce 1900 sestrojil uniktn elektromobil, se podlel na cel řadě zajmavch projektů.Jakožto nejuznvanějš konstruktr sv doby spolupracoval i s Mercedesem, a to na zvodnch vozech, kter vldly tratm 20. let. Jednalo se o Mercedesy SS a SSK.

Reklama

Načítám