Hlavní obsah

Když se profíci střídají s amatéry v autech za stamiliony

Foto: Autodrom Most

V loňském závodě se vešlo v kvalifikaci patnáct aut do jedné vteřiny. Vyrovnanost startovního pole bere dech!

16. 5. 2019

Představte si, že taxikář a čerstvý absolvent autoškoly tvoří jeden tým a střídají se v jednom autě. Každý s jiným způsobem jízdy, technikou i hranicí rizika. Přesně tohle uvidíte o víkendu v Mostě. Jenom s tím rozdílem, že se jezdí až 300 km/h, jedno auto stojí kolem deseti milionů korun a profík i amatér se za volantem v průběhu závodu vystřídají.

Článek

Atraktivitu má seriál ADAC GT Masters ve své DNA. Divácky mimořádně povedený vzorec tvoří drahá auta, vizuální i akustický zážitek, napětí a souboje doslova kolo na kolo, kdy není nouze o zvraty i kolize. Ve stávající podobě se tenhle populární mezinárodní šampionát jezdí od roku 2007, v Mostě měl premiéru loni. A protože byla úspěšná, uvidí diváci gétéčka i letos o víkendu 18. až 19. května.

Hlavním lákadlem bude pro tuzemské fanoušky bezpochyby jméno Vettel. Ne, čtyřnásobný mistr světa F1 Sebastian nepřijede. Ale jeho mladší bratr ano. Dvacetiletý německý talent Fabian Vettel paradoxně startuje za tým HTP Motorsport, který připravuje do závodů vozy Mercedes-AMG GT3. „Mercedes byl vždycky náš soupeř. Celá rodina to tak vnímala, protože můj bratr vždycky bojoval proti nim. Ale nemám s tím žádný problém a jsem rád, že jezdím zrovna za Mercedes, protože je to velmi úspěšná značka ve všem, co dělá,“ vysvětlil situaci pro německý deník Bild Fabian Vettel.

Foto: Autodrom Most

Při závodech ADAC GT Masters je otevřená „pitlane“, takže diváci mohou nakouknout týmům až do kuchyně

České barvy bude hájit tým Igora Salaquardy I.S.R., za který jezdí syn majitele Filip Salaquarda s německým kolegou Frankem Stipplerem. Ve voze Audi R8 LMS naskakují do druhé sezony prestižního šampionátu. Při loňské premiéře se blýskli celkovým devátým místem. „Jezdíte před svými fanoušky, přáteli, sponzory, kteří vás přišli podpořit osobně a nechcete je zklamat. Vaším přáním je, aby na vás byli pyšní. Uděláte maximum, aby s vámi mohli prožít nezapomenutelnou euforii z vítězství v reálu a ne jen u televizních obrazovek. Vyhrát domácí závod je tím nejkrásnějším zážitkem. O to větším zklamáním je, když se nedaří,“ přiblížil Filip své pocity.

Minimální handicapy, maximální souboje

Pravidla ADAC GT Masters jsou jednoduchá. Amatérský a profesionální jezdec, jejichž statusy se přesně řídí regulemi FIA, tvoří jeden dvoučlenný tým a sdílí jedno auto. V závodě dlouhém 60 minut plus jedno kolo se musejí v předem určeném pit stop intervalu vystřídat v boxech. Amatér většinou tenhle závod začíná a profík dokončuje. Regulím podléhají i vozy, na kterých se závody jezdí. Aby byly handicapy co nejmenší, závodní supersporty jsou před startem doplňovány závažím. Systému se říká „Balance of Performance“ a díky němu se často prvních dvacet vozů vejde v kvalifikaci do jediné sekundy. Nejdůležitější je tak řidičské umění, závodní dravost a hlad po vítězství.

Do letošního ročníku se přihlásilo devatenáct týmů s jednatřiceti vozy. Na roštu spatříte luxusní kousky jako Porsche 911 GT3 R, Audi R8 LMS GT3 Evo, Ferrari 488 GT3, Corvette C7 GT3-R, BMW M6 GT3, Lamborghini Huracan GT3, Mercedes-AMG GT3 nebo Aston Martin Vantage GT3.

Foto: Autodrom Most

Celý závodní víkend má pěkně nabitý program – kromě ADAC GT Masters se jede ještě třeba německá série TCR nebo Porsche Cup

Experti odhadují, že by mohly padat traťové rekordy. Pokud se tak stane, hlavní roli nebude hrát zřejmě ani tak řidičský um, ale asfalt. Starý a na mnoha místech hrbolatý povrch v úseku dlouhém 2,4 kilometru dělníci letos v Mostě nahradili novou vrstvou. Jen tak mimochodem – stálo to 15 milionů. Okruh s délkou 4,212 kilometru má nyní obnovenou zhruba tři čtvrtinu povrchu dráhy.

„Nový asfalt je hladký, jezdci si ho pochvalují. Jezdí se na něm od poloviny března. Ze začátku samozřejmě klouzal, s přibývajícím předsezonním testováním týmů je však stále více pogumovaný. Věřím tomu, že do startu ADAC GT Masters už budou auta v zatáčkách perfektně držet, a fanoušci se tak dočkají nových traťových rekordů,“ vysvětluje sportovní manažer autodromu Jakub Krafek. Předpoklady ohledně traťových rekordů naznačuje i prohlášení Filipa Salaquardy po prvních testech, který se nechal slyšet, že proti loňsku je okruh „pocitově“ zhruba o půl vteřiny na kolo rychlejší.

Foto: Autodrom Most

Pořád je na co koukat...

Porsche kam se podíváš

Gétečka pojedou společně s vloženými sériemi ADAC TCR Germany, které si loni v Mostě vítězně vyzkoušel i český závodní nestor Petr Fulín. Pojede se ovšem také Spezial Tourenwagen Trophy, a hlavně Porsche Carrera Cup Germany. Oba seriály se na německé závodní scéně objevují už třiatřicet let a zejména přehlídka elegantních sportovních speciálů Porsche polaská oko petrolheada. A například úspěšní jezdci z šestnácti týmů Porsche Carrera Cupu Germany si rozdělí v této sezoně na prize money celkem 550 000 eur, tedy přibližně 14,3 milionu korun.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama