Hlavní obsah

10 nejlepších závodních jezdců všech dob

Foto: Archiv redakce
7. 1. 2019

Tento článek je věc názoru. Autor vychází z dobových pramenů, legend a osobního cítění. Dát dohromady 10 nejlepších závodních jezdců všech dob může být stejně obtížné jako vybrat 10 nejkrásnějších žen na světě. Co na tom, že za závodníky hovoří počty vítězství. Vždyť nelze dost dobře srovnávat jezdce formule 1 s piloty rallye nebo Nascar, natož abyste dokázali jednoznačně rozsoudit, jestli byl lepší jezdec, který krotil 600koňové monstrum bez brzd, nebo ten, který jezdí s monopostem zvládajícím přetížení v zatáčce až 6,5 G. Sám jsem jich vybral devět, toho desátého zvolte v diskuzi vy!

Článek

Ayrton Senna da Silva

Přezdívka: Beco

Státní příslušnost: Brazílie

Závodní disciplína: Formule 1

Největší úspěchy: 3x mistr světa ve formuli 1

Narodil se, aby řídil závodní auto. A spousta závodních jezdců si myslí, že Senna byl nejtalentovanější řidič všech dob. Konkrétně Magazín Autosport se jednou zeptal více než dvou set pilotů F1 a zhruba čtyřicet procent z nich ho dalo na první místo. Byl mezi nimi Schumacher, Häkkinen, Alonso, Massa, Barichello a třeba i Bruno Senna, který si pamatuje, že jeho strýc dokázal nastavit tlaky v pneumatikách jen tak z hlavy. Nigel Mansell, jeden ze Sennových největších konkurentů, o něm řekl, že ho absolutně respektuje a neviděl ještě nikoho, kdo by dokázal jet víc na limitu. A Martin Brundle, komentátor formule 1, ale taky závodník, se kterým Senna závodil ve formuli 3 tak zuřivě, že nakonec skončil Brudleovi na hlavě, se nechal slyšet, že tajemství rychlosti Ayrtona Senny bylo v tom, že přijel do zatáčky a díky svému šestému smyslu ihned věděl, kolik bude mít přilnavosti. Taky zásluhou toho dokázal být na mokru v kvalifikaci o sekundu rychlejší než soupeř na druhém místě. Ayrton sám o sobě mluvil tak, že v autě se dostává do jiného stavu mysli. „Třeba kvalifikační kolo v Monaku v roce 1988 překonalo mé vědomé chápání... Byl jsem daleko za limitem, ale i tak jsem byl schopen najít toho víc, byl jsem v jiné dimenzi," řekl doslova.

Ayrton se poprvé posadil za volant ve čtyřech letech, a aby mohl řídit, obětoval cokoliv. I vzdělání. Jako student byl průměrný, ale už v osmi letech bravurně řídil rodinné auto. Ve třinácti letech pak školu opustil a začal závodit. Hned ve své první sezoně stál na stupních vítězů, v sedmnácti vybojoval titul mistra Jižní Ameriky, hned v prvním roce vyhrál britskou formuli Ford 1600.

Talent od pána boha vyhasl 1. května 1994 na okruhu v Imole při Velké ceně San Marina, když mu praskl sloupek řízení v rychlosti 280 km/h. Blízcí lidé, ale i jeho soupeři vám potvrdí, že svou smrt prý tušil…

Alain Prost

Foto: Shutterstock

Přezdívka: Profesor

Státní příslušnost: Francie

Závodní disciplína: Formule 1

Největší úspěchy: 4x mistr světa ve formuli 1

Vyhrál čtyři tituly ve formuli 1, ale jen to by nestačilo. Prost si svoje místo v Top 10 zasloužil zejména proto, že od roku 1987 do roku 2001 držel v šampionátu F1 většinu rekordů – od počtu pole position přes nejrychlejší kola až po počet získaných bodů. Jestli na něm však něco opravdu obdivuji, je to styl jeho jízdy, na nadarmo se mu říkalo Profesor. Když se podíváte na jeho onboardy, je zcela zjevné, s jakou lehkostí a nenuceností dokázal jet opravdu rychle; podobně jezdil i Jackie Stewart, kterého Prost v několika rozhovorech sám zmínil jako svůj vzor. Alain Prost dokázal během závodu pošetřit brzdy i pneumatiky, takže mohl ve finále ještě zatlačit, bylo-li třeba. Jeho týmoví inženýři oceňovali taky způsob, jakým si dokázal nastavit auto, nebo jak si uměl říct, co jeho monopost potřebuje. A Prost sám přiznal: „Mým ideálem bylo vždy vyhrát s co nejmenším úsilím.“

Napadlo by vás, že Prost jako dítě závodit vlastně vůbec nechtěl a sám sebe viděl spíš jako profesionálního fotbalistu? Šel mu totiž náramně tělocvik, hlavně pak gymnastika.

Anthony Joseph Foyt

Přezdívka: Super Tex

Státní příslušnost: USA

Závodní disciplína: několik

Největší úspěchy: 4x vítěz Indianapolis 500, vítěz Daytona 500, 24h Le Mans, 24 h Daytona, 12h Sebring, 2x mistr světa IROC

Závodil dlouhých čtyřicet let a závodil se vším, co mělo kola a volant – bylo mu jedno, jestli je to vysokozdvižný vozík nebo kamion. Podle všeho neběhal po světě univerzálnější závodní jezdec. A kromě toho, že uměl řídit, tak i rozuměl technice – vozy, s nimiž v roce 1967 a 1977 vyhrál Indy 500, si totiž postavil sám!

Foyt byl známý nekompromisním stylem jízdy i tím, že mnohdy spoléhal na štěstí. Občas ošklivě havaroval, ale místo aby to bral jako varování, považoval to za důkaz, že strážní andělé při něm stojí. Svůj první závod odjel v osmnácti letech, když si na něj půjčil auto svého otce, ale ten se na něj později už jistě nezlobil, protože jeho talentovaný synek je dodnes jediným jezdcem, který vyhrál Indianapolis 500, Daytona 500, 24 hodin Le Mans, 24 hodin Daytona a 12 hodin Sebring. Společně s Danem Gurneyem se stali prvními Američany, kteří vyhráli 24 hodin Le Mans; Super Tex navíc předtím ujel s autem jen deset kol v tréninku, aby v závodě odjel téměř osmnáct hodin ze čtyřiadvacetihodinového závodu.

Juan Manuel Fangio

Přezdívka: El Maestro

Státní příslušnost: Argentina

Závodní disciplína: Formule 1

Největší úspěchy: 5x mistr světa ve formuli 1

Dřív bylo všechno trochu jinak. Když v roce 1957 slavil titul mistra světa ve formuli 1, bylo mu 46 let! Vyučený automechanik začal závodit v třiadvaceti letech – na první závod si vlastnoručně upravil Ford T, který předtím sloužil jako taxík. Nedojel. A víte co? Opravdu na plný úvazek začal závodit až po druhé světové válce, před ní vyhrál „jen“ závod 1000 mil v Argentině.

Juan Manuel Fangio oslavil sedmatřicáté narozeniny podpisem smlouvy s Alfou Romeo a v roce 1951 se stal poprvé mistrem světa! Následovala roční pauza poznamenaná těžkou Fangiovou havárií. Jel tehdy nonstop z Belfastu do Monzy, aby nastoupil do závodu, ve kterém po půl hodině málem zemřel.

Pěti mistrovskými tituly (z toho čtyři s různými týmy) se Fangio nesmazatelně zapsal do automobilové historie a na dlouhé roky se stal nejúspěšnějším pilotem F1 všech dob, jeho rekordy dokázal překonat až jistý Schumacher. Ten o něm mimo jiné prohlásil, že Fangio je pravý mistr a nejlepší jezdec historie, o několik úrovní lepší než on sám. Ostatně Fangio se úctě ostatních závodníků těšil celý život. Nejen po ukončení kariéry, ale i v dobách, kdy už za zbytkem pole zaostával. Bylo to při Velké ceně Francie v r. 1958, když Mike Hawthorn mířil s rudým Dinem do cíle a předjížděl pomalejšího Fangia v Maserati o jedno kolo. Ale dříve, než ho odmávl šachovnicový praporek, však Hawthorn zpomalil, takže Fangio projel cílem před ním. Pak v boxech vše jen suše komentoval: „Fangio se prostě nepředjíždí o jedno kolo…“

Sébastien Loeb

Foto: NurPhoto/Getty Images

Přezdívka: Mimozemšťan

Státní příslušnost: Francie

Závodní disciplína: WRC, vytrvalostní závody, rallyecross, Dakar, WTTC

Největší úspěchy: 9x mistr světa v rallye

Začínal na amatérských závodech ve slalomu – se sériovým Peugeotem 106 obrážel francouzská letiště. Dnes je považován za nejlepšího řidiče současnosti, který se vrací do mistrovství světa v rallye a za pár dní startuje na Dakaru…

Loeb poráží soupeře rozdílem třídy. A není to jen o rychlosti, jeho hlavní devizou je spolehlivost. Dokáže se neuvěřitelně koncentrovat, má mimozemsky koordinované pohyby a téměř nikdy nechybuje. Až do svých patnácti let byl Loeb nadaným gymnastou, kterého auta bavila tak nějak normálně. Jenže pak jeden Loebův známý přišel s nabídkou startů v produkčním Peugeotu 106 (jen tak mimochodem, to bylo naposledy, kdy se Loeb posadil do jiného francouzského auta, než je Citroën) a hned při prvních startech zaujal rychlou a spolehlivou jízdou. Do mistrovství světa vstoupil Loeb v roce 1999 za volantem Citroënu Saxo Kit Car a hned první velká akce, Katalánská rallye, skončila nehodou. Od té doby ale chyboval minimálně a v roce 2001 získal svůj první světový titul v nově vypsaném juniorském mistrovství Super 1600. Šéf továrního týmu Citroën Guy Frequilen splnil svůj slib a Loeb dostal odměnu v podobě startu se zbrusu novým modelem Citroën Xsara WRC na Rallye San Remo... Dojel těsně druhý.

V rallye Loeb porážel soupeře vždy podle stejného scénáře. V první etapě všem ujel a pak kontroloval náskok. Když v Monte Carlu spadl na zledovatělé trati do propasti a do závodu systému SupeRally se zase mohl vrátit, jel tak, že se z hloubi startovního pole dokázal prodrat až na konečné druhé místo. Tehdy prý jel na sto procent celou dobu.

Teď se Loeb baví životem. Závodil v rallyecrossu, jezdí Dakar, zvítězil na Pikes Peaku a nyní se za volantem Hyundaie vrací na několik závodů do rallye.

Michael Schumacher

Foto: Benetton

Přezdívka: Schumi, Rudý baron

Státní příslušnost: Německo

Závodní disciplína: Formule 1

Největší úspěchy: 7x mistr světa ve formuli 1

Můžete ho milovat, můžete ho nenávidět, může vám ho být líto, ale ať k němu cítíte cokoliv, musíte ho respektovat. Sedm titulů ve formuli 1, absolutní dominance, neuvěřitelné řidičské schopnosti, analytické myšlení… Ale víte co? Přečtěte si o něm raději TADY.

John Surtees

Přezdívka: Velký John

Státní příslušnost: Velká Británie

Závodní disciplína: MS silničních motocyklů, formule 1

Největší úspěchy: 7x mistr světa v závodech motocyklů, mistr světa ve formuli 1

Musím ho sem zařadit už jen proto, že jde zatím o jediného jezdce, který dokázal získat titul mistra světa F1 i titul mistra světa v závodech silničních motocyklů.

A John Surtees, jen tak mezi námi, má těch titulů hned osm. A se závoděním přitom začínal až zatraceně pozdě, když ho v patnácti letech jeho otec přihlásil do závodů na motorkách, které vyhrál. Z vítězství se sice neradoval dlouho, protože když pořadatelé zjistili, kolik mu je, byl diskvalifikován pro nedostatečný věk, ale co už… V roce 1955 získal první titul, o rok později ho dokázal potvrdit a v následujících sezónách vyhrál dvaatřicet z devětatřiceti podniků. Kromě toho se stal nejmladším jezdcem, který nejen, že dokázal dojet do cíle náročné Tourist Trophy na ostrově Man, ale také ji vyhrát. A to třikrát po sobě, přičemž pak přidal ještě jedno zlato. Na motorce definitivně získal sedm titulů mistra světa, k tomu přidejte ještě čtyřiatřicet nejrychlejších kol, pětačtyřicet stupňů vítězů a osmatřicet prvenství... A máte před sebou legendu, mistra svého oboru, motorkářského génia.

Pak přesedlal do monopostu formule 1 a v roce 1964 vyhrál ve službách Ferrari celou sezónu, když dokázal porazit samotného Jima Clarka. O dva roky později pak ještě přidal titul vicemistra, to už jako jezdec Brabhamu.

Jim Clark

Přezdívka: Létající Skot

Státní příslušnost: Velká Británie

Závodní disciplína: Formule 1, Indycars, vytrvalostní závody

Největší úspěchy: 2x mistr světa ve formuli 1, vítěz Indianapolis 500

V porovnání se sedmi tituly Michaela Schumachera jsou jeho dva jen slabým odvarem. Nicméně Clark je tady kvůli tomu, že nebyl specialistou na formuli 1 jako Senna, Fangio, Prost nebo Schumacher, on totiž mohl jet s jakýmkoliv autem v jakémkoliv počasí a vždy s jasnými ambicemi na vítězství.

Jeho talent byl nepopiratelný, dokázal totiž z každého auta dostat maximum, navíc to ani nevypadalo, že by šel „přes závit“. Jima Clarka zná každý z formule 1. A aby taky ne – kdyby startoval se spolehlivějšími auty, mohl mít rozhodně víc titulů než jen ty dva. Ale jak už zaznělo, tenhle člověk uměl jezdit i na dveřích od záchodu, jak závodníci s oblibou používají. Když v roce 1965 vyhrál v Indianapolis, stal se jediným pilotem všech dob, který vyhrál formuli 1 a Indy 500 v jedné sezóně. Třikrát pak startoval v 24h Le Mans a dvakrát skončil na bedně.

Dale Earnhardt

Foto: Flickr.com

Přezdívka: Intimidator

Státní příslušnost: USA

Závodní disciplína: Nascar

Největší úspěchy: 7x šampion Nascar, 4x šampion IROC, vítěz Indianapolis 500

Je otázkou, jestli tady neměl být spíš Richard Petty, který je čistě statisticky nejúspěšnější automobilový závodník všech dob. Ale pravda je taková, že Dale Earnhardt nejenže ovládl svoji éru účinkování v Nascar, ale on se stal synonymem pro tuto závodní disciplínu a opravdovou modlou fanoušků. Zamilovali si ho pro jeho agresivní styl jízdy, soupeři se ho báli jako čert kříže, ale Earnhardt měl ten talent, že se dokázal pohybovat nejen na hraně fyzikálních zákonů, ale i na hraně pravidel.

Earnhardt zemřel v roce 2001 při závodech Nascar na okruhu v Daytona Beach na Floridě. Tragédie, kterou zámořská média přirovnala k nehodě brazilského pilota formule 1 Ayrtona Senny v roce 1994 v italské Imole, se odehrála v posledním kole, jen pár set metrů před dojezdem do cíle. Earnhardt v poslední zatáčce předjížděl soupeře, ale dostal smyk a narazil ve velké rychlosti do zdi. Jeho syn dojel v závodě na druhém místě a dál pokračuje v odkazu svého otce…

A kdo by měl být podle vás tím desátým v našem žebříčku? Podělte se o svůj názor v diskuzi!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama