Hlavní obsah

Jedno z nejkrásnějších závodních aut jde do aukce!

Foto: RM Sotheby’s

Jaguar XJR-11 sice nevyhrával, ale i tak se svými bílo-fialovými barvami stal jednou z legend motorsportu

21. 9. 2019

Nemusíte být zrovna sběratel závodních aut, stačí vám na to selský rozum, aby vám bylo jasné, že nejcennějšími závodními vozy jsou ty se slavným rodokmenem. Právě teď jsou všichni boháči a nadšenci do aut ve střehu, do dražby totiž půjde Jaguar XJR-11!

Článek

Je to jedno z nejznámějších a nepochybně i nejhezčích závodních aut historie. Kombinaci fialovo-bílé s velkými nápisy Silk Cut znají i lidé, které motorsport naprosto míjí. Ale pozor, spousta lidí už neví, že tyhle barvy patří cigaretové značce, která s Jaguarem dlouhodobě spolupracovala. A auto přesně v těcho barvách bude příští měsíc na prodej v dražbě RM Sotheby's. Stačí se podívat na fotky a zahoříte touhou…

Foto: RM Sotheby’s

Karbonová karoserie měla přítlaku na rozdávání

Přitom modely Jaguaru XJR-11, respektive XJR-10 postaveného pro sérii IMSA, neměly nijak snadný život a v historii motorsportu připomínaly spíš kometu. Přišly totiž po modelu XJR-9 a před modelem XJR-12, které vítězily v Le Mans. A na tratích se tyto závoďáky potkávaly s vozy Sauber- Mercedes C11, které je válcovaly svou spolehlivostí. Závodily navíc jen dva roky, než skupina C definitivně zanikla…

Příběh Jaguaru XJR-11 se začal psát po závodní sezóně v roce 1988, kdy Tom Walkinshaw, duchovní otec všech závodních jaguárů té doby, musel najít pokračování úspěšného modelu XJR-9. V něm používaný sedmilitrový dvanáctiválec byl totiž nejen příliš těžký, ale hlavně přestal vyhovovat novým technickým předpisům. Walkinshaw však nehledal nijak dlouho a nemusel ani cestovat za hranice. Srdcem XJR-11 se stal šestiválec o objemu 3,5 l s dvěma turbodmychadly, který předtím poháněl závodní MG Metro 6R4, jeden ze závodních speciálů ultimativní skupiny B. Výkon 650 (IMSA) nebo 750 koní byl více než dostatečný, motor s celohliníkovým blokem navíc vážil jen 143 kg.

Foto: RM Sotheby’s

Srdcem auta je přeplňovaný šestiválec z ďábelského MG Metro 6R4

Jaguar XJR-11 má karbonový monokok a využívá přísavný Venturiho efekt. Řídit ho bylo fyzicky náročné, navíc jak se ukázalo, auto se potýkalo s technickými problémy…

První start Jaguaru XJR-11 se uskutečnil na domácím okruhu Brands Hatch v červenci 1989 a vůz s posádkou Jan Lammers a Patrick Tambay dojel na pátém místě. Místo zlepšení ale následovaly problémy s turbodmychadly a elektronikou, a tak chytré hlavy u Jaguaru měly přes zimní přestávku zatraceně hodně práce.

Bohužel, ani to ale nestačilo a přes řadu vylepšení se Jaguar XJR-11 nikdy nestal slavným. Zazářil až v Silverstonu, kde si duo Martin Brundle a Alain Ferté dojelo pro první místo. Pak ale skupina C skončila a projekt XJR-11 se stal zapomenutým.

Nicméně i po letech vzbuzuje emoce – rozhodně se jedná o jedno z nejhezčích závodních aut historie. Tak uvidíme, kdo si ho koupí a kolik peněz za něj bude muset utratit…

autowebAUTOWEBaUtOwEb