Hlavní obsah

Jawa z Indie: Kdy si ji budeme moci koupit u nás?

Foto: Jawa Motorcycles

Jawa

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Po mnoha a mnoha dekádách jsme svědky toho, že česká značka Jawa opět cloumá světem motorek. Ta hybná síla ovšem nepochází z Týnce nad Sázavou, ale z Indie, od koncernu Mahindra. Nové retro modely se ještě ani nezačaly vyrábět a už slaví úspěch, ovšem my jsme vyzpovídali Jawu, abychom zjistili, kdy se jich dočkáme taky v ČR.

Článek

Abych uvedl rovnou vše na pravou míru, Mahindra Jawu nevlastní, a to žádným podílem. Celá spolupráce, která vyústila v Indii vyvinuté a vyráběné modely Jawy, spočívá pouze v poskytnutí licencí pro použití loga a názvu. Mahindra si tak zajistila značku, kterou lidé v Indii moc dobře znají a která bude moci na trhu konkurovat lokálnímu Royal Enfieldu.

Jak už bylo řečeno ve starším článku o nově představených indických motocyklech, Jawa se v Indii prodávala už někdy od šedesátých let a dokonce se tu dokonce i licenčně vyráběla. Když potom skončila platnost licence na název „Jawa“, pokračovala výroba dál pod názvem „Yezdi“, a Jawa tak v Indii vznikala téměř do konce minulého tisíciletí. Některé zdroje mimochodem uvádí, že když byla v Indii zkompletována a nastartována jedna z prvních dovezených motorek, vykřikl jeden z vyslaných českých mechaniků nadšeně „Jezdí!“. Toto oslavné zvolání bylo posléze přetransformováno do nového názvu.

Právě kvůli desítkám let licenční výroby vešla Jawa do povědomí mezi indickými motorkáři, takže když se Mahindra před pár lety rozhodla pro rozjezd „staré-nové“ retro značky, byla Jawa jasná volba. Indové z Mahindry si plácli s Čechy z týnecké Jawy na spolupráci a rozjel se vývoj, který loni ke konci roku vyústil v představení nové modelové řady. A ta vypadá prostě parádně… Na platformě se zbrusu novým motorem o objemu 301 ccm vyvinuli Indové celkem tři motocykly, vycházející vzhledově z klasické Kývačky a z Péráku. Není proto divu, že se čeští motorkáři (ale i nemotorkáři) ihned začali ptát, kdy si budeme moci nové indicko-české klenoty koupit u nás. A právě k tomu máme exkluzivní informace.

Foto: Jawa Motorcycles

Jawa

Zástupci týnecké Jawy se na konci května sešli v Praze se zástupci Mahindry, aby zjistili, jak se věci mají. Verdiktem je, že „všechno bude“, jen musíme počkat o něco déle, než se původně předpokládalo. Ještě před definitivním spuštěním výroby musela totiž Mahindra řešit jeden „pozitivní problém“, s nímž se původně nepočítalo. Jen co se otevřel objednávkový systém, Mahindru zaplavily objednávky a motorky se vyprodaly na dlouho dopředu. Ukázalo se, že je o Jawu enormní zájem a že původně zamýšlená výrobní kapacita, počítající s nějakými 15 tisíci motocykly ročně, absolutně nebude stačit.

Výrobní linka se tedy v první fázi modifikovala a v druhé dokonce rozšířila přibližně na dvojnásobnou kapacitu, čímž se musel posunout start sériové výroby až na podzim letošního roku. A od startu výroby je kapacita už nyní naplněna na dva roky dopředu. Jediné Jawy, které v tuto chvíli v Indii vznikají, se vyrábí coby prototypy (takže vlastně ručně), je jich přibližně 5-6 do týdne a slouží k tomu, aby je mohli dealeři v Indii vystavit na svých showroomech. Tamní dealerská síť se má totiž v brzké době rozrůst na nějakých 100 prodejen.

Takže kdy se dočkáme my? Týnecká Jawa očekává, že se prvního nového stroje z Indie dočkáme v ČR někdy na podzim, až se spustí sériová výroba. První motocykl (případně hrstka motocyklů) však nepoputuje k zákazníkům, ale poslouží k homologaci pro náš trh. K tomu je zapotřebí hotová sériová motorka, neboť zmiňované prototypy se mohou v některých ohledech ještě o něco lišit. Jak komplikovaná ona homologace bude, vzhledem k rozdílům v požadavcích indické a EU legislativy, se teprve ukáže. Bude zapotřebí provést měření emisí a podle toho určit, jaké změny budou muset proběhnout. Je pak na domluvě mezi Jawou a Mahindrou, které modifikace proběhnout už v továrně v Indii a které se „doklepnou“ tady u nás v ČR.

Sotva bude homologace hotová, mohou se motorky začít prodávat, ale ani to nejde úplně okamžitě. Jelikož v ČR nebude hotové servisní zázemí, hodí se české Jawě, že jsou v Indii motorky vyprodány na dlouho dopředu. Lze totiž očekávat, že v průběhu prvního roku budou nové motorky trpět některými „dětskými problémy“ a že první várky nebudou v úplně špičkové jakosti. Jawa chce tedy počkat, v mezičase vše připravit a první zákaznické motorky objednat do ČR v průběhu roku 2021. Pokud se nic nezmění, bude druhá polovina roku 2021 období, kdy by se mohly nové Jawy z Indie dostat k prvním zákazníkům v ČR. Motorkářská sezóna roku 2022 už má potom znamenat prodeje nových Jaw v plném proudu.

Reklama

Související témata: