Hlavní obsah

Jawa hýbe trhem a Royal Enfield vzkazuje, ať se „víc snaží“

Foto: Jawa/Royal Enfield

Jawa a Royal Enfield Classic 350 - přímí konkurenti bok po boku

Popravdě jsme si za posledních několik let ani nepomysleli, že by mohla malá tuzemská Jawa vzbudit nějaký rozruch, či dokonce vybudit cizí značky k ostrým loktům. Leč stalo se. Jak už ale asi tušíte, na vině ani tentokrát není česká týnecká Jawa, ale její „indická pobočka“ pod vedením moto-giganta Mahindra.

Článek

Jak už jsme informovali před pár týdny, nové retro Jawy, vyvinuté a představené pod hlavičkou Mahindry, slaví v Indii úspěch takřka epických rozměrů. Zákazníci lační nových strojů vzali on-line objednávkový systém útokem a výrobní kapacita je už teď rozprodaná až do září, tedy na půl roku od březnového spuštění výroby. A to se někomu nelíbí. Zcela konkrétně se to nelíbí druhému gigantu na poli retro motorek, kdysi anglickému a nyní indickému Royal Enfieldu, potažmo jeho mateřské společnosti Eicher Motors.

Oba výrobci totiž míří do přesně stejného a v Indii velmi úspěšného segmentu retro strojů o objemu kolem 300 ccm. Modely Royal Enfieldu Classic 350 a Bullet 350 se v Indii (kde jsou motocykly menších objemů nepostradatelným dopravním prostředkem) prodávají na stovky tisíc a za posledních deset let se odbyt značky zvýšil bezmála dvacetkrát. Nyní se na trh, kde Royal Enfield až dosud držel prakticky monopol, přidala Jawa, a ačkoliv se tu ještě pořádně neprodává, už stihla pohnout trhem.

Protože zatímco se Jawa pyšní rozprodanou výrobní kapacitou, Royal Enfield zažívá daleko horší období. Tradičně raketový růst značky, která mezi loňským a předloňským rokem zvýšila prodeje o 23 %, se zastavil a prodeje šly náhle o 5 % dolů. A právě představení nových Jaw od Mahindry na tom má svůj nemalý podíl.

Siddhartha Lal – generální ředitel Eicher Motors (a tím pádem i šéf Royal Enfieldu) – se k Jawě nepřímo vyjádřil a ostrými lokty rozhodně nešetřil. „Royal Enfield je zakotvený leader se silnou distribuční i poprodejní sítí a silným servisním zázemím. Pochopitelně vyvstanou noví vyzyvatelé a bude jich mnoho. Někdo se nás bude snažit kopírovat, někdo bude dělat věci úplně jinak, ale to je součást obchodní soutěže. Máme velmi dobrou produktovou řadu a velmi silné plány. Jsme na dobrém tažení a ostatní se budou muset více snažit, aby si z našich prodejů urvali alespoň ždibec.“

Lal dodal, že je přirozené, že úspěch značky přiláká nové a velké hráče, kolem kterých bude vždy poprask. Zároveň ovšem všechny ujistil, že žádná nová konkurence nevyvede Royal z míry a že má značka své způsoby, jak tyto výzvy zvládnout.

Pravdou je, že proti ohromně rozjetému Royalu, který má po Indii neskutečných 878 dealerství, začíná Jawa prakticky od nuly. Jenže jak se zdá, má i tak velmi solidně našlápnuto a onen zmíněný „ždibec“ by mohl být nakonec větší, než by kdo čekal. Šéf Royalu je evidentně poněkud podrážděn, tak uvidíme, jak se bude celá věc vyvíjet dál.

autowebAUTOWEBaUtOwEb