Hlavní obsah

Jak se chovat v blízkosti železničních přejezdů

Foto: Shutterstock / Karel Pesorna
15. 11. 2019

Chování na železničních přejezdech a v jejich blízkosti se vyučuje už v autoškole, přesto v něm řada řidičů chybuje. Je to přitom místo, kde se chyby neodpouštějí. Každoročně na nich u nás zahynou desítky lidí, přičemž v drtivé většině chybou řidiče. Stačí přitom dodržovat základní pravidla.

Článek

V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. To je poměrně hodně, každou chvíli tak nějaký během naší cesty autem míjíme. A bohužel řada z nás přitom riskuje, leckdy nevědomě. Přitom stačí dodržování elementárních pravidel a při křížení železniční trati se nám nemůže nic stát.

To potvrzuje i tiskový mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal: „Pokud by řidiči dodržovali dopravní předpisy, je téměř vyloučeno, aby ke střetnutí na železničním přejezdu došlo. Dle statistik Drážní inspekce je příčina mimořádných událostí na železničních přejezdech z 99 % na straně účastníků silničního provozu,” říká tiskový mluvčí a dodává, že střety, při kterých je vina i na straně železnice, se počítají ani ne v jednotkách za rok.

Pokud bude řidič dodržovat dopravní předpisy, a tedy i pravidlo, že nemá vjíždět na železniční přejezd v době, kdy u přejezdu blikají červená světla, nemůže se mu stát, že by se ocitl mezi padajícími závorami. Samozřejmě je ze stejného důvodu zakázáno vjíždět na železniční přejezd ve chvíli, kdy nám překážka (například kolona aut za přejezdem) nedovoluje ho bezpečně přejet. Pokud se ale řidič mezi padající závory přece jen dostane, není vše ztraceno. Všechny závory jsou konstruované tak, aby se při pokusu o přeražení buď nadzvedly, případně přelomily, a řidič automobilu by tak neměl dlouho váhat nad odřeným lakem auta a závoru prorazit.

Foto: Policie ČR

Následky střetu s vlakem bývají tragické. Jen za loňský rok zemřelo na železničních přejezdech v Česku 33 lidí

Bohužel ale stále dochází k případům, kdy řidič zůstane mezi závorami stát a následně dojde ke střetu s vlakem. Takové jednání je těžko pochopitelné, částečně za něj nejspíš může neznalost a částečně stres, který v tu chvíli na řidiče či řidičku působí. „Drážní inspekce kvůli takovým případům vydala bezpečnostní doporučení, aby červenobílý návěstní nátěr na vnitřní straně závor byl nahrazen jiným, zákaz neevokujícím nátěrem,” popisuje současnou situaci Martin Drápal. Místo červenobílé barvy bychom tak na vnitřní straně závor již brzy mohli vídat například modré šipky vpřed a nápisy nabádající řidiče k urychlenému opuštění železničního přejezdu proražením závory. Tady se konečně jednou někdo opravdu zamyslel, teď už jen jde o to, aby se nápaditá inovace co nejdříve uvedla do praxe na co největším počtu přejezdů.

Letos také obletěly republiku záběry z nehody na přejezdu v pražské Uhříněvsi, kterou natočil svědek události. Ten by místo natáčení tragédie mohl spíše pomoci. Vždy ale samozřejmě záleží na konkrétní situaci, nemá cenu riskovat svůj život ve chvíli, kdy se blíží vlak. „Například zavoláním na linku 112 a nahlášením čísla železničního přejezdu je možné do několika minut zastavit provoz na trati, nadzvednutím závory pak dokážete odstranit optickou překážku pro řidiče, který na to dokáže intuitivně reagovat a opustit přejezd,” radí svědkům mluvčí Drážní inspekce. Při takovém způsobu pomoci ovšem vždy pamatujte na to, abyste nebyli v trajektorii ve směru jízdy vlaku, kde by vás mohl zasáhnout odmrštěný vůz nebo jeho části.

Na video z nehody v Uhříněvsi se můžete podívat zde:

A jak snížit do budoucna počet střetů na železničních přejezdech? Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala především edukací řidičů: „Vzdělávání v oblasti dopravy by mělo intenzivně probíhat již od dětských let. Co se děti naučí, budou dále používat a vést k tomu své vlastní děti. Tento způsob výchovy je nejefektivnější a nejtrvalejší. Problém je spíše v dospělých, kteří své zažité stereotypy neradi opouštějí. Vidět to můžeme na příkladu obyčejného přecházení na přechodu pro chodce. Řada dospělých ignoruje semafory a dává tím špatný signál dětem, které jejich chování mohou opakovat. Samotná edukace řidičů v autoškolách by mohla být samozřejmě více zaměřena i na tato rizika spojená s železnicí.”

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama