Hlavní obsah

Jak funguje moderní automobilová škola? Rozbij a oprav!

Foto: Jan Majurník

Škola ve Vysokém nad Jizerou (Liberecký kraj) má už 101letou tradici

4. 6. 2021

Nejlepším učitelem je praxe, což vám potvrdí každý starý mazák, nicméně platí to i v rámci automobilového vzdělávání? Budete se divit, ale ano. Metoda „rozbij a oprav“ patří mezi nejúčinnější výukové praktiky a to se nebavíme o cíleném ničení starých vehiklů, nýbrž žhavých silničních novinek. Jak tedy funguje takové moderní školství v praxi? To ukáže návštěva ISŠ Vysoké nad Jizerou.

Článek

Do Integrované střední školy ve Vysokém nad Jizerou jsme se rozjeli na základě pozvání od českého importu DS Automobiles, který s výukovou institucí dlouhodobě spolupracuje. Tato škola se 101letou tradicí rovněž patří mezi přední reprezentanty svého oboru, takže si na ní můžeme ukázat, jak to vypadá v příkladném a moderním vzdělávacím centru.

Foto: Jan Majurník

Jednotlivé odborné třídy jsou posety automobilovými komponenty

Pojďme si nejprve představit učební obory, které napoví, o čem bude řeč dále:

  • Automechanik
  • Karosář
  • Mechanik-opravář motocyklů
  • Autolakýrník
  • Opravář lesnických strojů
  • Operátor logistik

A dále neméně důležité studijní obory:

  • Autotronik
  • Autotronik + nástavba (auto, moto)
  • Logistické a finanční služby

V roce 2000 získala ISŠ Vysoké nad Jizerou status pilotní školy, tudíž se stala garantem kvalitního automobilového vzdělávání a oborovou vlajkovou lodí Libereckého kraje.

Foto: Jan Majurník

Mimo statických pomůcek tu najdete i řadu interaktivních stojanů

Mimo všeobecných vzdělávacích předmětů typu čeština, angličtina a matematika se žáci v rámci odborné teoretické výuky postupně a hlouběji seznamují s odbornými předměty. Jde vlastně o komplexní přípravu na praxi, pochopení funkcí daných mechanismů, vysvětlení příčin i následků a v neposlední řadě též o poznání příslušné terminologie.

Abyste tomu lépe porozuměli, studenti si osvojují základní pravidla strojařiny a objevují, jak pracuje například podvozek, brzdy, řízení, převody, palivová soustava, elektronické komponenty a další části vozu. Souběžně s tím se rovněž dozvídají o technologiích oprav, diagnostice a o možných řešení konkrétních závad.

Aby mohla škola poskytnout patřičné zázemí pro praktickou výuku, musí hodně investovat a hodně spolupracovat se společnostmi orientovanými na automobilový průmysl. A není to pouze o materiálních aspektech, moderní automobily a konstrukční řešení vyžadují rovněž kvalifikovaná školení kantorů i žáků.

Foto: Jan Majurník

Na autentickém skeletu karoserie se žáci učí chápat její konstrukci

A protože ve Vysokém nad Jizerou to ví, rozjeli kooperaci nejen s mladoboleslavskou Škodovkou, ale též s českým zastoupením DS Automobiles. Z toho důvodu se zde žáci seznamují s řadou novátorských komponentů, mají zde holý skelet karoserie, hromadu dílů a také několik reálných vozidel.

Odbornou rozborku a sborku tu často zažívá třeba kabriolet DS 3, přehledné představení technické funkce plug-in hybridu demonstruje polo-rozebraná DS 7 Crossback E-Tense 4x4, zatímco při školení v rámci elektromobility do školy zavítala i DS 3 Crossback E-Tense.

Foto: Jan Majurník

Výuka probíhá na reálných autech, skutečně se tu rozebírají a skládají ds, citroëny, škodovky a další vozy

Mezi další partnery ISŠ Vysoké nad Jizerou patří rovněž import Porsche Česká republika a řada dalších společností.

Pravdu má jen kladivo

A jak takové praktické vyučování vlastně vypadá? Na základě litery zákona jede v rámci učebního plánu, přičemž mistr daného oboru si dle probíraného tématu zvolí vhodné auto – například na maličkém Citigo se dá poměrně snadno nacvičit výměna brzd, zatímco konstrukci karoserie novicové lehce pochopí na holém skeletu rodinného citroënu.

V praxi na reálných nových automobilech skutečně dochází k demontáži dílů, diagnostickým činnostem, ale i k záměrným poškozením. Jak jinak se má klempíř naučit komplexně a správně opravovat? Mistr zkrátka vezme například kladívko a do krásných, ještě novotou vonících dveří udělá díru. A kdyby jednu…

Foto: Jan Majurník

Praxe je nekompromisní – rozbít a opravit

Samotná výuka probíhá rovněž na jednotlivých součástkách, případně na postavených výcvikových schématech, kde jsou možné simulace závad (např. nesvítící lampa, nefunkční startér, mrtvé zapalování aj.).

To je ta pravá příprava na praxi – umění hledat a korektně opravovat. Na automobilových školách se vzdělávají právě budoucí mechanici i autotronici, kteří budou řešit závady v čím dál složitějších elektronických systémech. Budou to ti karosáři a lakýrníci, co jednou udělají z počechraného vozu zase leštěnku. A když se výukové modely unaví? Jednoduše dojde na jejich ekologickou likvidaci a k „nasátí“ nové praktické pomůcky.

Foto: Jan Majurník

Mladí karosáři dávají do pucu reálně poškozená auta, a to včetně řezání či svařování

V rámci pravidelně konaných odborných školení se techničtí experti vybraných automobilek setkávají se studenty a mluví spolu o motoristických novinkách. Uvedeme jeden příklad za všechny:

Polo-rozebraný plug-in hybrid DS 7 Crossback studentům na první pohled nic neřekne, nicméně po rozpravě s DS specialistou Daliborem Krejčíkem zjistí (teoreticky), kde se nachází elektromotory, jak odpojit vysokonapěťovou síť, jakým způsobem zkontrolovat, zdali nedošlo k poškození izolace kabelů nebo proč musí být určitý konektor během mechanických prací fyzicky zajištěn zámečkem.

Foto: Jan Majurník

Rozprava mistra a žáků nad pohonným ústrojím DS 7 Crossback E-Tense

Cílem takových školení, které poskytuje rovněž Škoda Auto, je připravit budoucí mechaniky, klempíře, lakýrníky a autotroniky na současný reálný motoristický svět. Zkrátka elektromobil už není jen vozidlem nadšenců a hybridní technikou dnes disponuje kdejaký vůz, klidně i cenově dostupné suzuki.

Jako doplňkovou praxi využívá škola spolupráci s různými autoservisy, kde studenti přičichnou k dalším činnostem a možnostem. Koho baví spíše motocykly, nemusí zoufat, ve Vysokém nad Jizerou mají kompletně vybavené a pro motorky uzpůsobené dílny.

Foto: Jan Majurník

Ve Vysokém mají novotou vonící dílny, které by jim mohl závidět kdejaký servis

Čas se hnul

Na závěr jsme ještě krátce vyzpovídali ředitelku ISŠ Markétu Zelinkovou, která nám například prozradila, co studentům obvykle nejde.

Proč žáci volí zrovna ISŠ Vysoké nad Jizerou?

Určitě je to i kvůli našemu modernímu vybavení pro praktickou výuku. Máme k dispozici nejen nová auta, ale také nové a moderní dílny, které by nám mohl leckterý autoservis závidět.

Nabízíte jako škola nějakou přidanou hodnotu ke studiu?

Ano, bavíme se například o zájmových činnostech v oblasti elektroniky nebo oprav malých motocyklů, přičemž právě pro ně zde máme i malou zkušební dráhu.

Foto: Jan Majurník

Škola nabízí i různé zájmové činnosti v rámci elektroniky nebo opravárenství

Mohou zde studenti získat nějaké řidičské oprávnění?

Máme vlastní autoškolu, takže všechny skupiny mimo D (autobus).

S čím žáci v rámci výuky nejvíce bojují?

S aplikovanou matematikou, ovšem to se tak všeobecně děje na většině technických oborů.

Co nějaké soutěže?

Dravost a kreativitu našich svěřenců intenzivně podporujeme, takže zde připravujeme mladé talenty na odborné krajské i celorepublikové soutěže typu Autoopravář junior, kde rovněž slavíme úspěchy.

Foto: Jan Majurník

Pravá karoserie, na které se budoucí lakýrníci učí pracovat

A nakonec, mají žáci zájem o nové elektrifikované modely?

Všeobecně se mladí lidé elektroniky a elektrotechniky trochu bojí, takže jde spíše o nadané jednotlivce se zvýšeným zájmem o tyto pokrokové technologie.

Návštěva vlajkové automobilové školy Libereckého kraje nás příjemně potěšila. Pamatujeme si totiž, kdy mnohá odborná učiliště měla k dispozici maximálně Favorita nebo Felicii a výukové metody cílily leda na socialistické káry. Doba se tedy, a nutno říct naštěstí, posunula kupředu, takže to vypadá, že o naše plechové miláčky bude servisně dobře postaráno i v budoucnu.

Reklama

Sdílejte článek