Hlavní obsah

Ferves Ranger: Roztomilá italská jednohubka od Ferrariho

Foto: RM Sotheby's

Malý terénní Ferves Ranger pro italský venkov měl být dostupný a jednoduchý na údržbu

Jméno Ferrari zavazuje, ale to ještě neznamená, že se musíte podepsat jen pod červené placky. Po takovém Carlo Ferrarim nám tu zůstal malý terénní Ferves Ranger – italská obdoba malého, u nás o něco známějšího, Steyru Puch Haflingeru. Ferves byl postaven na technice Fiatu 500.

Článek

Miluji italskou kuchyni, ale nemohu Italům upřít ani některé zásluhy v automobilovém světě. Například malá auta umí skvěle a Fiat 500 si prostě zamilujete už na pohled. A dost podobně jsem to u první fotky měl i s miniautíčkem Ferves Ranger, i když jsem viděl pouhou fotku.

Foto: RM Sotheby's

I přes miniaturní rozměry plnil Ranger skvěle svůj účel

Miniaturní lidovka mimo silnice

Tehdy ještě jméno Ranger neměl v portfoliu evropský Ford, takže si je pro své vozítko vybral Carlo Ferrari. Ten z pochopitelných důvodů nemohl používat své jméno. S velkým pickupem ale malý Ferves pojí i schopnosti v terénu, kde se tenhle Ital věru neztratí. Možná jej dokonce překoná, protože díky miniaturním rozměrům, slušné světlé výšce a nulovým převisům jej hned tak nějaká terénní překážka nezaskočí.

Poprvé si jej naživo prohlédli návštěvníci turínské Motor Show v roce 1966. A hned tam už firma brala první objednávky na verzi s pohonem dvou nebo čtyř nezávisle zavěšených kol. Výkon 18 koní nezní moc nadupaně, ale víc zkrátka malá vzduchem chlazená dvouválcová pětistovka nabídnout nedokázala. Ano, byl to motor z Fiatu a i u Rangeru se nacházel vzadu. Jinak bylo auto celkově směskou dílů z pětistovky i většího modelu 600 (pocházelo z ní např. zavěšení).

Foto: Robin Adams

Motor pocházel z Fiatu 500

Později Ferves uměl nabídnou místo původního čtyřkvaltu i pětistupňovou převodovku, uzávěrky diferenciálů a také nákladní variantu. Konstrukce spoléhala na hliník a ocel, karoserie zároveň měla co nejjednodušší tvar. Přesto vypadá mnohem elegantněji, než například rakouský Steyr Puch Haflinger. Většina z produkce se prodala v domácí Itálii, pár kousků ale zamířilo i do zahraničí, dokonce i za oceán do USA.

Vizí designéra Carla Ferrariho bylo nabídnout Italům terénní alternativu k lidovým malým modelům Fiat a Autobianchi. Ranger měl být stejně dostupný, jen navíc schopný akce i mimo zpevněné komunikace, současně ale schopný a obratný i v úzkých městských uličkách. Přitom se ale do prostého interiéru stále vejdou čtyři dospělí lidé.

Foto: RM Sotheby's

Spartánský interiér tehdy bohatě stačil

O Carlu Ferrarim se toho moc neví navzdory tomu, že nosil jedno z nejslavnějších příjmení v automobilovém průmyslu. Nemožnost použít jej tedy vyřešil složeninou Ferves, která znamenala Ferrari Veicoli Speciali (Speciální vozidla Ferrari). Vozítek Ranger vyrobil jen 600 a prý jen zhruba 50 se dožilo dnešních dnů. I přes nízké počty je prý ale jejich servis bezproblémový, protože dílů na fiaty je všude dost.

Aukční síň RM Sotheby's má nyní jeden exemplář Fervesu v nabídce. Je zářivě žlutý a ve velmi dobrém stavu. Dražit se bude v polovině srpna v Monterey a očekává se, že si nového majitele najde za 40 tisíc dolarů. To není právě málo za původně malý levný teréňák s díly lidového Fiatu, ale druhý na silnici nepotkáte, to vám garantujeme!

autowebAUTOWEBaUtOwEb